<B>LUKSUS DE LUX:</B> Alt er kledd i den ypperste skinnkvalitet, og stolene kan selvsagt justeres som en ekte stressless.  Foto: MERCEDES
LUKSUS DE LUX: Alt er kledd i den ypperste skinnkvalitet, og stolene kan selvsagt justeres som en ekte stressless. Foto: MERCEDESVis mer

Mercedes-Maybach S600 Pullman

50 år etter at de lanserte limousinen Pullman, er den her igjen. Dette er statsministervogna si, det!

Limousinen Mercedes-Maybach S600 Pullman får sin debut på Genève-utstillingen i mars, og gir deg ganske enkelt 6,5 meter med rå luksus.

«Club loungen» i baksetet har en rekke godsaker som standard: Både tak, dører og seter er trukket i det beste skinn. Og som man forventer av en Maybach, er det tre analoge instrumenter i taket som informerer om utetemperatur, fart og tid.

En elektrisk skillevegg mellom fører- og bakseteavdelingen er selvsagt på plass. Det kan også endres fra gjennomsiktig til full blending ved hjelp av et tastetrykk. En 18,5 tommer stor TV-skjerm kan vise spørretimen på direkten, og lyden besørges av et Burmester surround-anlegg av ypperste klasse.

Men det viktigste for en Pullman er selvsagt at VIP-passasjerene skal nyte den største beinplassen i dette segmentet av biler, og de skal kunne komme inn og ut med den største letthet og komfort.

De fire passasjerene kan sitte vendt mot hverandre og holde pep-talken i gang om miljøavgifter, bompenger og veistandarden etter vårens telehiv. Skjønt det siste merkes knapt over luftfjærene...

50 ÅRS JUBILEUM: Nye Mercedes S600 Pullman Maybach er hele 6,5 meter lang og tilbyr det råeste innen baksetekomfort for fire personer. Foto: MERCEDES Vis mer


LES OGSÅ: Vi har testet nye Mercedes-Maybach S

En meter lengre enn S-klasse

- Rent bortsett fra å gi staselige, komfortable og stilige sitteplasser for høytstående passasjerer, er den nye Mercedes-Maybach Pullman selvfølgelig eksklusivitet på aller høyeste nivå. Man kan se betydning og storhet i hver eneste detalj, skryter Ola Källenius, medlem av Daimler AG ledelsen og ansvarlig for salg og markedsføring av Mercedes-Benz.

Med 650 cm er forøvrig Pullman 105 cm lengre enn Mercedes-Maybach S-Klasse. Akselavstanden er på imponerende 442 cm. Den er 160 cm høy - det vil si 10 cm høyere enn en Mercedes S-klasse.

Under det enorme panseret sitter en V12 biturbo-motor på 523 hk. Momentet på 830 Nm er tilgjengelig fra 1.900 omdreininger.

Prisen starter på rundt en halv million euro - altså rundt 4,7 millioner kroner FØR norske avgifter. Men kundene vil selvfølgelig få muligheten til å legge fram gull og glitter-lista si for å kunne sette sitt eget preg på luksuslimousinen.

LUKSUSKLASSIKER: 600 Pullmann ble produsert fra 1964 og helt fram til 1981. Kun 479 eksemplarer så dagens lys i løpet av disse 17 årene. Foto: MERCEDES Vis mer


LES TESTEN: Ladbar Mercedes-Benz S500

Elsket av mange

Mange regjeringer, herskere og kongelige familier rundt om i verden har i flere tiår valgt Mercedes Pullman for å bli kjørt rundt i en stil som passer statusen deres.

Sirkuskongen Arne Arnardo hadde en Mercedes-Benz 600 Pullmann (W100) i garasjen. Den eksisterer fortsatt og skal være den eneste som ruller her i landet.

Også Elvis, John Lennon og playboy-kongen Hugh Hefner eide denne enorme Mercedeses. Dette var også diktatorbilen framfor noen: Idi Amin, Nicolae Ceausescu, Fidel Castro, Pol Pot, Kim Il Sung, Kim Jong-Il, og Josip Broz-Tito er alle blitt fraktet rundt i en 600 Pullman.

LES OGSÅ: Bilen for konger og keisere

«Jernbanevogn»

Navnet Pullman ble opprinnelig brukt til jernbanevogner med luksuriøse planløsninger. De ble produsert av det amerikanske selskapet Pullman Palace Car Company. Navnet ble adoptert av Mercedes til bilene som har en ekstremt lang akselavstand og tilbyr en svært sjenerøs størrelse.

Det er bare å ta plass!

LES OGSÅ: Mercedes-Benz S 500 Coupé 4Matic er en av verdens beste biler nå