<b>KAN REDDE LIV:</b> Ved typisk bykjøring klarer systemet i Volvo V40 å hindre sammenstøt med fotgjengere i opptil 45 kilometer i timen. I tillegg har den en beskyttende kollisjonspute under panseret. Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
KAN REDDE LIV: Ved typisk bykjøring klarer systemet i Volvo V40 å hindre sammenstøt med fotgjengere i opptil 45 kilometer i timen. I tillegg har den en beskyttende kollisjonspute under panseret. Foto: AXEL GRIESCH/ADACVis mer

Mercedes og BMW skuffer i sikkerhetstest

Nødbrems-systemer kan redde liv, men denne testen viser at kvaliteten varierer.

Ved siden av tiltakene for stadig å redusere skadelige utslipp fra biltrafikken, har bilprodusentene også et økende fokus på sikkerhet, godt hjulpet av organisasjoner som Euro NCAP, men også interesseorganisasjoner som ADAC i Tyskland og NAF her i Norge. Her kan du for øvrig sjekke om din bil står på listen over de sikreste bilene.

Autobrems

Volvo har laget en utvendig kollisjonspute som skal beskytte myke trafikkanter når uhellet er ute. Foto: Volvo Vis mer


Etter hvert som utviklingen skrider frem, så dukker det opp nye elementer som vektlegges ekstra.

Både Euro NCAP og svenske Folksam trekker frem autobrems som den viktigste nyvinningen den senere tiden.

Dette er systemer som i forskjellig grad bremser opp når bilen selv oppdager at et uhell eller ulykke er i ferd med å skje.

På den måten veier den opp for førerens uoppmerksomhet eller trege reaksjonstid, og reduserer bremsestrekningen. Noen systemer bremser bare delvis, mens andre fullfører til det stopper helt. Enkelte systemer er sågar så aktive at de også styrer unna når det ikke finnes andre utveier.

Varierende kvalitet

I en pressemelding kommenterer nettopp NAF den nyeste testen av nødbrems-systemer de har gjennomført i Tyskland sammen med ADAC, og som vi gjengir resultatene av her.

For å redusere, eller enda heller, hindre skader ved påkjørsel av fotgjengere, kan stadig flere biler leveres med nødbrems-systemer. Noen av disse systemene er livreddende , mens andre i beste fall gir føreren et varsel om en hindring foran bilen.

Bare i Tyskland alene blir over 500 fotgjengere drept i trafikken hvert år. De fleste dødsfallene skjer i tettbebygde strøk, og i tre av fire tilfeller når en fotgjenger krysser veibanen.

Testen NAF har publisert viser også hvorfor man ikke skal stole fullt og helt på elektronikk.

VIDEO AV TESTEN:

)


Volvo og Lexus på topp

Testvinnerne Lexus og Volvo har automatiske nødbremsesystem som unngår sammenstøt med en fotgjenger i henholdsvis 50 og 45 kilometer i timen. Testen av nødbremsesystemer viser stor kvalitetsforskjell mellom produsentene.

Det er for øvrig også fortsatt tilfellet når det gjelder bilers kollisjonssikkerhet - her kan du for eksempel lese om fem biler som fikk NULL stjerner i krasjtest!

Noen systemer kan redde liv, mens andre i beste fall gir et varsel om hindring foran bilen. Testen viser også hvorfor man ikke skal stole blindt på elektronikken.

– Disse systemene hjelper til i nødstilfeller. Det aller viktigste er fortsatt at man er en oppmerksom, hensynsfull og trygg sjåfør, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

Dette inkluderer for eksempel å være forsiktig med bruk av skjermene og det stadig mer omfattende elektroniske utstyret ombord, som stjeler førerens oppmerksomhet.

