GLIS FRA MERCEDES: Dette er den tredje egenproduserte sportsbilen fra Mercedes-AMG etter SLS AMG og AMG GT. Denne gangen er det en sedan, og med en såkalt alternativ drivlinje. I denne omgang dreier det seg om en konseptbil. Foto: Jamieson Pothecary
GLIS FRA MERCEDES: Dette er den tredje egenproduserte sportsbilen fra Mercedes-AMG etter SLS AMG og AMG GT. Denne gangen er det en sedan, og med en såkalt alternativ drivlinje. I denne omgang dreier det seg om en konseptbil. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Mercedes-AMG GT Concept vises i Genève

Mercedes med sports-luksus

Mercedes er i dag enten Mercedes-Benz, Mercedes-Maybach eller Mercedes-AMG. Her vises den tredje egenutviklede sportsbilen fra AMG. Den har fire dører!

Mercedes feirer at AMG, høy-ytelsesdivisjonen basert i Affalterbach, er 50 år i år og i den anledning ser de fremover. Det skjer ved at de viser en ny konseptbil på bilmessen i Genève og de presiserer at det dreier seg om en «show-bil», samtidig indikeres det at den er en forsmak på en produksjonsbil som skal dukke opp etter hvert.

Visse designgrep minner ikke så lite om den ekstremt ekstravagante Vision Mercedes-Maybach 6, som vi omtalte i fjor.

Det er gått snart syv år siden vi kjørte den første sportsbilen utviklet egenhendig av AMG for Mercedes - nemlig den forrykende Mercedes SLS AMG. Det skulle gå over fire år før vi fikk kjøre den neste kreasjonen fra det som i mellomtiden var blitt til Mercedes-AMG ved en endring av strategien for merke-og modellnavn.

Det var da vi kjørte den viltre Mercedes-AMG GT S for første gang.

Sports-sedan

«SENSUELL RENHET»: Det er navnet på designfilosofien som ligger bak formspråket til Mercedes-AMG GT Concept, ifølge den tyske produsenten. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Og nå dukker Mercedes-AMG GT-benevnelsen altså opp igjen i en litt annen sammenheng. Konseptbilen er noe så spesielt som en firedørs sportsbil. Dette er mens vi venter på det AMG beskriver som sin hyperbil, som skal vises i Frankfurt til høsten.

I mellomtiden har produsenten tatt grep for å øke ytelsene fra GT-drivlinjen. Dette har de gjort ved å ty til EQ-teknologi. EQ er det kommende merkenavnet Daimler skal gi sine elektrifiserte biler i fremtiden. Det ble innviet med en elektrisk SUV vist i Paris i fjor høst.

Hybrid-boost

VEKKER OPPSIKT: At bilen er designet for å bli lagt merke til, er rimelig åpenbart. Sjekk bare de gedigne luftinntakene og de voldsomme forkrommede 22-tomsfelgene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Hybridisering for å øke ytelsene er blitt vanlig den senere tiden - senest kunne vi fortelle om den nyeste utgaven av Porsche Panamera - Turbo S e-hybrid, som med slik teknologi tilbyr hele 680 hestekrefter og 850 newtonmeter.

EQ POWER+: Denne logoen sladrer om at bilen låner el-krefter fra EQ-divisjonen, som skal produsere Mercedes' fremtidige elbiler. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Mercedes-AMG vil overgå dette etter eget utsagn. Selv om de ikke oppgir noen nøyaktige ytelsestall, hevder produsenten at kombinasjonen av den kjente 4,0-liters biturbomotoren med et elektrifisert drivverk (hvorav benevnelsen EQ Power+, som er lånt fra Mercedes' formel 1-satsning).

Kombinasjonen skal etter det Mercedes-AMG oppgir kunne nå opptil 600 kilowatt i maximal effekt. Det tilsvarer i så fall 816 hestekrefter.

Og de lover en vanvittig akselerasjon: 0-100 kilometer i timen på under tre sekunder.

IKKE ENNÅ: Det presiseres ikke når en produksjons-utgave av konseptet vil komme på veien. Foto: Daimler Vis mer

Optimal traksjon

Det loves nemlig at konseptet har et svært høyt nivå når det gjelder kjøredynamikk. Vektdistribusjonen skal være perfekt balansert og den fullstendig variable firehjulsdriften understøttet av den elektriske motoren, som driver bakakselen direkte. Såkalt torque vectoring sørger til enhver tid for optimal fordeling av dreiemoment individuelt mellom hjulene.

Mercedes-AMG GT Concept kan kjøres kun med elektrisk drift, utelukkende med V8-motoren, eller med begge kombinert. Det presiseres ikke hvor langt bilen kan kjøres på bare strøm.

Stort mer vet vi ikke om det vi håper vil bli en produksjonsbil om ikke altfor lenge - vi kan bare glede oss til fortsettelsen.

Les også: