Mercedes-SUV skuffer i krasjtest

Mercedes-Benz ML tildeles kun 34 av 60 oppnåelige poeng i barnebeskyttelsestesten. Heller ikke fotgjengerbeskyttelse har stått høyt på dagsorden under utviklingen av luksus-SUVen.

Andre generasjon ML ble lansert allerede sommeren 2005, men er først nå testet hos kollisjonstest-ekspertene hos Euro NCAP. Bilen oppnår solide 34 poeng sammenlagt i front- og sidekollisjonstestene og innkasserer dermed fem kollisjons-stjerner.

Kun tre stjerner

Også i barnebeskyttelsestesten oppnår ML 34 poeng. Men fordi det i denne testen kan oppnås hele 60 poeng, må ML nøye seg med kun tre av fem oppnåelige stjerner i denne øvelsen. Både Audi Q7 (39), Land Rover Discovery (39), Volkswagen Touareg (39), Hyundai Santa Fe (37) og Jeep Grand Cherokee (35) oppnådde i sin tid bedre resultater enn ML. Kun Nissan Pathfinder (32) har gjort det dårligere enn ML i klassen for store firehjulstrekkere.

Kun én stjerne

Mercedes-Benz ML Vis mer
«Ifølge Euro NCAP har heller ikke fotgjenger-sikkerhet vært blant de prioriterte oppgavene hos Mercedes-Benz. ML tildeles latterlige seks av 36 oppnåelige poeng i denne kategorien, noe som betyr at ML ender opp med én av fire stjerner.»

Mercedes-SUV skuffer i krasjtest

  1. Store bilder av de kollisjonstestede bilene


Ifølge Euro NCAP har heller ikke fotgjenger-sikkerhet vært blant de prioriterte oppgavene hos Mercedes-Benz. ML tildeles latterlige seks av 36 oppnåelige poeng i denne kategorien, noe som betyr at ML ender opp med én av fire stjerner.

Til Mercedes-Benz' forsvar skal det understrekes at en rekke produsenter de siste årene har lansert biler som er svært brutale mot myke trafikanter. Likevel - ML var i særklasse svakest på fotgjengerbeskyttelse blant bilene som var i ilden denne runden. Snillest var Lancia Delta (Lancia markedsføres ikke i Norge) med 15 poeng, etterfulgt av den nye folke-SUVen Renault Koleos og Golf-konkurrenten Hyundai i30, begge med 14 poeng.

Hyundai i30 forbedret

DinSide-lesere med skarp hukommelse vil forøvrig huske at sistnevnte - i30 - ble testet av Euro NCAP også i fjor. Den gangen måtte i30 nøye seg med 12 poeng i frontkollisjonstesten og gikk dermed glipp av den femte stjernen. Dette til tross for at bilen sammenlagt oppnådde 33 poeng (kravet til fem stjerner er minst 33 poeng sammenlagt pluss minst 13 poeng i både front- og sidekollisjonstestene).

Hyundai i30 Vis mer


Dette frustrerende resultatet ansporet Hyundai til å gå i gang med å forbedre i30, med vekt på beskyttelse av førerens knær og lær. Og denne gangen ble modellen belønnet med 13 poeng i frontkollisjonstesten, noe som betyr at Hyundai i30 endelig ble medlem av femstjernersklubben. Samtidig ble barnebeskyttelsespoengene forbedret fra 34 til 38, noe som vippet i30 opp fra tre til fire "barnestjerner".

Renault Koleos

Også Renault Koleos klarte 33 poeng i frontkollisjonstesten og det franske bilmerket sikret seg dermed nok en femstjerners-modell. Koleos oppnådde i tillegg 39 poeng og fire stjerner i barnebeskyttelsestesten, tilfeldigvis nøyaktig samme poengsum som konkurrentene BMW X3, Ford Kuga, Honda CR-V, Toyota RAV4 og Volkswagen Tiguan.

Daiahtsu Cuore

Mercedes-Benz ML Vis mer


I tillegg til ML, Delta, i30 og Koleos har også Daihatsu Cuore nylig blitt utsatt for kraftig fysisk vold hos Euro NCAP. Minibilen Cuore, som for tiden ikke tas hit til landet av den norske Daihatsu-importørene, endte opp med 25 poeng og fire stjerner i kollisjonstesten og 32 poeng og 3 stjerner i barnebeskyttelsestesten.

Mer sikkerhetsinformasjon

I artiklene under finner du samtlige biler som er testet av Euro NCAP, samt grundige forklaringer på hvordan testene foregår. I tillegg bør du få med deg resultatene fra de mer enn 300 hodestøtte-testene til Thatcham.

  • Store bilder av de testede bilene finner du her.
  • Euro NCAP: De sikreste og farligste bilene
  • Euro NCAP: De sikreste og farligste bilene for barn
  • Thatcham: De sikreste og farligste bilene ved påkjørsel bakfra
  • Folksam: De sikreste og farligste bilene
  • Baby i bil: Bag, Boxette eller barnesete?
  • Barn i bil I: Hvor og hvordan bør barnet sitte?
  • Barn i bil II: De nye barnesikringsreglene i et nøtteskall