På bilutstillingen i Beijing viser MG en kompakt SUV som ser ut til å kunne gå i direkte konkurranse med Mini Countryman.
På bilutstillingen i Beijing viser MG en kompakt SUV som ser ut til å kunne gå i direkte konkurranse med Mini Countryman.Vis mer

MG presenterer Icon

MG er på plass på bilutstillingen i Beijing og viser sin nyeste modell: Icon.

Icon er en kompakt SUV og vises i form av en konseptbil. Den er skapt av den britiske designdirektøren Anthony Williams-Kenny.

MGB 50 år

MG, som feirer den klassiske MGB-modellens 50 år i år og som har gjenoppstått med kinesiske eiere etter at MG-Rover ble oppløst i 2005, ønsker at Icon skal være en hyllest til klassikere av merket som MGA og MGB.

– MG-merket har et unikt sett med verdier og en arv som muliggjør en individuell design for våre produkter, sier Williams-Kenny. Ifølge ham har man her kombinert tradisjonelle stilelementer med en resolutt moderne og aktuell formgivning.

Mini-konkurrent?

50-åringen MG MGB - en av klassikkerne fra den gang britisk bilindustri fortsatt var å regne med... Foto: Wikimedia Commons Vis mer


Og for vår del må vi innrømme at, hadde det ikke vært for den meget synlige MG-logoen, ville vi hatt problemer med å gjette merket. Mest av alt minner bilen oss om Mini Countryman - som du for øvrig kan lese DinSides test av her. Og så mye mer har faktisk ikke MG å fortelle om denne bilen, som jo for øyeblikket er en konseptbil.

Men MG Icon har plass til fire, og baksetene kan foldes flatt ned i gulvet så det blir optimalt med lasteplass. Dimensjoner, utstyr og motorer håper vi å få vite mer om dersom denne bilen blir videreutviklet til produksjonsstadiet.

MG TF i produksjon i England og Kina

På bilutstillingen i Beijing viser MG en kompakt SUV som ser ut til å kunne gå i direkte konkurranse med Mini Countryman.
Foto: MG
50-åringen MG MGB - en av klassikkerne fra den gang britisk bilindustri fortsatt var å regne med... Foto: Wikimedia Commons
MG MGA Foto: Wikimedia Commons


Overlever

I mellomtiden er vi glade for å se at MG-merket gradvis forsøker å gjenfinne fordums form med det kinesiske eierskapet. MG-Rover, Storbritannias siste mainstream bilprodusent, gikk i oppløsning i 2005. Siden dengang har Land Rover og Jaguar greid seg bra med indiske eiere, mens MG har ført en adskillig mer diskret tilværelse siden kinesiske SAIC overtok den tradisjonsrike sportsvognprodusenten.

Men MG er tilbake og fornyet, det er det ingen tvil om. I dag er den viktigste modellen MG6 Magnette, en relativt kompakt mellomklassebil som selges i England for cirka 180.000 kroner. Etterfølgeren til sportsbilen MG F, som fikk navnet MG TF, ble produsert frem til i fjor. Per i dag importeres ikke MG til Norge.

Dagens MG-modeller:

MG MG6 Magnette Foto: MG
MG MG6 Magnette Foto: MG
MG TF Foto: MG