<b>TYDELIGERE:</b> Slik vil Mercedes-Benz' modellbetegnelser se ut i fremtiden, kategori for kategori. Men enda bedre er at de ofte kompliserte versjonsbenevnelsene (hovedsaklig basert på typen drivlinje) nå blir mye mer rasjonelle.  Foto: DAIMLER
TYDELIGERE: Slik vil Mercedes-Benz' modellbetegnelser se ut i fremtiden, kategori for kategori. Men enda bedre er at de ofte kompliserte versjonsbenevnelsene (hovedsaklig basert på typen drivlinje) nå blir mye mer rasjonelle. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes med nye modellnavn - og en del mer

Mercedes-Benz gjør endelig som det høver seg for et slikt merke: De går fra å SKRIKE til å hviske.

Lær de nye merkenavnene: Mercedes-AMG og Mercedes-Maybach. Disse danner i fremtiden, sammen med allerede eksisterende Mercedes-Benz, Daimler-konsernets hellige treenighet hva Mercedes-navnet angår.

Men Daimler-konsernet går lenger enn det i sin modernisering av nomenklaturet - fortegnelsen over navn som brukes. Også navngivingen for modeller og modellvarianter blir nå grundig revidert.

Mercedes-Benz har svært lenge, som oftest, bygget utmerkede biler. Men med årene har modellbetegnelsene deres blitt en salig røre. Det ryddes det nå opp i. Spørsmålet er: Blir det bedre?

Mye mer diskret

Det tror vi. Et bokstavlig talt skrikende eksempel er en av de beste Mercedes-modellene vi noen gang har kjørt, nemlig Mercedes-Benz S 500 PLUG IN HYBRID, som er dens offisielle navn per i dag. Jeg mener... hva...?

I Dinsides test fjernet vi riktignok versalene for lesbarhets skyld, men Mercedes må visstnok skrive det på den måten for å ha betegnelsene som beskyttet varemerke. (Plug-in Hybrid er jo i seg selv generisk).

Vel, i fremtiden kommer den til å hete kort og godt S 500 e. Det betyr at bilen har elektrisk motor og er ladbar.

Forenkling

Endringene er som følger:

  • c står for naturgass, noe som er relativt lite aktuelt for oss i Norge.
  • d vil stå for diesel - og erstatter heldigvis BlueTEC og CDI
  • e vil altså stå for electric så da slipper vi de skrikende PLUG-IN HYBRID, BlueTEC PLUG-IN HYBRID og, mer diskret på nye B-klasse: Electric Drive, som vi nylig har prøvekjørt.
  • f står for for «fuel cell», altså hydrogendrevet brenselcelle, som Mercedes satser stort på fremover, og f erstatter F-CELL.
  • h betyr «hybrid » (ikke-ladbar sådan) og erstatter HYBRID og BlueTEC HYBRID.

Bensinversjonene får ingen egen bokstavbetegnelse.

Oppsummert:

Foto: DAIMLER Vis mer


Tydeliggjøring

Modellnavnene generelt siden klasse-begrepet ble innført har det ikke vært så mye å si på, bortsett fra i SUV/crossover-kategorien. Der har det ballet på seg med nye varianter de siste årene. Derfor innføres nå en systematisk tilnærming: GL betyr SUV (med unntak av G-klassen), og siste bokstav henviser til størrelses- og statuskategori.

Resultat:

  • GLA = GL A-klasse
  • GLC = GL C-klasse - til nå GLK
  • GLE = GL E-klasse - hittil M-Class, også kjent som ML
  • GLE Coupé = GL E-klasse Coupé
  • GLS = GL S-Class - inntil nå kjent som GL
  • G forblir uendret - dette er en veteran og en klassiker i Mercedes-modellspekteret og får lov å bli hetende bare G - som står for Geländewagen (terrengbil).

GLE Coupé kommer forøvrig til å bli en konkurrent til BMW X6 - vår omtale av den kan du lese her.

FÅR NAVNET GLE COUPÉ: Mercedes' kommende konkurrent til BMW X6. Foto: DAIMLER Vis mer


Tilsvarende system gjelder allerede for de såkalte «firedørs-kupéene» (CLA og CLA Shooting-Brake, CLS og CLS Shooting Brake), og vil komme til å gjelde for roadsterne - i dette tilfellet også med unntaket som bekrefter regelen, nemlig SL, som er et beskyttet begrep hos Mercedes. Men neste SLK vil altså hete SLC.

Luksus-comeback

ÜBER-LUKSUS: Mercedes-Maybach skal avduke sin første luksuslomousin ganske snart, på bilutstillingen i Los Angeles. Dette, smat logoen i hekken, er alt vi har fått se så langt. Foto: DAIMLER Vis mer



Maybach er tilbake! (Igjen? er vi fristet til å si). Det gikk ikke så veldig bra med den utgående luksusmodellen som bar det merkenavnet - den solgte ikke bare dårligere enn håpet, men fikk også viden om stempelet som en vulgær bil for rikfolk med dårlig smak. Sist gang vi hadde noe nytt å rapportere om merket var for øvrig da Maybach 62 Zeppelin ble vist i 2009.

Det synes vi er synd på mange måter for bilen var et konsentrat av fremtidsrettet teknologi for sin tid - men designen kunne Mercedes nok vært heldigere med.

S 600 på vei

Og nå er Maybach altså inne i varmen igjen, men denne gang som Mercedes-Maybach, altså som et klart definert undermerke. Dette på samme måte som det nylig skapte Mercedes-AMG.

Første modell med det nye navnet skal bli en luksuslimousin med navnet Mercedes-Maybach S 600, en betegnelse som bringer tilbake minner om en berømt Rolls-Royce-konkurrent fra 60-tallet.