Vis mer

Mest spennende på Le Mans

Men nei, dette er ikke nok en eksotisk italiener.

Når man snakker om Panoz er det om å gjøre å holde tungen rett i munnen. Don Panoz er grunnleggeren av den såkalte Le Mans Series, en amerikansk bilsportserie oppkalt etter - og i partnerskap med - det legendariske 24-timersløpet. Serien forholder seg også til tilsvarende regler.

20 år med Panoz-biler

Men det er hans sønn Dan som er grunnlegger av Panoz Auto Development, som befinner seg i Hoschton i delstaten Georgia. Produksjon av høy-eksklusive sportsbiler og racing-riggete banebiler har pågått i 20 år. Gatebil-tilbudet har hovedsaklig bestått av to modeller: Panoz Roadster - senere AIV - og forskjellige versjoner av Esperante. En Panoz vant for øvrig GT2-klassen i le Mans i 2006 (Panoz Esperante GTLM).

Vekker oppsikt

Noe av det mest oppsiktsvekkende som skjedde under årets Le Mans-løp, som Audi for øvrig vant igjen etter å ha tapt for Peugeot i fjor, var at Panoz avduket sin splitter nye modell. Den har fått det velklingende (?) navnet Panoz Abruzzi Spirit of Le Mans, og det er utvilsomt den mest vågale designen Panoz har prøvd seg på så langt.


800 Nm

Det er også den mektigst motoriserte som hittil har kommet fra den kanten. Svært få detaljer omkring drivlinjen er blitt offentliggjort, men vi har fått vite at fartsmonsteret yter 600 hestekrefter og hele 800 newtonmeter. Ingen småtass i det gode supersportsbil-selskap, altså.

Eksklusivt

Fort gjort å få bot med en slik bil... Her en Panoz Esperante GTR Vis mer


Bilene bygges for hånd ved fabrikken i Hoschton og Panoz har annonsert at produksjonen vil være begrenset til 81 eksemplarer. Dette er en vanlig fremgangsmåte blant produsentene av superbiler som ønsker å bevare en høy grad av eksklusivitet. Eksempel på det: Aston Martin One-77, hvor hver bil er ett eksemplar av totalt 77.

For øvrig vil interesserte kunder måtte smøre seg med tålmodighet da første leveranse først vil finne sted i 2013. Noen prisantydning har det ikke lykkes oss å skaffe til veie. Om den så kostet noen få tusenlapper i utgangspunktet ville det uansett bli en millionbil her i landet...

Andre Panoz-modeller:

Panoz Esperante
Foto: Panoz Esperante GT
Esperante som roadster
Fort gjort å få bot med en slik bil... Her en Panoz Esperante GTR