Vis mer

Mercedes vet hvor vi ser

Og de utnytter det.

Siden du har kommet så langt som hit, betyr det at metodene beskrevet i denne artikkelen virker. Se video lenger ned.

Bilprodusentene innser nå at ordinære markedsundersøkelser ikke lenger er godt nok i kampen om kundenes gunst. Nå går de hardere til verks for å finne ut hva vi ønsker. Først og fremst må produsentene lage noe som fenger visuelt. Liker ikke kundene det de ser, så er slaget tapt før det er begynt. Men hva ser kundene etter? Det har Mercedes nå utviklet avanserte systemer for å avsløre.

Baken og midjen

Er du mann har du kanskje hørt spørsmålet før. Hva er det første du ser på ved en kvinne? Svarene er forskjellige, men summen av svarene er urokkelig. Baken og midjen er det som først får oppmerksomhet. Dette er ikke bare antagelser, men vitenskap. Men hva vi først på når vi ser en bil? Selv ikke kundene klarer å svare entydig. Derfor har Mercedes utviklet et verktøy som skal hjelpe til med å finne det egentlige svaret.

Hva slags biler liker du? Stem på Årets Bil 2010

Leser hvor du ser

Omtrent her er fokuspunktet. Foto: Mercedes Vis mer


Metoden er tilsynelatende enkel, men akk, så feil kan man ta. Verktøyet som benyttes i undersøkelsene er et system som måler hvor du ser. Du får på deg et sett med briller, og ved hjelp av et system som måler hvor du ser, såkalt eye-tracking, kan Mercedes fortelle deg hvor du så først, hvor lenge du fokuserte på området, og hva du gikk tilbake til.

Før testpersonene fikk vite resultatet ble de bedt om å fortelle hvor de så først, hva de gikk videre til, og hva de fokuserte de meste på. Og resultatet er entydig: Hva vi tror vi ser på, stemmer ikke nødvendigvis med hva vi faktisk ser på. Vi er altså ikke bevisst på hva vi ser etter.

En mannebutikk, også for damer?

Bil er følelser

Mercedes har ansatt en egen ekspert på nettopp synssporing, eller eye-tracking, vel vitende om at bil handler om følelser. En bil trigger følelsene våre, og vi handler antagelig bil mer med hjertet enn vi er klar over. Lykter og grill er blant de tingene vi tar for oss først, og mye tyder på at vi analyserer en bil på ganske tilsvarende måter som et menneske. Dette styrker filosofien om at bil handler om følelser.

Finn riktig bil med alle våre verktøy

40 sekunder til rådighet

I videoen under får du se hvordan Mercedes har benyttet verktøyet ved å la et knippe personer se på nye CLS. Hver enkelt fikk 40 sekunder til å gå rundt og observere bilens eksteriør. Etter at et antall personer har gjennomgått testen, sitter produsenten igjen med et klart svar på hva det er som virkelig utgjør en bils blikkfang. Med andre ord, bilprodusentene vet hvor vi ser, og de utnytter det. Betyr det at vi får penere biler i fremtiden?

Her forklarer Mercedes teknologien selv: