Vis mer

Mercedes SLS AMG

Mercedes skal erstatte SLR med ny superbil. Det blir måkevingedører og heftige data.

For første gang på 40 år kommer Mercedes med en modell som i sin helhet er utviklet av AMG. Den skal hete SLS AMG og vil på sikt erstatte SLR McLaren. Bildene i saken ser ut som spionbilder, men er utgitt av Mercedes selv. Alle data og fakta i saken er også fra Mercedes, og ikke spekulasjoner og gjetninger som vi vanligvis tyr til i tradisjonelle spionsaker.

Måkevingedører

Dataene er heftige og bilen minner veldig om SLR i konstruksjonen, men nå har den i tillegg fått skikkelige måkevingdører.

Motoren er en kjenning som er totalt gjennomarbeidet på veien over i SLS. Når det gjelder slagvolum er det like forvirrende som før. De kaller motoren 6,3, men den har fortsatt et slagvolum på 6,2 liter - i likhet med alle modeller fra Mercedes som heter 63 AMG.

Bilen er bygd opp rundt det som på godt norsk heter en aluminium spaceframe. Dette er en gitterramme i aluminium som er den bærende enheten av hele bilen. Vi går ut fra at karosserideler og lakkerte synlige flater er laget av karbonfiber, plast eller andre lette materialer.


Girkasse bak

SLS har er også konstruert med transaksel. Det betyr at den ikke har girkassa boltet til motoren foran, men at girkasse og differensial er bygd som en enhet og plassert bak. Det er for å flytte mye vekt (en girkasse er tung) bakover i bilen. Dette er i høyeste grad med på å gi bilen vektfordelingen 48 prosent foran og 52 prosent bak.

Girkassa er en dobbelkløtsjkasse med 7 gir. Den har fire forskjellige kjøreprogrammer samt noe Mercedes kaller Race-start. Vi regner med at det er det samme som launch-control som en del andre kaller det.

I tillegg har den tørrsumpsmøring som betyr at den ikke har en tradisjonell oljepanne (sump) under motoren. Oljen går i et lukket kretsløp slik at motoren er sikret optimal smøring under alle forhold. Fraværet av oljepanne gjør også at motoren kan plasseres lavere i motorommet og det senker tyngdepunktet. Akkurat dette er ikke så uvanlig på sportsbiler.

Motordetaljer

Motoren er en optimalisert 6,2-liter, og den har fortsatt ikke blitt utstyrt med noen form for lading. Den yter 571 hestekrefter ved 6.800 omdreininger og dreiemomentet er 650 newtonmeter ved 4.750 omdreininger i minuttet. 0 til 100 klarer den på 3,8 sekunder og toppfarten er 315 kilometer i timen.

Foreløpig er det oppgitt et forbruk på 1,3 liter per mil, men intet CO2-utslipp.

Motoren er plassert på en måte som Mercedes kaller front/midtmontert. Dagens SLR McLaren har også det. Motoren sitter foran kupéen, men med så lang nese på bilen og med motoren plassert omtrent inne under dashbordet blir den nesten "midtplassert"

Vekten på bilen uten fører er 1.620 kilo. Den kraftige motoren veier faktisk ikke mer enn 206 kilo tørr.

Bilen kan leveres med keramiske bremser som er 40 prosent lettere enn vanlige bremser og den leveres med dekk i dimensjonen 265/35-19 foran og 295/30-20 bak.

Bilen kan kjøpes nærmere sommeren 2010.