<strong>FRIHET TIL Å VELGE:</strong> Du kan fritt velge, men det er smart å sjekke hva som er alternativene og konsekvensene. Foto: Colourbox.com
FRIHET TIL Å VELGE: Du kan fritt velge, men det er smart å sjekke hva som er alternativene og konsekvensene. Foto: Colourbox.comVis mer

Merke- eller uavhengig kjedeverksted?

Er du nøye når du velger bilverksted kan du spare tusenlapper uten at garantien påvirkes. Av: Helen Wille

EU-reglene som ble implementert av Norge for seks år siden, ga bileiere større frihet til å selv velge bilverksted- og deler uten å miste garantirettighetene. Forutsetningen er at verkstedet er offentlig godkjent og at de utfører jobben etter bilimportørens retningslinjer.

Formålet med reglene var å skape større priskonkurranse mellom merke- og kjedeverkstedene, og i juli i fjor ble det stadfestet utvidede forskrifter som har gitt bileierne ytterligere mulighet til å velge helt fritt.

Mister ikke garantirettighetene

Dette betyr blant annet at du kan bruke en reservedel fra et uavhengig kjedeverksted av samme kvalitet som deler fra et merkeverksted, uten at produsenten kan frata deg garantirettighetene. Her kan det være mye penger å spare.

Likevel er det ifølge Forbrukerombudet flere bilprodusenter som i sine bilgarantivilkår feilinformerer om at garantien vil falle bort dersom du ved reparasjon av bilen bruker andre deler enn produsentens egne.

Nå har nesten "alle" fem års garanti

Samme bildeler

- Det er først og fremst viktig å skille mellom merkeoriginal og merkedeler. Vi snakker ikke om "originale" eller "uoriginale" deler hos henholdsvis merke- og kjedeverksted, selv om mange tror det. Du får samme merkedeler hos en uavhengig kjede, som på et merkeverksted.

Sachs i Tyskland er eksempel på en uavhengig kjede som selger merkeoriginaler i form av clutcher og støtdemperer til mange biler. Her hjemme får du samme kvalitet hos Mekonomen som hos bilprodusenten, opplyser daglig leder Autobransjens Leverandørforening (ABL), Arild Hansen.

Forvirret? Her er et eksempel:

Du sender den to år gamle bilen din på service til et uavhengig kjedeverksted. Der skifter du bremseklosser og bremseskiver. Deretter, mens du kjører, ryker ting i girkassa. Da har du all rett til å dra til merkeforhandler og få det fikset på garantien, selv om servicen foregikk på et uavhengig verksted. Ryker bremseklossene eller bremskivene, er det imidlertid verkstedet som foretok servicen sitt ansvar i henhold til reklamasjonsretten på den utførte jobben. Men bilforhandleren kan ikke fraskrive seg andre forpliktelser i henhold til garantien.

Men ingenting er gratis: Du FÅR ikke garanti

Store prisforskjeller

Det står videre i forskriftene at om du har skiftet bremseklossene, og merkevareforhandleren hevder at de ikke er "originale", så er det faktisk han som må bevise at de ikke fungerer.

Teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL) Tor Lillemørk, understreker at påbudet om dokumentasjon også gjelder motsatt.

- Delene skal være av minst like god kvalitet og dette skal kunne dokumenteres av kjedeverkstedet. Det er videre verkstedet som står ansvarlig for utført arbeid og delene som er brukt. Det sier seg selv at bilprodusentene og merkeverkstedene kan fraskrive seg ansvaret for arbeid utført av et kjedeverksted ved bruk av andre deler, sier Lillemørk.

Hva skal du velge: Vedlikehold eller reparasjon?

Hva med prisforskjellene?

- Det er ikke slik at merkeverkstedene nødvendigvis er dyrere enn frittstående verksteder. Det finnes eksempler på at sistnevnte har mye lavere pris på for eksempel 60.000 km-service. Tar vi imidlertid servicen i nærmere øyesyn kan det hende at langt fra alle punkter på serviceskjemaet er utført. Hvis vi i et slikt tilfelle sammenligner jobben med et faktisk utført arbeid, er det fullt mulig at prisen blir den samme, eller at merkeverkstedet er billigere, sier Lillemørk.

Hansen på sin side, legger ikke skjul på at du kan oppleve store prisforskjeller begge veier uavhengig av om du velger et merke- eller uavhengig kjedeverksted.

