Mercedes med ny kjempemessig luksus-flerbruksbil

Den svære R-klassen vil nok sette en varig målestokk for gedigen og luksuriøs persontransport.

Mercedes med ny kjempemessig luksus-flerbruksbil

  1. Mercedes R-klasse: store bilder


De som forventer seg at en flerbruksbil fra Mercedes skal se ut som en kassevogn og kalles V-klasse eller Viano, vil nå sperre opp øynene.

En diger bil utvendig...

At bilen først skal lanseres i USA, og at den blir presentert på New-York utstillingen tyder på at dette er et produkt som i stor grad er blitt unnfanget med det amerikanske markedet i tankene. I første rekke dimensjonene; Mercedes R-klasse måler 5,16 meter i lengden. Det er hele 30 centimeter mer enn en Renault Grand Espace, en referanse i kategorien på det gamle kontinent. Riktignok er dagens Viano tilgjengelig i en ekstra lang versjon på 5,22 centimeter men denne kassevognbaserte Mercedesen har ellers ingenting å stille opp med overfor R-klasse.

For å plassere R-klasse enda mer presist hva angår dimensjonene (som jo er bilens hoved-argument), er den faktisk større enn det meste av det man til nød kan kalle konkurrenter i USA: Ford Freestar er 5,10 meter lang, Chevrolet Venture og Mercury Monterey det samme. Chrysler Voyager/Dodge Caravan spiller i divisjonen under, men Chevrolets nye Uplander, som de kaller en "Crossover Sport Van" slår faktisk R-klassen med to centimeter, Buick Terrazza slår den med fire. Derimot har ingen lengre akselavstand enn Mercedes' høyst respektable 3,21 meter. Et lite forbehold: det kan godt tenkes at Europa-utgaven av R-klasse blir kortere.


Dimensjonene er den første av de tre D'er som ifølge Mercedes symboliserer R-klassen: Dimensjoner, Design og Dynamikk. Den potensielle konflikten mellom Design og Dimensjoner, altså stil kontra funksjonalitet, mener vi her er blitt løst på en elegant måte. Høyden er begrenset til 1,66 meter, hvilket er klart lavere enn mange av konkurrentene. Dette gir bilen, kombinert med den store lengden og en bredde på hele 1,92 meter, de elegante linjene til en luksuriøs stasjonsvogn snarere enn det klassiske "mini-van"-utseendet. Linjene har også et visst kupé-preg over seg.


...og innvendig

Mercedes presiserer at, tross den nødvendige plassen til motor, sikkerhetssoner og bagasje er hele 64 prosent av bilens lengde disponibel for passasjerene. R-klasse har plass til seks personer. Bilen er utstyrt med tre seterader, hver med to fullverdige seter. Avstanden mellom første og andre seterad er 92 centimeter, avstanden mellom andre og tredje er 84 centimeter. Imidlertid kan andre seterad beveges fremover og bakover, og det er dermed mulig å oppnå 99 centimeters avstand mellom første og andre rad. Dette er bedre enn i de største luksus-limousinene. I høyden skal det være mulig å beholde hatten på for de fleste, på alle plasser.

Passasjerene burde kunne få det behagelig ombord, ikke bare på grunn av den gode plassen. Det er standard med bi-sone "Thermatic" klimatiseringsautomatikk med separat kontrollpanel for passasjerene bak. I tillegg er det mulig å betale ekstra for å få THERMOTRONIC multi-sone klimaanlegg.

Et høykvalitets lydanlegg tilhører selvfølgelig også standardutstyret.


Det er relativt begrenset med bagasjeplass innendørs hvis seks personer skal legge ut på langtur. Med færre personer ombord er det derimot mulig å stue inn rikelig med saker og ting. Maksimalt lastevolum er på hele 2.057 liter ifølge målinger etter VDA-metoden. (Tysk industristandard). Det hele kan gjøres enklere hvis man velger ekstrautstyret EASY-PACK: bakluken åpnes og lukkes automatisk ved et enkelt trykk på en fjernkontroll!


