EN MESSE-STJERNE: Generation EQ fra Mercedes er første demonstrasjon fra Mercedes' side av i hvilken grad de tar elektrifiseringen av bilen på alvor: De skal lansere en helt egen elektrisk modellrekke. Foto: Jamieson Pothecary
EN MESSE-STJERNE: Generation EQ fra Mercedes er første demonstrasjon fra Mercedes' side av i hvilken grad de tar elektrifiseringen av bilen på alvor: De skal lansere en helt egen elektrisk modellrekke. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Mercedes-Benz lanserer Generation EQ

Mercedes viser elektrisk SUV

Med et konsept de kaller "elektrisk intelligens" tar Mercedes nok et skritt inn i den elektriske bilfremtiden. Og viser en SUV med eldrift og rekkevidde opptil 50 mil.

Med en elektrisk drevet SUV har Mercedes tiltrukket seg mye oppmerksomhet på bilmessen i Paris. Bilen skal markere starten på en nysatsing - som vi omtalte i juni i år - fra den tyske premium-produsentens side.

Tesla fortsatt alene

Nevner vi «elektrisk SUV», «rekkevidde på 50 mil» og «futuristiske trekk», vil vel de fleste som følger med si: Tesla Model X! Og Tesla har fordelen av faktisk å ha en bil i produksjon i salg allerede i dag, som svarer til kriteriene. Men, som Tesla-sjef Elon Musk lenge har uttrykt et sterkt ønske om, kommer volumprodusentene etter. Vi omtalte nylig den kommende el-SUV-en Audi skal lansere, og nå viser altså Mercedes sin kommende modell - riktignok i konsepts form inntil videre - som svarer til de ovenfor nevnte kriteriene på en prikk.

GLC-INSPIRERT: Generation EQ er åpenbart en konseptbil, men formgivningen er i tråd med Mercedes' designpolitikk i dag - vi kjenner igjen fra GLC-modellrekken de mer avrundede formene enn forrige generasjon SUV-er hadde. Foto: Daimler AG Vis mer

Bilen skal bli utslippsfri

Som første representant for det nye merket EQ, er det den elektriske SUV-en ved navn Generation EQ som vises for publikum. Konseptbilen skal vise hva slags tanker Daimler gjør seg rundt typen produkt som vil vise vei mot fremtidens privatbilisme.

Toppsjefen i Daimler-konsernet og Mercedes-Benz, Dieter Zetsche, presenterte EQ i Paris. Navnet som betegner den nye merkevaren er et ordspill basert på IQ, hvor I-en byttes ut med E for «elektrisk». Det skal bety «elektrisk intelligens» og har de fire grunnbestanddelene «sammenkoblet», «autonom», «delt» og «elektrisk». Og Zetsche insisterte på at fremtidens bil er utslippsfri.

De som eventuelt måtte ha problemer med helt å holde følge med Mercedes' semantiske krumspring, kan anse seg unnskyldt allerede nå fra vår side...

BLACK PANEL: Ingen klassisk grill på Generation EQ - det behøves jo ikke, og den erstattes derfor av en "black panel"-løsning med integrert LED-belysning. Foto: DAIMLER AG Vis mer

Egen elbil-arkitektur

Den nye generasjonen elbiler Mercedes-Benz utvikler, er basert på en helt ny, skalerbar arkitektur som blir spesifikk for bilene med elektrisk drivlinje.

Frem til nå har elbilene fra Mercedes-Benz - fra e-smart via B 250 e til SLS AMG e-Cell, vært basert på biler med klassisk arkitektur og i utgangspunktet bygget for forbrenningsmotor. Nå skiller de to biltypene lag og EQ baserer seg altså på et elbil-spesifikt grunnkonsept.

Det går nesten ikke an å kalle dette en plattform lenger, da både akselavstand, sporvidde og samtlige systemkomponenter, kan varieres. Kjøretøykonseptet kan benyttes både for SUV-er, sedaner, sportskupéer og andre modellrekker.

Det er basert på en miks av materialer - karbon, stål og aluminium, for å optimalisere kombinasjonen styrke, lav vekt og kostnadseffektivitet.

FULL FART MOT FREMTIDEN: Her vises den kommende el-SUV-en til Mercedes-Benz frem på bilmessen i Paris av kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz personbiler, Christoffer Nøkleby. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Nær Tesla Model X

Konseptbilen presenteres med teknologi og ytelser som ligger tett opp til konkurrenten fra Tesla. Konfigurasjonen er en elmotor på hver aksel og batteripakke lagt i bunnen av gulvet.

Det gir elektrisk firehjulsdrift med variabel momentfordeling mellom for- og bakaksel. Litiumion-batteriene er levert av Deutsche Accumotive og satt sammen til en pakke på «over 70 kilowatt». Ytelsestall som oppgis er null til hundre på under fem sekunder takket være en maksimal effekt på 300 kW (cirka 400 hestekrefter) og dreiemooment «opptil» 700 newtonmeter.

Rekkevidden oppgis til «opptil 500 kilometer».

Mercedes ser for seg betydelig reduserte ladetider i fremtiden takket være kommende hurtiglading med betydelig større kapasitet enn i dag. Den europeiske CCS-ladestandarden skal således gjøre det mulig å tilby ladekapasitet på 50 og opptil 150 kW, og på mellomlang til lang sikt planlegges kapasiteter på opptil 300 kilowatt - som vil kunne gi lading av 100 kilometer rekkevidde på fem minutter, presiserer Mercedes i sin pressemelding.

SKJERM ERSTATTER INSTRUMENTER: Den høyoppløselige TFT-skjermen på tommer inneholder all relevant informasjon for føreren, som kan velge at det vises mer eller mindre informasjon. Foto:Daimler AG  Vis mer

Nytt autonom-skritt

Mercedes fokuserer forrtsatt på stadig mer avansert og effektiv fører-assistanse, men presenterer samtidig teknologien i Generation EQ som et nytt og avgjørende skritt på veien mot den helt selvkjørende bilen. Ingredienser her er en ny generasjon kartsystem fra partneren til Daimler, Here, som har detaljer ned til presis kurveradius og rundkjøringers beliggenhet og størrelse. Inntil videre benyttes dette til førerassistanse, for å gjøre kjøreturene så behagelige og effektive som mulig.

En annen komponent er mer avansert programmering av sensorenes tilbakemeldinger til de elektroniske styringsenhetene - såkalt «sensor fusion».

Våkne lesere vil selvsagt ha merket seg at mye av den beskrevne teknologien allerede er i salg hos Tesla, så at store konsern som Daimler og Volkswagen nå har kastet seg på utviklingen, kan nok ses som en stor fjær i hatten for Elon Musk ...

Les også: