<b>SER, HØRER OG FØLER:</b> Det er ikke småtterier av datakraft som skal til for at bilen kan takle trafikken på egenhånd, men vi konstaterer at i 2014 er dette faktisk mulig. Mercedes-Benz er av de som er langt fremme på området. Foto: DAIMLER
SER, HØRER OG FØLER: Det er ikke småtterier av datakraft som skal til for at bilen kan takle trafikken på egenhånd, men vi konstaterer at i 2014 er dette faktisk mulig. Mercedes-Benz er av de som er langt fremme på området. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedesen kjørte oss

Det er umulig ikke å la seg imponere når bilen kjører på egen hånd i trafikken.

Nok en gang har vi vært passasjerer i en bil der føreren lot både ratt og pedaler være i fred under mesteparten av turen. Vi venner oss fortsatt ikke til det og regner heller ikke med å gjøre det i nær fremtid.

Sist gang var da vi fikk være med i en Volvo på autopilot i Göteborg.

Denne gangen var det i Mercedes-Benz S 500 kjøreturen ble foretatt, en S 500 som minnet mye om den vi kjørte i ladbar versjon for ikke så lenge siden, men med et svært viktig unntak.

«Intelligent Drive»

Bilen som fraktet oss rundt i gatene i Sunnyvale i Silicon Valley (California), var nemlig utstyrt med komplett Intelligent Drive-pakke, det vil si at bilen er i stand til å kjøre av seg selv ute i trafikken.

Dette er i tråd med utviklingen mot fremtidens transportmidler, som du kan lese mer om her.

Det klarer den takket være en utvidelse av eksisterende systemer som allerede kan gjøre dagens S-klasse halvveis selvkjørende. Det dreier seg om Distronic Plus-systemet med styreassistent - som gjør at den både holder avstanden til foranliggende trafikk og til sidelinjer og midtlinje i veibanen. I dag har den også såkalt BAS Plus med krysningsassistent, som gjør at den nå også registrerer tverrgående trafikk og fotgjengere, og ved behov forsterker sjåførens bremsing.

Ser, hører, føler

Intelligent Drive har altså utvidet den eksisterende pakken med ytterligere et batteri sensorer og den både hører (ultralydsensorer), ser (stereokameraer) og føler (radarer med kort, middels og lang rekkevidde).

Tilbakemeldingene fra alle disse følerne behandles av komplekse algoritmer i kraftige elektroniske enheter plassert i bilen og gjør at denne kan oppføre seg som en rullende robot ute i trafikken. Allerede i fjor tilbakela en slik S 500 Intelligent Drive en lengre avstand på offentlig vei i Tyskland (se mer lenger ned).

TAKLER RUNDKJØRINGER: Ved hjelp av radar med kort rekkevidde, analyserer systemene trafikksituasjoner av kompleks natur på nært hold. Foto: DAIMLER Vis mer


Løsning for mega-byer

Men det var en god grunn til at demonstrasjonen denne gang ble foretatt i USA. Der er nemlig bilbruken til de grader en del av livsstilen, og tar så mye av folks tid i hverdagen, at svært mange synes idéen om å kunne drive med andre ting i bilen enn å kjøre den, virker svært attraktiv. Altså å kunne skru på en autopilot når forholdene tillater det.

Trafikksituasjonen i de største amerikanske mega-byene har allerede nådd bristepunktet. Dette kunne vi konstatere ved selvsyn i Bay Area-området mellom San Francisco og Silicon Valley.

Likevel: Kollektivtransport, sykkel eller lignende er for de aller fleste overhodet ikke noe alternativ - bildeling forekommer i en viss grad, men monner totalt sett lite.

Sammfunsforskning

I årene som kommer må derfor trafikksituasjonen forbedres via mer effektiv utnyttelse av infrastrukturen. Dette fikk vi grundig forklart av futurologer og sosiologer som jobber i Mercedes' utviklingssenter her i California, i forkant av demonstrasjonen av den selvkjørende bilen.

I og med at en god del trafikkregler og infrastruktur er annerledes i USA enn i Europa, hadde Mercedes-Benz måtte oppgradere den eksisterende Intelligent Drive-pakken ved å lære bilen å tilpasse seg forholdene.

HAR LÆRT REGLENE: I USA kan man ofte kjøre på rødt hvis man skal til høyre og har fri bane. Det har Mercedes-Benz S 500 Intelligent Drive lært seg. Foto: DAIMLER Vis mer


Vi fikk konstatere at den hadde lært det ganske så grundig. Fra før har den bevist at den takler forholdene i Tyskland og gjennomførte en testrute på 10 mil fra Mannheim til Pforzheim. Dette er et historisk betinget valg - det var her Bertha Benz la ut på den første bilturen i Carl Benz' den gang nye oppfinnelse i 1886.

Lovlig i California

I september ble lovteksten som tillater testing av selvkjørende bil på offentlig vei, den såkalte Senate Bill No. 1298, vedtatt.

Mercedes-Benz ble innvilget en slik lisens og det var slik vi fikk mulighet til å oppleve kjøring på autopilot ute blant andre trafikkanter, fra innsiden. Vel ute på veien satte testføreren på Intelligent Drive-modus og vi konstaterte at den stoppet for rødt lys, forholdt seg på korrekt måte til andre biler i trafikken, «så» møtende trafikk og myke trafikanter og overholdt vikeplikt.

Her kan du se hvordan det foregår i praksis:


Er godt på vei

Flere av Mercedes-modellene tilbys allerede i dag med det som er en viss grad av autopilot-funksjon. Det vi har fått demonstrert er neste skritt i utviklingen.

Utover det har vi også fått innsyn i det bilprodusenten og fremtidsforskerne, som arbeider med designteamet, ser for seg fremover. Kommunikasjon mellom biler og kommunikasjon mellom bilen og omgivelser - særlig infrastrukturen - blir viktig å få på plass.

Så er det selve bilen, som vil komme til å se vesentlig annerledes ut - særlig i interiøret. Vi fikk demonstrert en futuristisk bilkabin som vi kunne oppleve på en ganske realistisk måte gjennom Virtual Reality-hodesett.

VR-OPPLEVELSE: Slik fikk vi oppleve "fremtidens bilinteriør" i Mercedes-Benz' utviklingssenter. Foto: DAIMLER Vis mer


Fra 2020-2025 - realistisk?

Per i dag er det ikke teknologiske begrensninger som står i veien for en snarlig utbredelse av autopilot i bil, men administrative og juridiske.

For hvem har ansvaret i tilfelle uhell? Hva med forsikring? Hvilke krav må stilles til infrastrukturen for at tillatelse skal innvilges til å sette bilen på autopilot? Hvem har tilgang til data som registreres av kameraer og bilens systemer? Disse og flere andre spørsmål må avklares før vi vil få se biler som kjører seg selv på veiene.

Mercedes-ledelsen er tydelige på at det ikke er et spørsmål om det kommer selvkjørende biler på veiene, men når. Men én ting er sikkert: Det kommer til å ta tid.

VIDEO: Selvkjørende S 500 i Europa:


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her