Tre motorvarianter i første omgang

Det er et relativt enkelt modellprogram Mercedes varter opp med for R-klasse. Dette er nok et resultat av tilpassingen til det amerikanske markedet. Man har valget mellom følgende motoriseringer, kjent fra andre modellrekker fra Mercedes:

  • R 320 CDI: 224 hestekrefter og 510 Newtonmeters dreiemoment (fra 1.600 omdreininger - det skyver skikkelig fra!) Maksimal hastighet: 215 kilometer i timen. Akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen: 8,8 sekunder. Forbruk ved blandet kjøring: 0,89 liter per mil
  • R 350: 272 hestekrefter og 350 Newtonmeters dreiemoment. Maksimal hastighet: 230 kilometer i timen. Akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen: 8,3 sekunder. Forbruk ved blandet kjøring: 1,16 liter per mil
  • R 500: 306 hestekrefter og 460 Newtonmeters dreiemoment. Maksimal hastihet: 240 kilometer i timen. Akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen: 6,9 sekunder. Forbruk ved blandet kjøring: 1,29 liter per mil

  • Dynamikken hjelpes av en meget god aerodynamisk faktor: Cw er på 0,31.

    Alle versjoner leveres med 7-G TRONIC syv-trinns automatisk girkasse som standard. I den tøffe firehjulstrekkeren M-klasse virket den spede ratt-hendelen - som erstatter en skikkelig girspak - noe pinglete på oss, men i denne typen bil bare forsterker den det praktiske aspektet.

    Permanent firehjulsdrift og luftfjæring

    Imponerende nok kommer R-klassen fra Mercedes med permanent firehjulsdrift som standard. Dette er, kombinert med sju-trinns automaten nok til å plassere den nye bilen langt foran konkurrentene hva angår teknologinivå. La oss legge til at luftfjæring bak også er standard, og dette blir virkelig bra. Mot ekstra betaling kan man utstyre bilen med AIRMATIC luftfjæring på alle hjul, kombinert med ADS - selvtilpassende dempersystem som også tillater å heve karrosseriet 5 centimeter ekstra på svært dårlige veier.

    Firehjulsdriften blir bakket opp av 4ETS- og ESP- systemer. (Ja, takk, sier du, men videre...?) Jo, 4ETS er et system som gjør at et hjul som mister grepet blir bremset slik at dreiemomentet blir overført til de hjulene som har best grep. ESP-systemet reduserer risikoen for å miste grepet på veien, og inkluderer i tillegg punkteringsvarsling. - Men nå snakker vi allerede om sikkerhet:

    Sikker som en Mercedes

    Vi har nevnt det tidligere, både i forbindelse med S-klasse og nye M-klasse: PRE-SAFE er et sikkerhetssystem basert på kollisjonssensorer. På grunn av hendelser som bilen regner med kan føre til en ulykke forbereder den seg på smellen. Vi har testet dette på S-klasse og er meget imponert. I R-klasse vil seteryggen rette seg opp i mest mulig gunstig posisjon, sikkerhetsbeltene vil stramme seg (og de strammer seg mye!) og soltaket lukker seg.


    Det virker alltid litt rart at man må betale ekstra for å øke sin overlevelsessjanse i tilfelle av en alvorlig ulykke. Det er tilfelle hva angår en ekstra sikkerhetsforanstaltning kalt NECK-PRO. Dette er ekstrautstyr som, i tilfelle påkjørsel bakfra, gjør at hodestøttene øyeblikkelig forflytter seg 4,4 centimeter forover og 3 centimeter oppover for å forhindre brutal bakoverbevegelse av hodet og dermed redusere risikoen for nakkesleng-skade.

    Forøvrig er sikkerhetsutstyret som man bør forvente i denne klassen.

    Som nevnt lanseres altså R-klasse først i USA. Det vil skje høsten 2005. I Europa vil de første leveranser til kundene komme tidlig i 2006. Som nevnt ovenfor er det mulig spesifikasjonene blir noe forskjellige fra de som gjelder for USA. Uansett: Vi tar nok ikke mye feil når vi mener vi kan regne med at bilen ikke akkurat blir billig her til lands...

    Klikk her for store bilder av R-klasse.

    Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder