Slik tar nye Mercedes B-klasse Electric Drive seg ut på standen her i Paris. I kledelig "elektrisk" blått, selvfølgelig. Foto: Knut Moberg
Slik tar nye Mercedes B-klasse Electric Drive seg ut på standen her i Paris. I kledelig "elektrisk" blått, selvfølgelig. Foto: Knut MobergVis mer

Mercedes med B-klasse som elbil

PARIS (DinSide Motor): Mercedes passer på å presisere: "Lokalt utslippsfri" når de viser sin nye elbil.

Annen generasjon Mercedes B-klasse er i våre øyne en vellykket bil, selv om den ikke nødvendigvis svarer til forventnngene menigmann har når han får høre merkenavnet "Mercedes". Her er det nemlig en praktisk og fornuftig familiebil det dreier seg om.

Les vår test av Mercedes B-klasse her!

Miljøargumentet

Og mer fornuftig skal den bli, viser det seg her på bilutstillingen i Paris. I en meget spesiell "elektrisk" blåfarge tar den seg godt ut, men det er selvsagt ikke hovedpoenget. Derimot er bilen presentert som en meget fornuftig transportløsning for de med hovedsaklig lokale transportbehov.

Og nettopp lokal er et stikkord Mercedes har valgt å legge vekt på etter årevis med kritikk mot elbiler for ikke å være så miljøvennlige som mange vil ha det til. (Les vår artikkel "Virker mot sin hensikt, mener forsker", her!)

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Slik tar nye Mercedes B-klasse Electric Drive seg ut på standen her i Paris. I kledelig "elektrisk" blått, selvfølgelig. Foto: Knut Moberg


En renere by

For ingen kan ta fra elbilen en stor fordel den faktisk har, nemlig at den ikke slipper ut avgasser i nærmiljøet, eller i bygatene, noe særlig folk med luftveisbesvær som astmatikere, vil vite å sette pris på. Det er nok grunnen til at Mercedes velger å kalle B-klasse Electric Drive (ED) "lokalt utslippsfri".

Vi har kjørt nye (ja, veldig nye!) Mercedes A-klasse

Skal serieproduseres

Nye Mercedes B-klasse var allerede i utgangspunktet tenkt å skulle kunne bruke alternative energikilder. Derfor har den et såkalt "Energy Space"-rom under bilens bakre ende, og det er der litiumion-batterpakken befinner seg i den elektriske versjonen.

Dette er en grei og praktisk løsning selv om den er mindre imponerende enn den vi har prøvekjørt tidligere - faktisk i forrige generasjon B-klasse - og som var basert på brenselceller. Den er imidlertid ikke kommet i serieproduksjon, men det skal B-klasse ED, som skal komme på markedet i 2014.

20 mil rekkevidde

I pressemeldingen vi fikk utlevert står det en masse om B-klassens fortreffelighet generelt, men det kan du lese om her.. Vi nøyer oss med å presisere hva den elektriske versjonens tekniske data er - i den grad det er avslørt.

Vi får nemlig ikke vite hvilken kapasitet batteripakken har, og det har nok å gjøre med at teknologien kan utvikle seg fra nå og til lanseringstidspunktet. Det loves likevel at bilen skal ha en ganske så grei rekkevidde på 200 kilometer på en lading noe som er en del mer enn dagens storselger på elbilmarkedet, Nissan Leaf, har.

Kjapp nok

Elmotoren har en maksimumseffekt på 136 hestekrefter og et solid dreiemoment på 310 newtonmeter, hvilket hjelper den til å klare en akselerasjonstid fra 0 til 100 kilometer i timen på under ti sekunder. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 150 kilometer i timen. Noen Autobahn-mester blir dette altså ikke.

Når det gjelder pris og definitivt lanseringstidspunkt må vi dessverre smøre oss med tålmodighet. Men fortvil ikke: Vi følger opp!

PS: Mercedes viser i Paris også produksjonsversjonen av supersportsbilen SLS Electric Drive - som allerede har vært på luftetur på norske veier.