Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Mercedes-hybrid prøvekjørt

Nå er det ikke lenger bare Lexus som har et troverdig hybrid-alternativ i luksusklassen.

STUTTGART (DinSide Motor): Vi har hatt anledning til å kjøre den fornyede Mercedes S-klasse. Vi skal komme tilbake til kjøreopplevelsen med de forskjellige motorvariantene, de tekniske endringene og det forbedrede utstyrsnivået i en egen artikkel. I denne omgangen vil vi konsentrere oss om den versjonen det ble stilt høyest forventninger til fra et rent teknologisk syspunkt, nemlig hybridbilen S 400 hybrid, den første hybridbilen fra Mercedes.

186 gram

Det er klart at når Mercedes først skulle lansere en hybridbil måtte det være med noen hartslående argumenter i forhold til konkurrentene. Disse består i at med S 400 hybrid er Mercedes første produsent på markedet med en hybrid som bruker litium-ionbatteri, og at bilen får det laveste utslippsnivået i luksusklassen. Ifølge produsenten er CO2-utslippet begrenset til 186 gram per kilometer. Ved blandet kjøring skal forbruket være begrenset til 0,79 liter per mil.

Ikke verifisert

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Vi greide ikke å reprodusere disse tallene under vår prøvekjøring i Tyskland, men så var heller ikke forholdene klare for en skikkelig test av forbruk; kjøresyklusen vi fikk å forholde oss til var en kombinasjon av rykkete kjøreing på Autobahn, både med køkjøring og tidvis i meget høy hastighet. Landeveissyklusen gjennom Schwartzwald mellom Stuttgart og Baden-Baden gikk totalt sett oppoverbakke med en høydeforskjell stor nok til at forbruksavlesningen ikke tjente særlig hensikt. Vi merket oss allikevel under kjøring i tidvis høy motorveihastighet i lavlandet at forbruket lå under literen på mila, hvilket må sies å være bra i en slik tung og motorsterk doning.


Behagelig og stille

Kjøreopplevelsen for øvrig var selvsagt meget behagelig i en S-klasse som er blitt oppgradert samtidig som hybriden lanseres. Motoren opplevdes som kultivert, myk og elastisk - og akkurat tilstrekkelig kraftfull for denne typen bil. Selve hybridløsningen gjorde seg ikke bemerket på annen måte enn at bensinmotoren slo seg av når vi nærmet oss en stopp og først slo seg på når gasspedalen ble aktivert igjen. For øvrig er dette den mest stillegående Mercedes vi kan huske å ha kjørt.

Under panseret på S 400 hybrid finner vi teknologien Mercedes mener er riktig vei mot fremtiden. Her ligger både batteri og elektromotor og ingen plass er stjålet fra verken kupé eller bagasjerom - i motsetning til hva tilfellet er hos Lexus.

Effektivisert forbrenningssyklus

Bensinmotoren er basert på den man finner i S 350 men den er kraftig modifisert. Daimler-ingeniørene forklarte oss hvordan de har benyttet seg av Atkinson-syklus, som er en mer avansert versjon av den klassiske Otto-syklus. Uten å gå inn i alle de tekniske detaljene er motoren tilpasset en mer miljøvennlig motors behov for effektivitet snarere enn rå kraft. Det dreier seg uansett om en V6-motor med 3,5 liter slagvolum. Maksimal effekt er her 279 hestekrefter og dreiemomentet når 350 newtonmeter.

Elektrisk støttespiller

Elektromotoren erstatter tradisjonell starter og dynamo i tillegg til å forsyne drivverket med ekstra krefter og avlastning. Den befinner seg mellom forbrenningsmotor og girkasse og tilbyr 20 hestekrefter - hvilket kan virke lite nevneverdig men gjør den lille forskjellen - og 160 newtonmeter utfyllende dreiemoment - tilgjengelig fra start. Totalt er bilens ytelsestall 299 hestekrefter og 385 newtonmeter. Og takket være hybridløsningen er maksimalt dreiemoment tilgjengelig fra 2.400 til 5.000 omdreininger.

Avslappet sprek

På veien opplevde vi bilen som passe sprek - men særlig fant vi den klar til innsats uansett turtall og forhåndsbelastning. De offisielle tallene er gode og vi regner med at de svarer til realiteten: Toppfarten er som seg hør og bør elektronisk begrenset til 250 km/t mens akselerasjonen fra 0 til 100 er mer enn akseptabel. 7,2 sekunder er tiden det tar og om det ikke oppleves som så kvikt har det mye med støydempning og billens størrelse å gjøre.

Angående mer generell informasjon om den fornyede S-klasse samt den oppgraderte listen over tilgjengelig utstyr, vil vi om kort tid komme tilbake med mer.

Mercedes S 400 hybrid vil koste 1.188.000 kroner i Norge når den lanseres i juli.