CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010Vis mer

Mercedes viser CLS

Nå er den offisiell: Andre generasjon av Mercedes' såkalte "firedørs kupé".

Det er bare noen dager siden en presentasjonsbrosjyre av nye Mercedes CLS lekket ut på nett (Les om det her), og deretter lekket offisielle studiobilder av bilen ut. Før vi engang rakk å ta tak i disse, hadde Mercedes tatt konsekvensen av at bilen ikke lenger kunne holdes hemmelig, og publisert pressemelding og de første offisielle bildene av den nye luksusbilen.

Nyskapende

Mercedes CLS ble lansert i 2003 og skapte ifølge produsenten selv en helt ny kategori bil. Designen var utvilsomt original - det dreide seg om en firedørs sedan med fasong som en kupé. Den har inspirert andre produsenter til å lansere biler med samme typen design; Porsche Panamera og Aston Martin Rapide i superluksusklassen, og Volkswagen Passat CC i de mer folkelige sjiktene. Mange finner dagens CLS meget elegant selv om på den annen side en god del synes denne typen design er vanskelig å svelge. Sett fra enkelte vinkler er det da også noe "banan-aktig" over den.

Pontonskjermer

Det har tydeligvis Mercedes-designerne gjort noe for bokstavlig talt å rette opp, og vi drar i den nye designen kjensel på det Ponton-aktige *) "hoftepartiet" som også er en av formsignaturene til den nye E-klasserekken. Ellers merker vi oss at fronten minner noe om supersportsmodellen SLS AMG med en relativt oppreist grill som er separat fra panseret. For øvrig er bilens profil umiskjennelig CLS. En særkarakteristikk med den nye luksus-Mercedesen er at alle lysfunksjoner er "LED"-baserte, altså at de håndteres av dioder. I alt består de utvendige lyssystemene av 71 dioder.

CLS (C 218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS (C 218) 2010
CLS (C 218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS 350 (C218) 2010
CLS (C 218) 2010


Motordata senere

CLS fortsetter å være en nisjemodell i luksusklassen og plasserer seg mellom E- og S-klasse produktmessig. Pressemeldingen inneholder ikke detaljer omkring hva som blir å finne under panseret. Vi regner med at kjernemotoriseringen vil være V6-motoren på 3,5 liter i CLS 350 og 4,6-liters biturbo V8-maskinen i CLS 500. Så vil en AMG 63-versjon sannsynligvis krone verket.

Mer om motorer når bilens debut nærmer seg.

Nye CLS skal vises for publikum på Paris-messen i oktober.

*) Ponton (i betydningen "flottør"), var kallenavnet på Mercedes-modeller på 50-tallet, og særlig forløperen for dagens E-klasse. Betegnelsen refererte til de markante, avrundede bakskjermene - før skjermer med "halefinner" dukket opp.