<b>ROLLS-ROYCE-KILLER?</b> Mercedes-Maybach S 600 (internkode X 222) er laget for å tilfredsstille behovene til de mektigste og de rikeste. Den hinter tilbake til Mercedes' Pullman-periode. Foto: DAIMLER
ROLLS-ROYCE-KILLER? Mercedes-Maybach S 600 (internkode X 222) er laget for å tilfredsstille behovene til de mektigste og de rikeste. Den hinter tilbake til Mercedes' Pullman-periode. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes-Maybach i strupen på Rolls-Royce

Så er den avduket - Mercedes nye superluksusbil S 600.

Mercedes er lei av at Rolls-Royce og Bentley skal få ha rollen som det ypperste innen super-luksusbiler. Og selv om de er overbevist om at nye S-klasse er verdens beste bil, vet de at mer må til når det gjelder kampen om image.

Nå lanserer de, samtidig på bilmessene i Guangzhou (Kina) og i Los Angeles (USA), nye Mercedes-Maybach (ikke Mercedes-Benz) S 600. Den vil være flaggskipet i Mercedes-Maybach S-klasse.

Svær - og kraftig... nok

Det er en gedigen bil som er en god del større enn Mercedes-Benz S-klasse. Det er en luksuslimousine med ultra-utstyrt interiør og den motoriseres av en V12-motor på seks liter med 530 hestekrefter og et anselig dreiemoment på 832 newtonmeter.

Det er mye krefter, men ikke mer enn «tilstrekkelig», som det het hos Rolls-Royce den gang de nektet å oppgi ytelsestall.

LUKSUS OG DYNAMIKK: Mercedes-Maybach S 600. Foto: DAIMLER
Mercedes-Maybach S 600 (X 222) 2014 Foto: DAIMLER
Mercedes-Maybach S 600 (X 222) 2014 Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
S-Klasse, S 600 Maybach (X 222) 2014 Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
Mercedes-Maybach S 600 (X 222) 2014 Foto: DAIMLER
ROLLS-ROYCE-KILLER? Mercedes-Maybach S 600 (internkode X 222) er laget for å tilfredsstille behovene til de mektigste og de rikeste. Den hinter tilbake til Mercedes' Pullman-periode. Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
S-Klasse, S 600 Maybach (X 222) 2014 Foto: DAIMLER
S-Klasse, S 600 Maybach (X 222) 2014 Foto: DAIMLER


Merke-kluss

Så, hvorfor den nye benevnelsen? Jo: Mercedes-Benz' moderkonsern Daimler prøvde for noen år siden med gjenopplivelsen av merket Maybach og voldsomt dyre luksusbiler. De kom imidlertid skjevt ut med både design og image («nyrik-vulgært»), og bestemte seg for å legge ned merket etter at selv kombinasjonen Maybach og Zeppelin ikke fungerte etter planen.

Men Maybach består likefullt. Eller rettere sagt gjenfødes, nå som et undermerke i Mercedes-familien.

Familiemedlem

Det er nemlig som sagt ingen Mercedes-Benz vi har med å gjøre her, men altså en Mercedes-Maybach. Som medlem av Mercedes-familien er de nå det luksuriøse svaret på nylig opprettede Mercedes-AMG.

Det dreier seg om en ekstra luksuriøs S-klasse-versjon, og en som får både et spesifikt tilpasset utseende, individuelt tilpassede interiører og tilhørende emblemer og luksusmaterialer.

Samtidig fremstår den som mer lik en «normal »S-klasse, og har ikke den prangende fremtoningen Maybach-modellene hadde.

«Magisk »chassis-kontroll

Den vil selvsagt ha verdens mest avanserte understell for maksimal komfort - et sine qua non for å være best i denne kategorien. Det vil være best mulige variant av Mercedes' patenterte Magic Body Control, som er en nyvinning i kontroll av bilens oppførsel på veien.

Forfaren til dette er Citroëns Activa-systemer - som vi testet i en langt mer beskjeden versjon allerede i 1999.

Det er interessant å notere seg at Mercedes-Maybach her introduserer sikkerhetsbelter med innebygde kollisjonsputer - noe Ford har vært først med på nye Mondeo.

Nye Mercedes-Maybach S-klasse skal etter planen lanseres på markedet i april 2015. Priser tør vi ikke spekulere i engang, men bla opp i Mercedes-prislistene, se på den dyreste, og legg på en god klatt...