Carlos Ghosn (t.v.) og Dieter Zetsche undertegner den omfattende samarbeidsavtalen i Brussel i dag.
Carlos Ghosn (t.v.) og Dieter Zetsche undertegner den omfattende samarbeidsavtalen i Brussel i dag.Vis mer

Mercedes, Renault og Nissan blir sammen

Toppsjefene Carlos Ghosn i Renault-Nissan og Dieter Zetsche i Daimler AG (Mercedes), undertegnet idag en historisk samarbeidsavtale.

Både Zetsche og Ghosn har en imponerende merittliste når det gjelder å ordne opp i sine respektive konsern, og det har en tid vært spekulert i om de to kom til å komme overens om en avtale om å dele på teknologi på enkelte områder.

Risikabelt?

Det var særlig på småbilsiden det virket opplagt at de to ville ha fordeler ved å gå sammen om utvikling og produksjon og da særlig hva angikk neste generasjon Smart - som er en del av Daimler uten å ha Mercedes-merket. Mange observatører har antatt at det ville anses som noe risikabelt for Mercedes-merkevarens image om samarbeidet ble svært omfattende.

Svær avtale

Ikke desto mindre: Omfattende er akkurat hva avtalen er blitt. DinSide fulgte pressekonferansen som fant sted i Brussel i dag, og det strategiske samarbeidet dekker et vidt område. Ikke nok med det; de to konsernene har i tillegg inngått en aksjebytte-avtale som medfører at alliansen Renault-Nissan får en 3,1-prosents andel av Daimler mens Daimler får en 3,1-prosents andel av Renault og en 3,1-prosents andel av Nissan.

Utslipp ned for Daimler

De to konsernenes logoer Vis mer


Angående merkeidentiteten, hevder Dieter Zetsche at den vil forbli uberørt. Det gikk klart frem under pressekonferansen at det er i kompakt- og småbilsegmentene Daimler vil hente ut sin hovedgevinst i form av økt konkurransedyktighet og synergier på både utviklings- og produksjonsnivå. At gjennomsnitts-utslippstallene når det gjelder CO2 vil gå ned er et av de forventede resultatene som utgjør en hovedmotivasjon for Daimler AG.

For øvrig fremgikk det av pressekomferansen at tilnærmingen til samarbeidet er mer pragmatisk enn bokholder-inspirert. Den er også klart resultat-orientert og baserer seg på konkrete felles prosjekter. Synergieffekt skal hentes ut på flere områder enn bare utvikling og produksjon; også driftsmetoder og felles innkjøpsmuligheter ligger innenfor samarbeidsrammene. Disse ekskluderer for øvrig ikke at den ene part samarbeider med andre produsenter på områder der partnerskapet ikke kan oppnå de ønskede resultater.

Synergi på motorsiden

Atmosfæren under pressekonferansen var gemyttlig. Her er avtalen undertegnet. Vis mer


Felles utvikling av motorer og større avsetning for motorrekker under utvikling - og allerede eksisterende - er et av hovedmålene for det nye partnerskapet. Luksusdivisjonen til Nissan, Infiniti, vil få tilgang til motorer fra Mercedes. Det har vist seg at de to merkene i svært liten grad konkurrerer om de samme kundegruppene. Renault vil forsyne Mercedes med motorer til nyttekjøretøydivisjonen - til Vito-modellen spesielt.

Dat skal helt konkret utvikles en ny småbil-arkitektur som vil være felles for neste generasjon Smart ForTwo og Renault Twingo.

Lenger inn i fremtiden ligger også muligheter for felles utvikling når det gjelder elbiler - der Renault er i ferd med en storsatsing - og batteriteknologi.

På spørsmål om EU-kommisjonen ville godkjenne avtalen sa Zetsche: "Vi har sjekket med dem og det er OK".

Dette er det som er lagt på bordet i denne omgang. Mye vil skje fremover, og det blir spennende å følge med videre.

Les her om Renaults enorme elbil-satsing.