PUBLIKUMSMAGNET: Hvis AMG GT R er superbilen til Mercedes, er project one hyperbilen. Mercedes-toppsjef Dieter Zetsche presenterte showbilen som formel 1-bilen for veien. Med over 1000 hester fra en 1,6-liters bensinmotor sammen med to elmotorer, gjør den 0-200 på under seks sekunder. Og - den skal produseres i 275 eksemplarer. Foto: Rune M. Nesheim
PUBLIKUMSMAGNET: Hvis AMG GT R er superbilen til Mercedes, er project one hyperbilen. Mercedes-toppsjef Dieter Zetsche presenterte showbilen som formel 1-bilen for veien. Med over 1000 hester fra en 1,6-liters bensinmotor sammen med to elmotorer, gjør den 0-200 på under seks sekunder. Og - den skal produseres i 275 eksemplarer. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Mercedes-AMG project one

Mercedes-hyperbilen med over 1000 hester

Den er noe av det heftigste i Frankfurt og en real styrkedemonstrasjon på hjemmebane. Og ladbar, selvsagt.

Den var ventet med spenning på forhånd og kvelden før messeåpning for pressen ble den avduket - show-bilen Mercedes-AMG Project One, kjent som en ny tolkning av «Formel 1 for veien»-idéen.

Den skal i produksjon - 275 eksemplarer skal serien være begrenset til, og det sies at en nordmann er blant kandidatene.

Og her er vi altså på et nivå over selv de heftigste AMG-ene. Også tidenes kraftigste E-klasse blekner i forhold. OK, superbilen Mercedes-AMG GT S ga oss hakeslepp da den kom og vi kjørte den på våt bane, og nylig opplevde vi det råeste Mercedes-AMG i dag har på veien - GT R. Men Project One er noe annet.

HAIFINNE: Aerodynamikk er viktig i formel 1 - også når det er en gatebil det dreier seg om. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Formel 1-samarbeid

Og basis for fartsmonsteret er nettopp formel 1-maskineriet Mercedes-AMG High Performance Powertrains har utviklet. Bilen er resultatet av et samarbeid med motorsport-laget til Mercedes-AMG Petronas, som deltar i Formel 1.

Det mekaniske hjertet er en midtmontert V6-bensinmotor på 1,6 liter med direkteinnsprøytning og turbolader, som driver bakhjulene. 1,6-liter høres nok ikke mye ut, men dette har ikke noe å gjøre med det du finner i en vanlig kompaktbil. Denne er nemlig blodtrimmet av AMGs motorsporteksperter. Turboen har elektrisk assistanse og blant annet takket være pneumatiske ventilløftere, kan motorhastigheten dras til vanvittige 11.000 omdreininger per minutt.

SUBBER BAKKEN: Presentert som første formel 1-bil som kan registreres for vei, er det ikke venskelig å gjette opprinnelsen til AMG Project One. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Over 1000 hester

Bensinmotoren yter dermed over 680 hestekrefter og den får god drahjelp av to elektriske motorer på forakselen. Disse snurrer også uvanlig raskt - helt opp til 50.000 omdreininger. Hver av dem presterer over 160 hestekrefter og får strøm fra en kompakt litiumion-batteripakke som kan gi bilen en elektrisk rekkevidde på 25 kilometer, om det skulle være ønskelig.

Totalt gir dette en såkalt system-effekt på «over 1000 hestekrefter». Dreiemoment er ikke oppgitt. Kraftoverføringen skjer via en spesialutviklet 8-trinns AMG Speedshift-girkasse. Akselerasjonen med bruk av race start er under seks sekunder fra 0 til... 200 kilometer i timen. Toppfarten er over 350 kilometer i timen.

RETT FRA MOTORSPORT: Ratt, betjening og interiøret for øvrig er nært beslektet med formel-racerens opphav. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Karbon, alu og keramikk

Mercedes-AMG Project One, som er en toseter, har naturligvis en monocoque i karbonfiber og farger og materialer er hentet fra formel 1-bilen, i likhet med det rektangulære multifunksjons-sportsrattet.

Showbilen står på 285/35-19 Michelin SportPilot-dekk foran og bak er dimensjonene 335/30-20. Felgene er smidd aluminium og bremsene er selvsagt keramiske.

Les også:

Test av Mercedes-AMG E 43 4Matic

Her er AMG GT - som sportssedan!

Sjekk nye BMW 8-serie, den nye super-GT-en!

Flere bilder:

17C750_326
17C750_333
17C698_003
17C698_006
17C698_002
17C698_011
17C698_012

Alle foto: Daimler