Vis mer

Mercedes slår ut håret

Stilig og kultivert sportslighet er stikkordene når Mercedes presenterer Shooting Break Concept.

Sports-stasjonsvognen fra Mercedes modnes. Vi har tidligere skrevet om Mercedes' designretning fremover i forbindelse med neste generasjon CLS. Her er nok en variasjon over temaet. Den vises på bilutstillingen i Beijing, som er i ferd med virkelig å bli en av de viktigste, store bilmessene.

CLS-arvtager

Mercedes CLS ble presentert høsten 2004 som en "fire-dørs kupé", noe vi fortsetter å påstå er en absurditet, men vi går gjerne med på at det er en stilig, kupé-lignende sedan. Uansett er det lett å regne ut at den nærmer seg aldersgrensen og at dens etterfølger sannsynligvis er kommet langt i utviklingsprosessen. Det er blitt spekulert mye rundt nevnte prosess og Mercedes bringer jevnlig selv vann på den mølla.

Bekreftet tidligere i år

Da Mercedes viste ConceptFascination på bilutstillingen i Paris i 2008 så vi for oss at det var designelementer til kommende E-klasse som ble vist. Det stemte til en viss grad - hovedsaklig i frontdesignen. Les om den her!. Helt i begynnelsen av året i år bekreftet Mercedes at det skulle bygges en sporty, kupé-lignende stasjonsvogn. Mye tyder på at den vil bli et medlem av den kommende CLS-familien. Det vil i så fall bety at Mercedes ser potensiale for mer enn bare sedanversjon av neste generasjon CLS.

Shooting Break

Vi har omtalt begrepet shooting brake før (les gjerne om det her), og skal ikke gjenta historikken her, ei heller analysere stavemåten. (Break betyr i dag stasjonsvogn på fransk). Men tradisjonelt har shooting-brake (eller shooting-break) vært en stasjonsvogn-lignende kupé. Imidlertid er Mercedes' konsept en kupé-lignende femdsørs stasjonsvogn og vi konstaterer at produsenten nok engang blander begrepene - eller muligens utvider dem - uten sjenanse.


Produksjon nærmer seg

Mercedes kaller uansett denne bilen konsept, men nå aner vi nok konturene av en kommende produksjonsbil. Det må være grenser for hvor lenge Mercedes prøver seg frem med konsepter. Vi vil da også tro at publikums reaksjoner vil vise seg å ha vært positive etter at det gjøres opp status etter Beijing-utstillingen. Bilen er nemlig smekker, elegant og luksuriøs. Når den i tillegg tilbyr en del praktiske egenskaper smaker det av publikumssuksess. Vi overlater til leserne å bedømme ut fra de mange bildene i albumet.

Ultra-eksklusiv som konsept

Selve bilen er en ren fireseter med en massiv midtkonsoll som er strukket helt bak. Interiøret er i eksklusiv utførelse med treverk og skinn. gulvet i bagasjerommet er i edelt tre. Ellers har bilen blant annet 100% diodebaserte hovedlys, blinkers, tåkelys og kjørelys. Alt i alt bruker lysanlegget i front intet mindre enn 71 dioder. De tøffe hjulene har dimensjonene 255/30-20 foran og 285/25-20 bak. Naturligvis vil dette moderere seg i standard utførelse.

Effektiv motor

Konseptbilen har faktisk en motor - og en ganske moderat sådan, i tidens ånd. Mercedes hevder at den skal være særs effektiv - altså økonomisk og nøysom i forhold til ytelsene. Det dreier seg om en V6-motor med 3.5 liter slagvolum og en toppeffekt på 306 hestekrefter og et dreiemoment på 370 newtonmeter. Mercedes presiserer ikke at det dreier seg om en bensinmotor, men alt i karakteristikken - og markedet bilen presenteres i - tilsier det.

Som en venn av oss fra Østfold en gang sa: "En ting er klart, og det er to ting": Nedtellingen mot neste CLS-generasjon fortsetter, og det er spennende saker vi har i vente...