<b>Barsk:</b> GLA 45 AMG blir en barsking på veien med en sinna front og store hjul. Foto:  Mercedes
Barsk: GLA 45 AMG blir en barsking på veien med en sinna front og store hjul. Foto: MercedesVis mer

Mercedes presenterer GLA 45 AMG

Under Los Angeles Motorshow presenterte Mercedes en konseptutgave av kompakt-SUVen GLA, under navnet GLA 45 AMG. Vi vet alle hva det betyr.

Tekst: Morten Moum

GLA 45 AMG vil være utstyrt med samme motoren som dagens A45 AMG, en firesylindret turbomotor på 2 liter med hele 360 hestekrefter og 450 newtonmeter dreiemoment. Den er per dags dato den mest muskuløse serieproduserte firesylindrede motoren som finnes på markedet.

Ekstrem men gjerrig

Den store lille motoren gir fantastisk ytelse og bilen gjør 0 til 100 på under fem sekunder. Dette er dog ikke kun motorens fortjeneste. GLA 45 AMG er utstyrt med AMG 4MATIC firehjulsdrift- system og AMG SPEEDSHIFT DCT 7-trinns sportsgirkasse som bidrar til godt grep og imponerende kjøreegenskaper.

Tvers igjennom rå: GLA 45 AMG er en råtass fra innsiden og ut, med 360 hestekrefter under panseret og maskulint design. Foto: Mercedes Vis mer


GLA 45 AMG kan på mange måter kan anses som en versting, likevel opplyser Mercedes om at den vil bruke så lite som under 0,8 liter per mil ved vanlig kjøring. Dette forbruket i tråd med EUs utslippsreglement og beviser at Mercedes ikke trenger å la fart og krefter gå på bekostning av miljøet.

Barsk sinnatagg

Selv om både ytelser og forbruk er imponerende, er likevel designet det som fenger mest. Den ser rett og slett helt fantastisk ut. Brutal og maskulin uten å være vulgær. Den er en hevet utgave av den ordinære A-klassen med ekstremt barske og sporty detaljer som gir deg følelsen av å se på en racing-bil.

Massiv: Grillen på GLA 45 AMG er massiv, med store sorte luftinntak og en stor krummet Mercedes-logo. Foto: Mercedes Vis mer


Blant annet har den sorte skjørt rundt hele bilen, en massiv sort grill med røde detaljer og stor krummet logo, store sorte luftinntak under lyktene, sorte speiler, panoramatak med blanke sorte takrelinger og en stor sort takspoiler bak for å øke trykket mot bakken.

Frekk hekk: Bakdelen på GLA 45 AMG er av den frekke sorten. Med fire integrerte eksosrør, sorte og rød detaljer, og en stor vinge bak får bilen et veldig sinna preg. Foto: Mercedes Vis mer


Mest iøynefallende er nok likevel de massive AMG-konstruerte ti-eikede felgene i matt svart med røde detaljer og 255/35 R 21 dekk. Gjennom felgene kan man se AMGs kraftige bremser med røde bremsecaliper.

Godt skodd: De store sorte hjulene er spesiallaget av AMG, og gir bilen den perfekte finish. Gjennom eikene kan man også se de massive AMG-bremsene med røde bremsecalipere. Foto: Mercedes Vis mer


De røde detaljene går igjen flere steder, blant annet i speilene, i den sorte fangeren bak, samt i bilens foliedekor som er en rødt og grått, og tallet 45 på fordøren.

Voksende segment

Styrelederen i Mercedes-AMG, Tobias Moers, mener at GLA45 AMG concept setter en ny standard for det fort voksende segmentet av kompakt SUVer, eller små-SUVer. Han mener at det er de unge, stilsikre, dynamiske og sel-vstendige som ønsker disse bilene, og at de nå kan se frem til en dynamisk høy-ytelsesbil.

Praktisk: GLA 45 AMG er vel så praktisk som den er sporty. Den er blant annet utstyrt med AMG4MATIC firehjulsdrift-system som sikrer gode kjøreegenskaper og god fremkommelighet. Foto: Mercedes Vis mer


Prisen på GLA 45 AMG er foreløpig ikke kjent, men sjekk prisene på de andre GLA-modellene her

Kompakt-SUVen blir en stadig mer populær bil blant trauste norske bilister, men med Mercedes GLA45 AMG får vi avkreftet noe vi lenge har fryktet; Små-SUVer trenger ikke å være kjedelige.