Mercedes med overlegen lysteknologi

Intelligent Light System er det foreløpig mest avanserte frontlys-teknologien på markedet. Vi gjennomgår godsakene.

Intelligent Light System, forkortet ILS, ble introdusert i sammenheng med ansiktsløftingen av Mercedes-Benz E-klasse i 2006. I dag leveres ytterligere tre Mercedes-Benz-modeller med ILS-teknologi: nye C-klasse, nye CL og den ansiktsløftede SL.

Vi regner det som en selvfølge at stadig flere modeller på sikt vil få Intelligent Light System, men ifølge importøren vil ikke teknologien bli introdusert i flere modeller inneværende år.

Bixenon

Selve grunnlaget for ILS-teknologien er selvsagt de ulike lyktene. Hovedelementet er et sett såkalte bixenon-lamper. "Bixenon" betyr at de samme xenonlampene produserer både nær- og fjernlys. Dette i motsetning til ordinære xenonlamper, som kun produserer nærlys.

Vis mer

Mercedes med overlegen lysteknologi

  1. Nyttige illustrasjonsbilder
«Vi tør påstå at Intelligent Light System er den foreløpig mest komplette frontlysteknologien på markedet. Det som imidlertid er sikkert, er at konkurrentene ikke vil sitte stille å se på at Mercedes-Benz innehar ledelsen på dette området.»


Mercedes-Benz nøyer seg imidlertid ikke med det. Frontlyktene inneholder nemlig også tradisjonelle H7 halogenpærer, som støtter bixenonlampene når fjernlys er valgt.

De ulike lykt-elementene

ILS baseres seg også på de ordinære tåkelyktene, mens to av de fire modellene - CL og SL - i tillegg har fått egne sidelykter. Disse er montert inne i selve hovedlyskasterne og har en reflektor som styrer lyset ut til sidene.

Oppsummert:

  • 2 bixenonpærer: nær- og fjernlys, plassert i hovedlykten
  • 2 halogenpærer: fjernlys, plassert i hovedlykten
  • 2 tåkelykter: tåkelys
  • 2 sidelykter: sidelys, plassert i hovedlykten (kun i CL og SL)
  • Fem modi

    Intelligent Light System omfatter fem modi:
    1. Svingbare bixenonlykter (Active Light Function)
    2. Vegkryssmodus (Cornering Light Function)
    3. Landeveismodus (Country Mode)
    4. Motorveimodus (Motorway Mode)
    5. Utvidet tåkelysmodus (Enhanced Fog Lamps)

    1. Svingbare bixenonlykter

    Svingbare bixenonlykter Vis mer


    Denne teknologien ble først introdusert i E-klasse i 2003 og tilbys i dag av en rekke bilprodusenter i en rekke bilmodeller. Noen produsenter satser kun på svingbare nærlys, mens flertallet også tilbyr svingbare fjernlys. Noen produsenter satser på svingbare halogenlykter, mens flertallet satser på xenonlykter.

    Mercedes-Benz har valgt det beste alternativet; svingbare bixenonlykter. Det betyr at både nær- og fjernlyskjeglene utgjøres av hvitt xenonlys og at de begge svinger.

    Den store fordelen med svingbare frontlykter er selvsagt at lyskjeglene lyser opp en større del av veien i kurver. Fordi frontlyktene svinger inntil 15 grader begge veier (de første utgavene svingte 12 grader) forbedres lysbildet ifølge Mercedes-Benz med inntil 90 prosent.

    2. Veikryssmodus

    Veikryssmodus Vis mer


    Denne teknologien ble først introdusert i C-classe, CLS og SLK i 2004 og tilbys i dag av flere bilprodusenter i mange bilmodeller. Hovedpoenget med teknologien er å lyse opp områdene på siden av bilen for å kunne se hindringer og farer ved skarpe svinger i vegkryss og lignende. Vegkryssmodus aktiveres når føreren aktiverer blinklyset og/eller når føreren gjennomfører en stor rattbevegelse.
    Noen bilprodusenter bruker tåkelyktene, mens andre bruker egne, spesialiserte sidelykter, noe som gir en langt bedre effekt. Mercedes-Benz har valgt å bruke tåkelyktene i E- og C-klasse, som aktiveres mellom 0 og 40 kilometer i timen. CL og SL har i stedet egne sidelykter, som virker i vegkryssmodus mellom 0 og 70 kilometer i timen, også i revers.

    3. Landeveismodus

    Landeveimodus Vis mer


    I likhet med de to følgende modiene, er landeveismodus unik for biler med Intelligent Light System.

    Landeveismodus, som kun påvirker nærlyskjeglene, forlenger den venstre lyskjeglen (i land med høyrekjøring) og skal ifølge Mercedes-Benz gi 10 meter lengre sikt på venstre side av vegen.

    4. Motorveimodus

    Motorveimodus Vis mer


    Også motorveimodusen er kun nærlysbasert og har to trinn. Første trinn aktiveres ved 90 km/t og innebærer at effekten til xenonpærene økes fra 35 til 38 watt, noe som øker lysintensiteten.

    Trinn to er ikke akkurat spesiallagd for Norge, fordi det først aktiveres ved 110 km/t. Når denne hastigheten passeres, løftes begge lyskjegler, noe som gir langt bedre sikt i hele veiens bredde. Mercedes-Benz hevder at sikten forbedres med hele 50 meter sammenlignet med ordinære bixenon-baserte nærlys.

    5. Utvidet tåkelysmodus

    Utvidet tåkelysmodus Vis mer


    Denne modusen tar i bruk både nærlysene, tåkelysene og sidelyktene (CL og SL). Målet er å skape en bredest mulig lyskjegle for derved å unngå blending.

    Utvidet tåkelysmodus aktiveres først når føreren aktiverer tåkebaklyset og i hastigheter under 70 km/t. Det som da skjer, er at venstre frontlykt både senkes og roteres åtte grader til venstre. Samtidig tennes tåkelyktene og sidelyktene i modeller som har disse. Resultatet er et svært bredt og lavt lysbilde.

    Ikke altfor dyrt

    Mercedes-Benz er selvsagt et dyrt merke i utgangspunktet. Men hvis vi ser på ILS-prisene separat, er ikke disse spesielt avskrekkende. Velger man C-klasse, så koster ILS drøye 13.000 kroner. Da følger bixenon-lykter med på kjøpet. Den som velger E-klasse må betale drøye 15.000 kroner, hvis man da ikke har valgt en bil med utstyrsnivå Avantgarde. Avantgarde har bixenon som standard og kunden slipper dermed unna med 4.500 kroner for ILS.

    Alle SL har bixenon som standardustyr og oppgradering til ILS koster drøye 4.000 kroner. CL leveres med både bixenon og ILS som standardutstyr.

    Mye spennende lysteknologi på gang

    Vi tør påstå at Intelligent Light System er den foreløpig mest komplette frontlysteknologien på markedet. Det som imidlertid er sikkert, er at konkurrentene ikke vil sitte stille å se på at Mercedes-Benz innehar ledelsen på dette området. Derfor kan vi helt sikkert vente oss en rekke spennende nyheter på lysområdet i fremtiden. Vi lover å følge med for deg.

  • Nyttige illustrasjonsbilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Diodelyktene kommer
  • Fremtidens lysteknologi er her
  • Teppet ned for tåkelysene
  • Alt om bil-lys