Mercedes med nye dieselmotorer

Mercedes lanserer en helt ny generasjon firesylindrede dieselmotorer. Dobbelturbo, høyere ytelser og reduserte forbrukstall er noe av det som står på repertoaret.

«En liten turbolader sørger for kraft på lave turtall, mens en større overtar i mellomregisteret og gir trykk også på høye turtall.»


Slagvolumet er kun marginalt redusert sammenlignet med dagens motor og likt for de tre effektvariantene med 136, 170 og 204 hestekrefter. Navnene på disse blir 200, 220 og 250 CDI. Det er sistnevnte som er toppen av kransekaken og et opplagt svar på BMWs dobbelturbomotor med lik effekt.

Råsterk 250 CDI

Vis mer

Mercedes med nye dieselmotorer

  1. Store bilder


For 204 hestekrefter fra 2,1-liters slagvolum er respektabelt, ikke minst når effekten kombineres med et maksimalt dreiemoment på 500 newtonmeter, hele 100 mer enn BMW har i sin 2,0-liter. Dreiemomentet er også tilgjengelig relativt tidlig, fra 1.600 omdreininger hvor det ligger stabilt ytterligere 200 stempelslag til. Deretter går det nedover, men maks effekt ligger oppe på 4.200 omdreininger, hvilket er ganske normalt for en høyytelsesmotor som dette.

143 gram

Forbruket for denne motoren ligger i C-klasse på 0,54 liter per mil, hvilket er 0,05 liter mindre enn hva utgående 220 CDI med 170 hester bruker. Det gir et CO2-utslipp på 143 gram. 0-100 går på 7,7 sekunder for en C-klasse sedan.

Stort register

C-klasse er først ut med den nye motoren Vis mer


220 CDI får uendrede ytelsestall, altså 170 hestekrefter og 400 newtonmeter, men måten disse sifrene leveres imponerer, i alle fall på papiret. For at maks moment er tilgjengelig hele veien fra 1.400 til 2.800 omdreininger er uvanlig. Men enda mer oppsiktsvekkende er det kanskje at maks effekt, i følge Mercedes selv, er tilgjengelig fra 3.200 til hele 4.800 omdreininger. Det er svært høyt for en dieselmotor og sørger for et utnyttbart register som trolig blir overlegent i dieselsammeheng.

136 gram

Forbruket med denne motoren er 0,51 liter per mil, hvilket genererer 136 gram CO2. Det er en reduksjon på henholdsvis 0,08 liter og 20 gram CO2. Skal man være litt kritisk her, kan man innvende at tilsvarende tall for BMW 320d med 177 hester er 0,48 liter og 128 gram, noe som trolig hovedsakelig skyldes BMWs Efficient Dynamics-pakke med blant annet regenerering av bremseenergi og automatisk start-stopp-teknologi.

200 CDI

Vis mer


Minstemann, 200 CDI med 136 hester og 330 newtonmeter (med automat), er ikke like oppsiktsvekkende, men også denne motoren har et spenn som er svært uvanlig. Maks moment har du fra 1.600 til 2.800 omdreininger og maks effekt ligger stabilt mellom 3.000 og 4.600 omdreininger i minuttet. Noen forbrukstall for denne motoren oppgis ikke.

To turboladere

Hvordan har man så klart å få til disse tallene? Mye av hemmeligheten ligger i dobbelturboteknologien. En liten turbolader sørger for kraft på lave turtall, mens en større overtar i mellomregisteret og gir trykk også på høye turtall.

Fjerde generasjon common rail

E-klasse får ikke de nye motorene før den kommer i ny utgave neste år Vis mer


I tillegg har man tatt i bruk fjerde generasjons common rail-innsprøytning med et trykk på 2.000 bar. Samtidig har man senket kompresjonen for å redusere NOx-utslippene nok til å allerede passere den kommende EU5-standarden, også uten den avanserte Bluetec-teknologien som begrenser slike utslipp.

Først C-klasse

De nye dieselmotorene vil dukke opp først i C-klasse. C 250 CDI er først ut på senhøsten med de to andre følgende etter litt senere. På litt lengre sikt skal motoren spres til en hel haug med modeller, til og med til varebilen Sprinter.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder