<b>MEST TRØBBEL MED BILKJØP:</b> Bilkjøp er det som utløser flest henvendelser til Forbrukerrådet. Foto: Finn.no
MEST TRØBBEL MED BILKJØP: Bilkjøp er det som utløser flest henvendelser til Forbrukerrådet. Foto: Finn.noVis mer

Mest trøbbel med bilkjøp

Topper listen med henvendelser til Forbrukerrådet.

Ti prosent av henvendelsene som kommer inn til Forbrukerrådet, dreier seg om bil.

Første halvdel av 2011 tok 48.438 forbrukere kontakt med Forbrukerrådet med behov for hjelp og råd. Av disse henvendelsene handlet 5.210, eller hele ti prosent, om bil. Dette fulgt av spørsmål rundt husleie som den nest største gruppen henvendelser med seks prosent av totalen.

Det gjør bilkjøp til det aller største irritasjonsmomentet hos norske forbrukere.

– Dessverre er pallplasseringen lik fra år til år, beklager Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet. Det viser vel at bilkjøp er et minefelt. Men det betyr ikke at du er nødt til å gå på en smell. Gjør du skikkelige forberedelser, og henter inn nødvendig kompetanse, skal du slippe å kjøpe katta i sekken, sier Flesland.

Unngå å kjøpe katta i sekken: Se vår videoguide til hva du bør sjekke på bilen, når du skal kjøpe bruktbil: Du kan også se kun deler av videoen, les mer om hvordan du kan gjøre dette lenger ned i artikkelen.


Store summer på spill

Forbrukerrådet forklarer noe av bakgrunnen for den store andelen henvendelser om bilkjøp, med størrelsen på investeringen som står på spill.

Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet. Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.no, cf- Vis mer


– Ved kjøp og salg av bil står store pengesummer på spill. Det motiverer til å hevde sin rett ved for eksempel en mangel. Ser du at det er fare for et stort innhogg i økonomien, er det verdt å bruke litt energi, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, til DinSide.

– Kommer du hjem fra butikken og oppdager en dårlig tomat, er det mange av oss som kanskje ikke synes det er verdt det å gå tilbake til butikken og klage, selv om sjansen er stor for å få en ny. For bilselgeren er det også mye penger involvert, så det inspirerer kanskje ikke til å gi kunden rett i første omgang. Man gir ikke ved dørene når det er snakk om så mye penger, sier Flesland videre.

Det er også vesentlig at det ofte er snakk om en handel mellom to privatpersoner, hvor ingen av dem er erfarne med bilsalg eller -kjøp.

– Så er det dette at både kjøper og selger er privatpersoner, dette er ikke noe de gjør hver dag, og da er også fallgrubene der. Da er det desto viktigere at man tar sine forholdsregler, at man tester bilen, innhenter fagkompetanse og bruker standardkontrakter, sier Flesland.

Du kan laste ned standard kjøpekontrakt hos DinSide eller på nettsidene til Forbrukerrådet.

– Det er også mange brukte biler i omløp, og det sier seg selv at på fem år gamle biler, hvor garantien er ute, begynner slitasje og elde å gjøre seg gjeldende, og det viser seg i feil og mangler, sier Flesland.

Sjekk dette!

Som Flesland sier, er det viktig å gjøre skikkelige forberedelser før kjøp, for å unngå å kjøpe katta i sekken. Før du reiser ut for å se på en aktuell bruktbil, er det en del ting du kan sjekke allerede hjemmefra: Sjekk heftelser, sjekk hvem som er bilens rette eier, er kilometerstanden til å stole på, og husk: Kontrakt.

Du kan lese mer om hva du bør sjekke og hvordan du gjør det, i denne artikkelen: Slik gjør du et trygt bruktbilkjøp

Det er også mye du bør sjekke på bilen, før du signerer kjøpekontrakten. Med hjelp av NAF-tester Jarl Asbjørn Tyldum har vi laget en grundig videoguide til hva du bør sjekke på bruktbilen før du handler. Du kan se hele guiden i videoen ovenfor.

Dersom du heller foretrekker å se deler av videoen, om du for eksempel kun er interessert i å høre hva Tyldum sier om å sjekke bilen for rust, sjekke bilen under, sjekke under panseret og hva du kan sjekke inni bilen, kan du gå til denne artikkelen og se kun det du er interessert i:

Guide til bruktbilkjøp

Det kan også være lurt å kjøre bilen gjennom en bruktbilsjekk hos NAF. En salgs- eller kjøpstest koster 2.390 kroner for ikke-medlemmer og 1.990 kroner for NAF-medlemmer. Du kan se Tyldum fortelle hva NAF-testerne sjekker, i en video i denne artikkelen.