IKKE HELT, MEN NESTEN: Dette er konseptbilen LIV-2, som har fått kodenavnet Y400 for produksjonsversjonen. Modellnavnet er nå avgjort - det blir Rexton, som forgjengeren - merkets største suksess lansert i 2001. Foto: SsangYong
IKKE HELT, MEN NESTEN: Dette er konseptbilen LIV-2, som har fått kodenavnet Y400 for produksjonsversjonen. Modellnavnet er nå avgjort - det blir Rexton, som forgjengeren - merkets største suksess lansert i 2001. Foto: SsangYongVis mer

SsangYong Y400 blir neste Rexton

Merket som ikke vil dø

Over 15 år etter at vi kjørte første generasjon SsangYong Rexton, står nå generasjon to for døren.

En helt ny Rexton er på trappene og skal snart avdukes i Korea. Inntil videre har vi bildene av konseptbilen som ble vist i Paris fjor høst, men de skal vise ganske godt hvordan bilen vil bli.

SsangYong er et bilmerke som har en meget spesiell posisjon i markedet. Som regel langt nede på salgslistene, men med nyregistreringer, også som personbil, hvert år siden 2001.

De er i dag fortsatt svært marginale etter en stund å ha vært så å si helt ute, men den nå indisk-eide koreanske produsenten biter seg altså fast også her til lands gjennom sin trofaste importør basert i Råde i Østfold (for øvrig importør av DAF lastebiler).

Den standhaftige importøren kan ha noe håp om oppsving, med mer tidsriktige modeller på programmet - kompakt-SUV-en Tivoli, som vi testet for et års tid siden, og den ferskere og større modellen XLV

RENSKÅRENT: Tydelige linjer, aktuell teknologi. SsangYong fortsetter i sitt spor, men er tydeligvis oppdatert der det trengs mest. Foto: SsangYong Vis mer

Mer moderne

Det er mer moderne biler enn de traustere og mer rustikke rammebaserte bilene de var kjent for tidligere, som den kortlevde Kyron.

Merkets største suksess i Norge har imidlertid vært den relativt røffe, off-road-orienterte SUV-en Rexton. Vi testet den første gang i 2002. Den har siden blitt oppgradert noen ganger og ble relansert som Rexton W etter at Mahindra hadde reddet koreaneren fra konkurs, i 2014.

Etter så mange år er det selvfølgelig litt av en begivenhet når vi får vite at det skal lanseres en helt ny Rexton. Den vil få et mer moderne utseende, men som bildene viser, fortsatt være tro mot de tradisjonelle kriteriene for hva en offroader skal være. I motsetning til de mindre modellene Korando, Tivoli og XLV, skal Rexton II være rammebasert.

OFFROAD-GENER: Nye Rexton (her som konseptbilen LIV-2), er ingen crossover, men en klassisk SUV som muligens oppfører seg bedre i terrenget enn på veien. Den vil antakelig, som forgjengeren, få mer suksess som varebil klasse 2 her til lands. Foto: SsangYong Vis mer

360-kamera

Importøren mener den vil konkurrere mot de største tradisjonelle off-road SUV-er i markedet.

Vi vet at den vil bli utstyrt med en 2,0-liters bensinmotor og en 2,2-liters dieselmotor. Den leveres med firehjulsdrift og ni kollisjonsputer, samt blant annet Apple Carplay og Android Auto samt 3-dimensjonal såkalt AVM (around view monitoring) eller 360-graders kamerabasert overvåking rundt bilen.

Vi får ellers ikke vite så mye om teknikken ennå, men bilen skal snart avdukes i Seoul i Korea og vil snart komme i salg der.

Importøren forteller at bilen kommer til Norge i november. Her vil den nok, som tidligere, være mest aktuell som varebil på grønne skilter.

Les også:

Flere bilder:

BORTIMOT KLAR: Interiøret i LIV-2 ser ut som om det omtrent uforandret kan brukes i nye Rexton. Foto: SsangYong
KOMPAKT SUV: XALV kalles denne, som har klare familietrekk med nye Rexton, men kan bli en ny kompakt-SUV etter dagens Korando. Foto: Jamieson Pothecary

Bildeserie: Jamieson Pothecary og SsangYong