Mercedes' svar på GTI: A 200 turbo

Nye A-klasse fra Mercedes har gjort en lovende start på sin markedskarrière, med en mer selvsikker plass i Mercedes-utvalget og mindre "småbil-preg". Det gjensto å lansere en sportslig variant. Den kommer her og heter A 200 turbo.

Mercedes' svar på GTI: A 200 turbo

  1. A 200 turbo: Store bilder


I første halvår i fjor ble det registrert 22 ganger så mange nye Mercedes E-klasse som A-klasse her i landet. Riktignok har salget av E-klasse falt kraftig, men det at A-klasse hittil i år er blitt bestselgeren av Mercedes-modellene (474 eksemplarer mot 453 for E-klasse) viser at den nye modellen starter året på en riktig overbevisende måte. Hittil har toppversjonen vært dieseldrevet: A 200 CDI med 140 hester og hele 300 newtonmeter.

Den hittil sterkeste A-Klasse

Mercedes-Benz utvider nå modellfamilien i den nye generasjonen A-Klasse med en ny toppvariant. Hittil var den sterkeste bensinvarianten A 200 med 136 hestekrefter. Den nye Mercedes-Benz A 200 turbo har ytelser på sportsbil-nivå med motoreffekt på 193 hester og topphastighet på 228 km/t.

Den nye Mercedes-Benz A 200 turbo er den kraftigste modellen i A-Klasse-familien. Effekten fra det avanserte lettvektsdrivverket med turbolading og natrium-kjølte eksosventiler er på 193 hestekrefter. Den utvikler et konstant dreiemoment på 280 newtonmeter fra 1800 omdreininger. Resultatet er at den firesylindrede bensinmotoren kan vise til spenstige ytelser. A 200 turbo bruker 7,5 sekunder fra 0 til 100 km/t, og toppfarten er 228 km/t. Likevel er forbruket oppgitt til å være forholdsvis beskjedent med 0,79 l/mil.


Valgmuligheter

I likhet med øvrige A-Klasse-modeller leveres den nye A 200 turbo både som 5-dørs-versjon eller som 3-dørs "coupé" (Vi tar forbehold for Mercedes-terminologien), med et mer ungdommelig og sportslig utseende. Uansett variant kan kjøpere av A 200 turbo velge mellom design- og utstyrsversjonene Avantgarde og Elegance uten å betale noe ekstra. Standardutstyret omfatter også 16-tommers aluminiumsfelger, den nyutviklede 6-trinns girkassen, multifunksjonsratt, hastighetsavhengig servostyring med Steer Control, og ESP. Et dobbelt eksos-enderør er et synlig uttrykk for de sportslige ambisjonene.


Sikre, men allikevel dynamiske kjøreegenskaper kombinert med høyt komfortnivå, preger ifølge Mercedes denne modellen på veien. Dette skyldes i stor grad både A-Klasses nye sfæriske parabol-bakaksel (!) (som, forsikrer Mercedes, sikrer presis hjulføring og førsteklasses krengingsstabilitet i svinger), og det nye selektive dempningssystemet som tilpasser demperkarakteristikken til den til enhver tid gjeldende kjøresituasjonen. Store, ventilerte bremseskiver med en diameter på 28,8 centimeter skal sikre at A 200 turbo har bremseegenskaper som svarer til den høye motoreffekten.

Sportpakke

I tillegg tilbyr nå Mercedes-Benz en sportspakke til alle A-Klasse-modeller. Pakken inkluderer 17-tommers lettmetallfelger, en perforert, matt sølvfarget grill, sportspedaler med gummiknotter, sportsgirspak, sportsratt trukket med perforert skinn og et kombiinstrument med sølvfarget bakgrunn.

Bilen er tilgjengelig fra oktober 2005. Startprisen på 5-dørs varianten er kr. 376 200 og på 3-dørs coupé kr. 367 200.

  • Store bilder Mercedes A 200 turbo finner du her.
  • En fullstendig oversikt over Mercedes' motorer og modeller finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder