E-klasse skal bruke omlag 15 prosent mindre drivstoff med hybridteknologi - i tillegg til at ytelsene blir bedre Foto: Mercedes
E-klasse skal bruke omlag 15 prosent mindre drivstoff med hybridteknologi - i tillegg til at ytelsene blir bedre Foto: MercedesVis mer

Mercedes med dieselhybrid

Mercedes skal lansere to hybridvarianter av E-klasse. I Europa er det først og fremst dieselvarianten som er aktuell, og den er snart på markedet.

Dette er ikke Mercedes' første hybridbiler, men spesielt dieselvarianten blir nok den klart mest interessante så langt. S 400 Hybrid er ikke så veldig aktuell for en stor kundegruppe. E 300 Bluetec Hybrid blir nok et langt vanligere syn.

Og på papiret er det en imponerende bil. Forbruket er 0,42 liter per mil, og CO2-utslippet 109 gram per kilometer. Dieselmotoren er den samme som i 250 CDI, altså en 2,1-liter med 204 hester og 500 newtonmeter. Elmotoren gir i tillegg 27 hester og 250 newtonmeter. De samlede tallene for ytelsene oppgis ikke, men Mercedes selv hevder de er på nivå med E 300 CDI som har 231 hester og 540 newtonmeter.

Sparer 15 prosent

Samtidig er forbruket om lag 15 prosent lavere enn i 250 CDI, også i virkelig trafikk, hevder Mercedes. 109 gram CO2 er klart best i denne klassen, og imponerende med tanke på bilens størrelse og ytelser. Når man legger til hvor populær E-klasse er i drosjenæringen, burde dette være den nye drømmedrosjen.

Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
E-klasse skal bruke omlag 15 prosent mindre drivstoff med hybridteknologi - i tillegg til at ytelsene blir bedre Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes



E 400 Hybrid

På andre markeder, og aller først i USA, kommer det også en bensinhybrid ved navn E 400 Hybrid. Denne har den samme elmotoren som 300 Bluetec Hybrid, men altså en bensindrevet V6'er som hovedmotor. Denne gir 306 hester og 370 newtonmeter, så ytelsene blir imponerende. Forbruket imponerer imidlertid ikke like mye som på dieselvarianten; 0,87 liter (27 mpg) etter den amerikanske CAFE-standarden.

Også som stasjonsvogn

Begge hybridbilene har samme plassforhold som de vanlige E-klassene. Hybridteknologien er modulært bygget opp og kan også passes inn i andre modellserier. En annen fordel når vi snakker om praktiske egenskaper er at E 300 Bluetec Hybrid kommer både som sedan og stasjonsvogn.

Begge bilene ble første gang vist på Detroit-utstillingen i januar. En av de viktigste konkurrentene, og da spesielt til bensinversjonen, blir Lexus GS 450h, som vi nylig prøvekjørte, og BMW 5 Active Hybrid, som vi også har prøvekjørt.

Vis mer


Denne artikkelen ble første gang publisert på DinSide i desember i fjor.