SERIØSE TESTER: ADAC er den tyske bilistorganisasjonen som samarbeider med NAF om en rekke forbrukertester. Når nødbrems-systemene skal testes, ovewrlates ingenting til tilfeldighetene. Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
SER I MØRKET: Lexus har et avansert system som også "oppdager" fotgjengerne i mørket. Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
Foto: AXEL GRIESCH FOR ADAC
KAN REDDE LIV: Ved typisk bykjøring klarer systemet i Volvo V40 å hindre sammenstøt med fotgjengere i opptil 45 kilometer i timen. I tillegg har den en beskyttende kollisjonspute under panseret. Foto: AXEL GRIESCH/ADAC


En klar vinner

RÅDGIVER: Andreas Handeland er rådgiver i NAF. Foto: NAF Vis mer



I testen er fem ulike systemer testet i fire ulike ulykkesscenarier. Volvo har alltid hatt sikkerhet som prioritet nummer én. Volvo V40 som også er overkommelig i pris, har i tillegg til et godt nødbremsesystem også kollisjonspute i panseret beregnet på fotgjengeren dersom uhellet skulle være ute. Systemet finnes også i de fleste Volvo-modellene. Dette er en klar vinner hvis vi ser på graden av beskyttelse relatert til bilens pris.

– Volvo er for mange synonymt med god sikkerhet og merket selger for tiden godt i Norge. Det er derfor fint å se at et nokså rimelig sikkerhetssystem kommer så godt ut i testen, mener Handeland.

Vinneren, Lexus LS 600h, er enda et lite hakk bedre, men dette er da også en svært kostbar luksusbil.

Dette er det viktigste sikkerhetsutstyret

Premium-skuffelser

Mercedes E-klasse leverer ikke opp til forventningene. Nødbrems-systemet fungerer veldig godt når fotgjengeren står stille, men klarer ikke å hindre et sammenstøt med en fotgjenger i bevegelse hvis farten på bilen er høyere enn 20 kilometer i timen. BMW har det minst avanserte systemet. Dette systemet varsler og bremser lett, men her er det føreren som må stå for bråbremsen.

– Varselet i BMW’en kommer ofte for sent, og virker ikke i mørket. Grunnen er at dette er et enklere og billigere system, sier Andreas Handeland.

I tillegg til de fabrikkmonterte systemene, ble også Mobileye, et system som kan ettermonteres, testet. Systemet varsler, men varselet kommer for sent i forhold til førerens reaksjonstid.

Dette koster de forskjellige systemene:

BilmodellPris på systemet
Volvo V40En del av «Driver support»-pakken (17 900 kr)
Lexus LS600hStandard på alle LS-modeller og på GS450h Luxury
Mercedes E-klasseEn del av den innholdsrike pakken «Driving assistance package plus» (25 630 kr)
BMW 3-serie5.750 kroner
MobileyeI Tyskland: 799 euro (6.600 kroner) + montering.


Resultatene:

Testresultatene
    
BilmodellTestkarakterFordelerUlemper
Volvo V40God- Veldig effektiv varsling- Litt ustabil gjenkjenning i testen
  - Tilgjengelig på nesten alle Volvo-modeller 
  - V40 har i tillegg en kollisjonspute for fotgjenger 
Lexus LS600hGod- Testens mest effektive mot sammenstøt- Kostbart system
    
  - Systemet «ser» i nattmørket takket være infrarødt-teknologi- Lav varsling
    
   - Bremser tidvis for tidlig og kraftig der behovet ikke er til stede
Mercedes E-klasseTilfredsstillende- Veldig sofistikert og velfungerende førerassistansepakke- Tidvis litt ustabil gjenkjenning i testen
    
  - God til å oppdage stillestående fotgjengere- Systemet har godt av forbedringer
    
  - Mercedes har aktivt panser dersom kollisjon ikke kan unngås.. - Sliter når fotgjengeren beveger på seg
BMW 3-serieTilfredsstillende- Tilgjengelig på nesten alle modeller- Virker ikke i mørket
    
  - Overkommelig priset- Ingen automatisk fullbrems
    
  - Effektiv visuell varsling i head-up-display- Lav akustisk varsling
    
  - Systemet forbereder bremsene på fullbrems- Kun ett kamera
MobileyeAkseptabel- Kan ettermonteres i de fleste biler nyere enn 2002- Virker ikke i mørket
    
  - Troverdig gjenkjenning av fotgjengere- Forholdsvis kostbar
    
   - Varsel kommer for sent


KILDE: NAF

Vis mer


KILDE: ADAC