Mercedes viser Vision GLK

Mercedes-Benz’ kommende kompakt-SUV GLK er nå nesten avduket i form av en konseptbil. Vision GLK Freeside er svært lik den endelige produksjonsbilen.

«En rekke avanserte systemer renser eksosen og sørger blant annet for at utslippet av skadelige nitrogenoksider reduseres med opptil 80 prosent...»


Taktikken kjenner vi fra blant annet BMW; å vise en konseptbil som er nærmest identisk med den endelige produksjonsmodellen kun kort tid før sistnevnte avdukes. Hensikten er å skape blest om produktet, samtidig som man bevarer litt av spenningen enda en liten stund.

Veldig lik

Vis mer

Mercedes viser Vision GLK

  1. Store bilder
Vis mer


Men i dette tilfellet egentlig ikke spenningen uutholdelig. Vi har nemlig allerede sett produksjonsbilen på spionbilder. Og Freeside er svært lik, med noen få unntak. Den tofargede lakken og lysdiodene i takbstativet blir trolig ikke med videre til produksjonsbilen, ei heller de diodebaserte tåkelysene i de nedre luftinntakene.

Ellers er både fronten, profilen og hekken hovedsakelig lik som på produksjonsbilen. De ekstremt kantete formene er fortsatt oppsiktsvekkende og vi må si vi er spent på mottakelsen designen kommer til å få av markedet.

Nytt interiør

Interiøret vil trolig heller ikke skille seg nevneverdig fra det vi finner i denne konseptbilen. Selv om man ser enkelte fellestrekk med C-klasse, er det tydelig at førermiljøet er helt nyutviklet og unikt for GLK.

Bluetec

Konseptbilen er av typen Bluetec, det vil si en miljøoptimert utgave. Motoren er på 2,2 liter, går på diesel og yter 170 hestekrefter. En rekke avanserte systemer renser eksosen og sørger blant annet for at utslippet av skadelige nitrogenoksider reduseres med opptil 80 prosent, i følge Mercedes-Benz. Det betyr at bilen innfrir selv de strengeste utslippskravene både i dag og de som antas å tre i kraft de neste årene, ingen selvfølge for en dieselbil.

Andre motorer

En kraftigere versjon av denne dieselmotoren vil trolig også bli tilgjengelig i produksjonsvarianten, med en sannsynlig ytelse på 204 hestekrefter. Størst på dieselsiden blir sannsynligvis 320 CDI med 3,0-liters slagvolum og et sted over 220 hestekrefter.

Vis mer


På bensinsiden er vi litt mer usikre på hva slags innstegsversjoner som kommer til å tilbys. Kompressormotoren på 1,8 liter er i alle fall én kandidat. Sikrere er det at GLK får et knippe V6ere med 350-motoren på toppen. Den vil antagelig yte over 300 hester. En AMG-versjon er også ventet, men trolig på et lite senere tidspunkt.

Firehjulsdrift

Girkassen i konseptbilen Freeside er syvtrinns og automatisk og den samme som vil bli tilbudt i produksjonsbilen. Seksstegede manuelle kasser blir trolig standard på de rimeligere produksjonsmodellene. Firehjulsdriften er nyeste type 4Matic og det betyr en kraftfordeling på 45/55 på henholdsvis frem- og bakhjul. Minimum 50 newtonmeter vil til en hver tid blir fordelt til hver aksel og GLK har dermed en form for differensialbrems i midten. Mellom hjulene på hver enkelt aksel må man stole på at elektronikken brukes bremsene for å utligne hastighetsforskjeller.

C-klasse-basis

Vis mer


Siden GLK vil bygge på C-klasse rent teknisk, har kompakt-SUVen også arvet det aktive støtdempersystemet Agility Control. Det betyr at hardhetsgraden automatisk reguleres etter kjøreforholdene. Trolig blir også en mer avansert utgave av dette systemet hvor ting i tillegg kan styres manuelt tilgjengelig.

GLK skal vises på bilutstillingen i Detroit om kort tid og kommer til Norge i oktober. Noen priser er ikke klare, men regn med at den ikke vil legge seg alt for langt over konkurrenten BMW X3 som begynner på rundt 500.000 kroner.

  • Store bilder ser du her.
  • Spionbilder av ekte GLK ser du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder