Mercedes S-klasse med dieselfirer

Direktørbilen Mercedes-Benz S-klasse kan fås med en lang rekke store og sterke motorer. Nå kommer det i tillegg en liten tert, med fire sylindre og diesel!

I alle fall hvis vi skal tro tyske Auto Motor und Sport. Den aktuelle motoren er en 2,2-liter med dobbeltturbo, nytt i Mercedes-sammenheng, og 204 hestekrefter. Dreiemomentet vil trolig ligge i underkant av 450 newtonmeter.

Likt med BMW og Audi

Antall hestekrefter er nok ikke tilfeldig. Det er nemlig ikke lenge siden BMW viste en 2,0-liter med akkurat samme ytelsen. I mellomtiden har også Audi vært på banen, med Cross Coupé som også har en 2,0-liter med 204 hestekrefter. Snart kommer derfor trolig alle de tre store tyske premiummerkene til å ha nesten jevnstore motorer med nøyaktig likt antall hestekrefter.

Første firer noensinne

Vis mer


I dag er minste motor en 3,0-liter med 235 hestekrefter og 540 newtonmeter som går under navnet S 320 CDI. 204 hester er ikke dramatisk mye mindre enn dette, og like mye som forrige S 320 CDI hadde på det meste, men det er nok antallet sylindere som skurrer mest i folks ører. S-klasse har nemlig aldri hatt en firesylindret motor under panseret. Og dieselfirerer er typisk belemret med et ganske uharmonisk og lite sobert lydbilde.

0,66

Men, noe må man jo ofre på alteret for bekjemping av klimaendringene og med 2,2-literen under panseret skal S-klasse klare seg med 0.66 liter per mil, ikke verst for en så stor og tung bil. Fartsressursene burde også bli tilstrekkelig, om enn ikke helt i klasse med de andre motoralternativene. Med en vekt på ca 1.900 kilo tipper vi en 0-100-tid på omlag ni sekunder.

Følelser og fornuft

Med andre ord burde det være nok av rasjonelle argumenter for å velge S-klasse med liten dieselmotor. Så kan man jo diskutere hvorvidt lyden av en dieselfirer eller navnet S 220 CDI klinger spesielt godt…

Kilde: Auto Motor und Sport

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder