Mercedes med 700 hesters galskap på hjul

Denne 2,7 tonn tunge kupéen akselererer fra null til hundre på 4,4 sekunder og bryter 350 km/t-grensen.

Mercedes med 700 hesters galskap på hjul

  1. Maybach Exelero: store bilder
Banekjøring på Nardo-banen Vis mer


Dette er en unik bil. I det minste i den forstand at den finnes i kun ett eksemplar, men også på andre måter. Maybach Exelero, som ble avduket 11. mai i Tempodromen i Berlin, er noe av det råeste på fire hjul som hittil er produsert. Det ble samtidig annonsert at bilen hadde greid en topphastighet på 351,45 kilometer i timen på Nardo-banen i Italia.

Dekk-tester

Det er dekkprodusenten Fulda, et selskap i Goodyear-gruppen, som står bak det spektakulære prosjektet. Ideen tok form inspirert av en spesialutviklet Maybach SW 38 som i 30-årene - allerede den gang - ble brukt av Fulda til å teste dekk. Denne gang dreier det seg om det nye dekket Fulda Carat Exelero - som må kunne garanteres opp til 350 kilometer i timen på en tung limousine. Utviklingsprosjektet er blitt håndtert av Maybach-ingeniørene i samarbeid med studenter fra Pforzheim-universitetet. Selve konstruksjonen ble utført av prototypespesialistene ved Stola i Torino.

Det er ikke første gang Fulda tyr til eksepsjonelle metoder for å teste - og særlig markedsføre - sine dekk. Sin tidligere dekktype, Fulda Carat Extremo, ble "innkjørt" på en Gemballa-utviklet Porsche 993 med over 600 hester i hekken som også oppnådde 350 kilometer i timen.

700 hestekrefter

Maybach Exelero er utstyrt med den fabelaktige V12 biturbomotoren fra Mercedes. Utgangspunktet var ikke AMG-motoren på seks liter, men Mercedesmotoren med 5,5 liters slagvolum. Det viste seg imidlertid at motoren, selv med hjelp av de to turboene, ikke var kraftig nok til å oppnå hastigheten på 350 kilometer i timen som var dekkprodusentens krav. Mercedes-ingeniørene i Untertürkheim fikk i oppdrag å fikse "problemet". Det greide de ved å øke sylindervolumet til 5,9 liter samt å optimere turboladerne. I den nye utførelsen yter motoren hele 700 hestekrefter og har et dreiemoment på voldsomme 1020 newtonmeter ved 2.500 omdreininger. Disse kreftene overføres til bakhjulene ikledd Fulda-dekk (dimensjoner: 315/25 ZR 23), gjennom en femtrinns automatgirkasse.


Slik ble 350-grensen oppnådd på tester i begynnelsen av mai... Null til hundre går med den 2,7 tonn tunge Exelero unna på 4,4 sekunder - også det resultatet står det respekt av. Bilen er ikke bare tung - den er i sannhet litt av et "flak". Lengden er 5,89 meter, bredden hele 2,14 meter, og bilen er 1,39 meter lav. Akselavstand: 3,39 meter.

Bare Mercedes' egne utviklingskostnader har beløpet seg til bortimot åtte millioner kroner ifølge tyske kilder. Per i dag foreligger det ingen planer om serieproduksjon av Maybach Exelero. Men alt har sin pris - hvem vet?

  • Her finner du store bilder av Fuldas og Maybachs prosjektbil Exelero.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder