Vis mer

Mercedes med flere hybrider på vei

Mercedes jobber med flere hybridmodeller. Nærmest er to hybridvarianter av SUVen ML.

Mercedes satser på hybrid, men ligger foreløpig langt bak konkurrenten Lexus. På et område blir de imidlertid først; S 400 Bluehybrid kommer med litiumionbatterier til sommeren. Men el-motoren disse skal forsyne er på beskjedne 20 hestekrefter og blir dermed kun en liten hjelpemotor.

Mot slutten av året

ML 450 Hybrid er også annonsert, og da med langt kraftigere el-kraft fra to elektriske motorer. Denne har imidlertid blitt forsinket og er nå ventet først på det amerikanske markedet i løpet av året. Hit til Europa kommer den trolig noen måneder senere, altså i 2010. Men offisielt er dette ikke bekreftet ennå, og forutsatt at den kommer til Europa, er det heller ikke utenkelig at små endringer vil forekomme på den europeiske versjonen.

Dieselhybrid

2010 er det gjeldende tidspunktet for når introduksjonen av dieselhybriden også er planlagt. Foreløpig vet vi ikke så mye om denne ettersom den ennå ikke har vært vist som konsept, men vil etter hva vi kjenner til bære navnet ML 350 Bluetec Hybrid og ha en 3,0-liters dieselmotor under panseret. Sammen med el-motoren vil dette trolig sørge for en total effekt på godt over 300 hestekrefter. CO2-utslippet bør ligge godt under bensinvariantens annonserte 185 gram.

Slår trolig franskmennene

S 400 Bluehybrid blir Mercedes første hybridbil når den kommer til sommeren Vis mer


Dieselhybrider er per i dag fortsatt en del av fremtiden og ingen biler på det europeiske markedet kombinerer i dag el-drift og dieseldrift. Kanskje blir Mercedes først med dette, men vi vet også at franske PSA (Peugeot og Citroën) har jobbet mye med denne kombinasjonen. Nylig viste 3008 er annonsert som dieselhybrid og 2011 er satt som tidsfrist av Peugeot selv, altså trolig litt etter ML 350 Bluetec Hybrid.

E-klasse

I tillegg til disse to hybridvariantene av ML, er det også ventet at nye E-klasse kommer som hybrid, nærmere bestemt dieselhybrid. Noe særlig informasjon om denne er ikke offentlig, men etter hva vi kjenner til skal den ha en firesylindret motor og være klar senest i 2011.

Tyskerne ekseperimenterer i et litt lengre tidsperspektiv også med plug-in-teknologien, som baserer seg først og fremst på strøm og med en forbrenningsmotor som aggregat. Det så vi på nyåret da de viste frem Bluezero-konseptene sine. Mer om dem kan du lese her.