Mercedes R-klasse godkjent

Bilimportørene kjemper til stadighet med å plassere "statskassa" i sine modeller for å få dem godkjent som varebil klasse 2 og dermed kunne selge dem med redusert avgift. Mercedes har nå fått godkjent sin R-klasse.

Vis mer

Mercedes R-klasse godkjent

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


For de som ikke vet det så er "statskassa" en boks med målene 140x90x105 centimeter som skal få plass inne i bagasjerommet. Da kan man få grønne skilter og redusert avgift.

R-klasse er en stor bil med en total lengde på 5,17 meter. R-klasse skal også leveres i en kortere variant, men den blir ikke tilgjengelig som varebil. R-klasse er i utgangspunktet en seksseters flerbruksbil i luksusklassen og leveres kun med store motorer, syvtrinns automatgir og firehjulsdrift på alle varianter.

R 320 CDI 4MATIC

Billigste variant av R-klasse blir R 320 CDI. Dette er foreløpig den eneste dieselmodellen og er utstyrt med den nye V6-dieselen med 224 hestekrefter. Dreiemomentet på denne motoren er 510 newtonmeter fra 1.600 til 2.800 omdreininger i minuttet. 0 til 100 klarer den på 8,8 sekunder og toppfarten er 215 kilometer i timen. Mercedes hevder at R-klasse med denne motoren skal klare blandet kjøring på 0,89 liter per mil. Prisen på denne som varebil blir fra 599.900 kroner

R 350 4MATIC

Minste bensinvariant blir R 350. Da vil det befinne seg en V6-motor med 272 hestekrefter under panseret. Denne motoren har vi kjørt i CLS 350 og ML 350. I CLS virket den frisk, men i M-klasse virket den dvask i forhold til ML 320 CDI. 350-motoren har en imponerende dreiemomentskurve som ligger flatt på 350 newtonmeter fra 2.400 til 5.000 omdreininger. 0 til 100 klarer dette maskineriet på 8,3 sekunder og toppfarten er 230 kilometer i timen. Prisen som varebil blir 615.500 kroner.

R 500 4MATIC

Skikkelig fort begynner det gå nå man beveger seg mot R 500. Da finner man en 5-liters V8-motor under panseret med 306 hestekrefter. Dreiemomentet ligger konstant på 460 newtonmeter fra 2.700 til 4.750 omdreininger i minuttet. 0 til 100 går unna på 6,9 sekunder. Toppfarten er 240 kilometer i timen. Pris som varebil blir 820.200 kroner.

Alle R-klasse variantene kommer med den nye automatkassen med syv gir. Girspaken er montert på rattstammen i stedet for mellom forsetene og man kan også gire med knapper på rattet. Bilen blir også utstyrt med luftfjæring som standardutstyr. Det gir mulighet for å øke bakkeklaringen med 5 centimeter ved behov og den sørger også for senke bilen med 2 centimeter i hastigheter over 120 kilometer i timen. Den vil nok fungere bra til alle årstider også, siden firehjulsdrift med 50 prosent effektfordeling mellom for- og bakaksel også hører med.

Importøren har tro på en eksklusiv varebil som stiller i en litt egen klasse og tror salget kan dra seg helt mot 500 biler. R-Klasse lanseres i Norge 25. februar.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder