Mercedes med AMG-Maybach

En del av luksus-merkets kunder hadde eksklusive ønsker som overgikk det den "vanlige" Maybach 57 hadde å by på. Svaret er Maybach 57 Special.

Mercedes med AMG-Maybach

  1. Store bilder


Grenseløs luksus? Ja, det må man vel kunne snakke om når det gjelder den marginale kundegruppen hvis krav Mercedes har føyd seg etter med presentasjonen av Maybach 57 S, der S står for Special. Ingredienser er eksempelvis håndbygde motorer, pianolakk og 20 tommers hjul.

Håndbygd og signert motor

Siden Maybach ble introdusert i juli 2002, har ikke salget gått så strykende som Mercedes-ledelsen hadde håpet på. En del av bilindustriens autoriserte kommentatorer har hintet om at hele prosjektet bare er nok et uttrykk for bilindustriens topplederes stormannsgalskap (Jfr. Piëch og Bugatti, Bentley og VW Phaeton-prosjektene eller BMWs overtagelse av Rolls-Royce-merket...)

Ikke desto mindre finnes det på verdensbasis en reell etterspørsel etter den slags produkter. Kundene er kravstore, og kan betale for å bli hørt. Her er nok et eksempel på det. Maybach 57 S er en kraftigere og mer individuelt tilpasset variant av 57-modellen (Maybach 62 er Limousine-varianten, og har foreløpig ingen "S-versjon"). Det er en bil som i større grad er tilpasset kjøpere som vil kjøre bilen selv, ihvertfall innimellom.

Disse entusiastene ønsker mer krefter enn de lusne 550 hestekreftene i standardversjonen, så Mercedes har gått rett til øverste hylle og tatt frem AMG-utgaven av den tolvsylindrede biturbo-seksliteren. 612 hestekrefter er slett ikke verst, men motoren er enda mer kjent for sitt ekstreme dreiemoment - her begrenset til 1.000 Newtonmeter da ingen transmisjoner kan hamle opp med stort mer over lengre tid. Vi har selv prøvd motoren i en lettere bil - Mercedes CL 65 AMG (Klikk her for prøvekjøring) - og kan love at den gir en av de ypperste og mest ubeskrivelige (bokstavlig talt!) bil-opplevelser man kan få. Hver motor er bygget for hånd av en AMG-spesialist som signerer sitt mesterverk.

Utstyrt med denne potenskilden greier den over 2,7 tonn tunge 57 S å akselerere fra null til hundre på ca. fem sekunder. For å håndtere denslags ytelser er hjulopphenget avstivet. Dette skal ikke ha gått på bekostning av bilens ekstremt høye komfortnivå. og bilen er utstyrt med imponerende 20-tommers eikede felger. Dette er en bil å kjøre selv.


Diskrete endringer på interiør og eksteriør

For at ikke 57 S-kunder skal risikere å bli forvekslet med en "simpel" 57-kunde, har produsenten anbragt en del spesifikke design-detaljer som kjennetegner denne eksklusive versjonen. Vi har nevnt de spesielle felgene; i motsetning til standardversjonen er her lakkeringen monokrom med spesiell svart eller sølvgrå finish. Fronten er modifisert og har annerledes radiatorgrill og lyktepartier. De to eksosrørene er integrert i et om-designet og mer sportslig utseende hekk-skjørt. Diskrete "57 S"-logoer pryder forskjerm og hekk.

Interiøret er fortsatt en luksuriøs salong i bakre avdeling; endel finish-detaljer markerer imidlertid forskjellen. Karbonfiber og piano-lakk samt nye elementer trukket i eksklusivt skinn tilhører her ingrediensene, og særlig førermiljøet er ny-behandlet i tråd med "eier = fører"- filosifien som ligger bak 57 S.

Maybach 57 S kommer i salg til høsten. Norske kunder må nok regne med å betale over fem millioner kroner for vidunderet.

Klikk her for store bilder av Maybach 57 Special

Klikk her for kjøreopplevelsen med CL 65 AMG med 612 hester

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder