Integrert barneseteløsning fra Mercedes-Benz.
Integrert barneseteløsning fra Mercedes-Benz.Vis mer

Mercedes utfordrer VWs barnesete

Mercedes-Benz tilbyr nå integrerte barneseter med "ørelapper" både i C- og E-klasse. Er løsningen god nok til å erstatte en god beltestol?

På fredag skrev vi om den integrerte barneseteløsningen i Volkswagen Passat, en artikkel som skapte stort engasjement og som resulterte i mange tips. Blant annet ble vi tipset om at Mercedes-Benz tilbyr en tilsvarende løsning i C- og E-klasse.

Vi har nå sett nærmere på denne løsningen, som ved første øyekast minner mye om det integrerte barnesetet i Passat. Det betyr at vi snakker om hevbare sitteputer integrert i baksetene. Disse støttes av bøyler/ørelapper som monteres på hodestøtte-stengene. Ørelapp-enheten, som både skal beskytte ved sidekollisjon og som tilbyr støtte for sovende barn, er utrustet med en "belteguide". Denne skal sørge for at beltet blir liggende på barnets skulder, i god avstand fra halsen.

Sikkerhetsbrett for de minste

Mercedes-Benz opplyser at deres løsning, i likhet med Volkswagens patent, er ment for barn mellom 15 og 36 kilo. I motsetning til Volkswagen tilbyr imidlertid Mercedes-Benz i tillegg et polstret "sikkerhetsbrett", som plasseres over barnets fang og som inkluderer en belteføringsmekanisme for hoftedelen av beltet. Ved bruk av dette brettet mener Mercedes-Benz at deres løsning kan brukes for barn helt ned i 12,5 kilo.

Integrert barneseteløsning fra Mercedes-Benz.
Typisk beltepute.
Det såkalte sikkerhetsbrettet.

Artikkelen fortsetter under bildet.


Uinteressant brett

Det såkalte sikkerhetsbrettet. Vis mer


Først og fremst: Vi anbefaler at barna sitter bakovervendt så lenge som mulig. De aller fleste barn kan sitte bakovervendt til de er godt over 15 kilo tunge. Fordi det såkalte sikkerhetsbrettet forutsetter fremovervendt plassering, er det i våre øyne en uinteressant løsning.

Ikke like gjennomarbeidet

Hva så med de større barna, som har blitt for store til å sitte bakovervendt? Vil Mercedes-Benz-løsningen erstatte en god beltestol?

Vi understreker at vi ikke har testet løsningen og at vi baserer våre oppfatninger på bilder og skriftlig informasjon. Basert på denne informasjonen mener vi imidlertid at Mercedes-løsningen fremstår som mindre gjennomtenkt og mindre sikker enn Volkswagen-løsningen.

Mangler sidevanger

Typisk beltestol. Vis mer


Volkswagen har nemlig klart å utvikle sidevanger til den integrerte sitteputen, noe som medvirker til å holde barnet på plass ved kollisjon. Mercedes-Benz-sitteputen mangler sidevanger.

Volkswagen opplyser også at deres sittepute automatisk vil tippe bakover ved frontkollisjon, noe som skal forhindre barnet i å gli ut under hoftebeltet. Vi har ikke funnet informasjon som tilsier at Mercedes-Benz kan skilte med en tilsvarende funksjon.

Det betyr at Mercedes-løsningen i våre øyne virker mindre gjennomtenkt og helhetlig enn Volkswagen-løsningen - og at den derfor i mindre grad kan erstatte en god beltestol.

Bedre enn beltepute

Når det er sagt - så må det understrekes at Mercedes-løsningen takket være ørelappene og belteguiden fremstår som langt sikrere og bedre enn en vanlig beltepute. Det betyr at løsningen er interessant for foreldre med større barn.

Fra 3.600 kroner

Typisk beltepute. Vis mer


I C-klasse koster den integrert løsningen i utgangspunktet 3.590 kroner. For denne summen får man to integrerte seter og en "bøyle". En eventuell ekstra bøyle koster 1.928 kroner.

Også nye E-klasse kan tilbys med integrerte sitteputer på begge sider. Dette koster 2.890 kroner. I E-klasse følger imidlertid ikke bøyler med. Hver bøyle koster 1.927 kroner. Dermed blir prisen minimum 4.817 kroner for deg som ønsker en bøyle.

Les også:
Genialt barnesete fra Volkswagen

De sikreste og dårligste barnesetene

Minikurs: Babyen i bilen

Minikurs: Barnet i bilen

Barnesikringsreglene (lovverk)

DinSide Motors juveler