Husk reklamasjonen

Og forvirret blir vi. Legg forøvrig ikke for mye vekt på garantien som bilforhandleren lover deg. En garanti må omfatte mer enn de rettighetene du uansett har ifølge forbrukerkjøpsloven, hvis den skal være noe verdt. Loven gir deg rett til å reklamere på mangler ved bilen i inntil fem år.

Som DinSide har skrevet om tidligere, for ikke nevne hva de mange pågående reklamekampanjene viser, har imidlertid mange bilprodusenter utvidet garantiperioden.

- Det bilkjøperne bør finne ut av, er hva garantien gir av rettigheter utover det du allerede har krav på etter forbrukerkjøpsloven. Det er nemlig forbudt å kalle noe en garanti uten at den gir deg tilleggsrettigheter, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Ettersom garantien ikke er lovbestemt, åpner den for større fleksibilitet ved gratis reparasjon av eventuelle feil og mangler. Det betyr at den må gi noe mer enn det du ellers har etter reklamasjonsreglene i kjøpsloven. For eksempel i antall år, eller at det er lettere å utløse rettigheter.

- Mye av reklamen som presenterer garantiene kommer fra utlandet hvor reklamasjonsreglene ikke så gode som i Norge. Det er derfor viktig at du forhører deg med bilforhandler om garantivilkårene før bilen kjøpes, fortsetter Nergård.

Bedre rettigheter

Forbrukerombudet har tidligere orientert om de 'nye' garantireglene, hvor flere aktører vil kan bli nødt til å gjøre endringer både i markedsføring av garantier og i selve garantivilkårene.

- Dersom den pågående markedsføringen av garantier på fem år faktisk sørger for at flere forbrukere blir oppmerksomme på at de kan få rettet feil i inntil fem år, så er det bra ettersom de da får rettigheter enten etter loven, eller enda bedre rettigheter etter garantien. Så lenge de ikke opererer med kortere garantifrist enn reklamasjonsretten, eller prøver å begrense ansvaret i forhold til loven på annen måte, sier Nergård.

Hva skal vi velge?

Det er altså lett å famle med tanke på hvilket verksted du skal henvende deg til når du trenger service, reparasjoner eller karosseritjenester på bilen din.

- Friheten til å velge verksted er reell. Men vi anbefaler merkeverkstedet fordi de er spesialister på sine respektive bilmerker og ingen kan være spesialister på alle merker, hevder Lillemørk.

Og valget blir ikke enklere av at forbrukere kan oppleve at alle typer verksted finner mangler som viser seg å være unødvendig å gjøre noe med. Konsekvensene kan bli overflødige reparasjon for uvitende kunder.

- Forbruker er opptatt av tilgjengelighet uten å bli lurt til å gjøre unødvendige ting. Bileierne vil unngå unødvendig og dyr service og reparasjon på bilen, understreker Hansen.

Og nettopp her ligger utfordringen, for det finnes ikke ett verksted som har "fasiten", verken på pris eller hva som lønner seg for deg. Men hvis du følger noen tips underveis, er sjansen stor for at du likevel havner der:

Ti tips ved valg av bilverksted

  1. Er du usikker på mangler og feil, kan det være lurt å ta bilen gjennom en NAF-test før du sender den på verksted. Slik unngår du lettere overflødig reparasjon.
  2. Få oppgitt prisen i forkant inkludert moms, uansett om det gjelder service, reparasjon, montering av ekstrautstyr eller dekkskift.
  3. Verkstedene skal kunne opplyse om ting du bør, men ikke må skifte.
  4. Noter navnet til vedkommende som gir deg prisoverslaget og be verkstedet ringe deg hvis det oppdages eventuelle mangler, feil eller ting som bør utbedres, som ikke var forventet eller avtalt.
  5. Ikke godta mer enn femten prosent prisøkning (ifølge loven om håndverkertjenester) dersom prisen brått overstiger det du har fått oppgitt. Overstiger den de femten prosentene, er verkstedet pliktet å ringe deg før jobben er ferdig utført.

  6. Bytt verksted hvis du synes prisen er for høy.
  7. Forhør deg litt med venner og bekjente og hvilke erfaringer de har fra de ulike bilverkstedene.
  8. Sjekk at Bilverkstedet er medlem av en bransjeorganisasjon, det gir større sikkerhet for at firmaet er solid og seriøst. Oppstår det konflikter kan de også opptre som mellommenn.
  9. Sjekk nettsidene til bilverkstedet, det gir lett et umiddelbart førsteinntrykk.
  10. At det ser bedre ut på papiret at bilen er reparert på merkeverksted enn på det lokale verkstedet når du skal selge bilen, kan være en myte.