Mercedes-koloss med monsterdiesel

LEIPZIG (DinSide Motor): Nye M-klasse, som er Mercedes-Benz' SUV-alternativ, har fått nye motorer. Vi har prøvesmakt de forskjellige motoralternativene, og den nye 4-liters V8-dieselen med 560 newtonmeter dreimoment falt best i smak.

Halvannen million utfor stupet. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv om det alltid er morsomt å kjøre Mercedes-Benz som AMG har tuklet med, er det dieselen som er det råeste alternativet i den oppgraderte M-klassen.

Utvendig består oppgraderingen i nye støtfangere lakkert i bilens farge og frontlykter med klart glass. Tåkelysene er flyttet ned og sidespeilene har fått integrerte blinklys. Og de som kjører M-klasse med V8 er lette å kjenne igjen fordi de kjører rundt med forkrommet grill.

Mer MB

Utvendig har ansiktsløftingen gjort M-klasse godt, den fremstår mer samlet og mer ”Mercedes-aktig”. Innvendig er det også store forbedringer i forhold til tidligere, og særlig i forhold til første utgaven som kom i 1997. Kvalitetsfølelsen er bedret, og selvfølgelige ting som automatisk klimaanlegg er nå blitt tilgjengelig. Klimaanlegget har egen betjening for baksetepassasjerene.

Det er i det hele tatt tydelig at ingeniørene har brukt mye tid til å dels rette opp og dels endre detaljer som ikke var helt forenelig med stjernen i panseret. Likevel dukker det fortsatt opp en og annen detalj i stusselig plastkvalitet.

2,2 tonn

Offroader ? Vis mer

ML 55 AMG akselererer fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder. Og den gir seg ikke før ved 235 kilometer i timen. Grombil kan det se ut som på papiret, men å kjøre bilen er en snodig opplevelse. M-klasse er helt klart en bil AMG ikke hadde trengt å lage en sportsbil av – utgangspunktet er for langt fra mål. I offroad-løypa følte vi med elektronikken som skulle forhindre hjulspinn når motoren yter 347 hestekrefter og underlaget er løst.

To nye motorer har kommet til, og begge fordeler sylindervolumet på 8 sylindere. En ML 500 har en femliters bensinmotor på 292 hestekrefter, og med et dreimoment på 440 newtonmeter ved 2.700-4.250 o/min. Bak rattet føles det som om det alltid er krefter igjen uten at man et øyeblikk glemmer at det er 2.210 høyreiste kilo man er involvert i.

Godbiten denne gang er den andre nye motoren, en 4-liters common rail V8-diesel med et utrolig dreimoment (560 newtonmeter ved 1.700-2.600 o/min, 250 hestekrefter ved 4.000 o/min). En svært kledelig motor i M-klasse. Ferden opp til nær toppfart går i én sterk bevegelse, og kraften øvelsen utføres med, er imponerende. Dessuten gir den bilen et herlig skyv ved korte akselerasjoner i småtrafikk.

Manglende akselbevegelse er M-klassens største problem i terrenget. Vis mer

Opp kneika

Alle motoralternativene i M-klasse er sterke nok, både på veien og i terrenget. Du kan stoppe midt i en stupbratt kneik, og ved hjelp av lavgiret og antispinnsystemet som Mercedes-Benz kaller 4-ETS, gnager bilen seg mot toppen på imponerende vis. Savnet etter et ekte offroaderdrivverk med et utall differensialsperrer er ikke påtagelig.

Inngangsmodellen er ML 270 CDI med en femsylindret diesel (163 hestekrefter, dreimoment på 370 newtonmeter ved 1.600-2.800 o/min(manuell) el. 400 newtonmeter ved 1.800-2.600 o/min (automat)/669.000 kroner). Neste trinn er ML 320 med V6-bensinmotor til 811.100 kroner (218 hestekrefter ved 5.600 o/min/310 newtonmeter ved 3.000 o/min).

Skal du ha V8 må du legge følgende bunke på bordet: ML 400 CDI 1.142.700 kroner, ML 500 1.289.300 kroner og ML 55 AMG 1.544.600 kroner.

  • Her finner du flere nyheter om Mercedes-Benz

  • Her finner du våre tester av Mercedes-Benz