<b>TREKK PÅ ALLE FIRE:</b> Mercedes er lei av at kunder som vil ha firehjulstrekk velger andre merker. Foto: KNUT MOBERG
TREKK PÅ ALLE FIRE: Mercedes er lei av at kunder som vil ha firehjulstrekk velger andre merker. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Mercedes kutter prisen med 80.000 på firehjulsdrift

Nå vil Mercedes vil ta igjen BMWs forsprang.

Mercedes må ta en del grep for å klatre på salgsstatistikken dersom de vil slåss med BMW på like fot igjen her i landet. Det vil skje på elbilfronten om ikke svært lenge, men i dag er det firehjulsdrift som står i fokus.

BMW er nemlig merket som selger flest firehjulstrekkere i Norge foran Volkswagen, og det er tydeligvs Mercedes lei av. For nå kutter de prisene.

Og det er antagelig på høy tid.

I følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken har det nemlig blitt solgt 4.000 BMW-er med firehjulsdrift så langt i år. Også Audi er store på 4x4 (Quattro) og nærmer seg 3.000 solgte biler med systemet så langt i år.

Sjekk også: Mercedes C-klasse testet til terningkast fem og C-klasse stasjonsvogn til terningkast fem

Mercedes finner vi imidlertid først nede på plass nummer 11 på 4x4-lista, med cirka 1.500 biler solgt til nå i 2014.

Men, som vi selv har erfart, de har peiling på firehjulsdrift - noe den utrolig heftige E 63 AMG S beviste da vi kjørte den.

Nå intensiveres derfor satsingen på 4x4, eller 4Matic som det heter hos Mercedes, og strategien er todelt.

Priskutt, og en «ny og rimelig» modell

MYE HESTER FOR MINDRE SPENN: Mercedes E 250 BlueTec 4Matic går 80.000 kroner ned i pris. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


I 2015 kommer en mer «norgesvennlig» E 220 BlueTec 4Matic, og her kombineres versjonen med 170 hestekrefter med 4x4-systemet.

Men allerede senere i høst kuttes prisen på å E 250 BlueTEC 4Matic med inntil 81.800 kroner, slik at prisen starter på 555.000 kroner.

Som stasjonsvogn reduseres den med 73.000 kroner, og koster nå 595.000 kroner.

Begge varianter leveres med 7G-Tronic automatgir som standard, i kombinasjon med en 4-sylindret dieselmotor på 204 hestekrefter og et dreiemoment på solide 500 newtonmeter.

Grepet tas selvsagt for å lokke flere kunder over på firehjulsdrift i påvente at E 220, den egentlig rimelige versjonen, blir tilgjengelig.

- Mange har etterspurt det anerkjente 4Matic-systemet på flere modeller og fra mindre motorer, og endelig kommer det, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør for Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.

- Vi har redusert prisen på E 250 4Matic markant, for å møte konkurransen i det viktige norske firehjulsdriftmarkedet. Den nye prisen vil gjelde frem til E 220 4Matic kommer, våren 2015.

Les også: Mercedes fornyet nylig sine designperler CLS og CLS Shooting Brake.

Ambisjoner om vekst

I dag selges kun 25 prosent av alle nye Mercedes-Benz E-Klasse modeller med firehjulsdrift. Målet er å øke denne andelen til 80 prosent i 2015.

- Vår ambisjon er å bli Norges største premium personbilmerke. Det økte fokuset på 4Matic er en viktig del av veien dit, avslutter Danielsen.

Så gjenstår å se om denne satsingen er nok til at Mercedes greier å ta igjen BMWs store forsprang på dette området. Del gjerne dine spådommer med oss i debatten under.

Husk: Mercedes har enda rimeligere alternativer

Det finnes allerede rimeligere firehjulsdrift hos Mercedes - i de mindre bilene. En nyere variant av 4Matic finnes i A - klasse, CLA og GLA, biler som er basert på en i utgangspunktet forhjulsdrevet plattform. Dette i motsetning til E-klasse, som i utgangspunktet er bakhjulsdrevet.

Test av Mercedes CLA 250 Sport 4Matic kan du lese her.