Mercedes GLK dieselhybrid

Mercedes viser en dieselhybridversjon av sin nye kompaktSUV GLK. Både fartsressurser og forbruk imponerer.

«Mercedes oppgir at blandet kjøring skal gå unna på 0,59 liter per mil.»


Den endelige produksjonsvarianten har vi ennå ikke sett, men nå viser Mercedes-Benz enda en Vision Blutec-variant. Fra før har vi sett Vision Freeside og Townside på Detroit-utstillingen tidligere i år. Vi var blant dem som hadde håpet av Mercedes skulle stille ut en standard og fiks ferdig GLK på årets Genève-utstilling, men i stedet må vi altså nøye oss med enda et konsept.

Ikke helt ferdig

Vis mer

Mercedes GLK dieselhybrid

  1. Store bilder


Skjønt, det er neppe store forskjellene det er snakk om i forhold til den kommende standardutgaven, men det likevel greit å bemerke dette slik at man er oppmerksom på at enkelte detaljer kan falle bort eller endres. Utildekte spionbilder av produksjonsbilen kan du for øvrig se her.

Sammenlignet med denne og tidligere Vision-GLKer, er ikke denne bilen som bærer navnet Vision GLK Bluetec Hybrid nevneverdig annerledes. De 20 tommer store aluminiumsfelgene regner vi imidlertid med at blir en sjeldenhet når bilen kommer hit til Norge.

Dieselhybrid

Vis mer


Men la oss så se på det virkelige spennende med denne bilen, nemlig drivlinjen. Basisen er en splitter ny 2,2-liters dieselmotor med fjerde generasjons common rail-innsprøytning og en totrinns turbolader. Denne er koblet sammen med en liten skiveformet elektromotor som ligger mellom dieselfireren og den automatiske girkassen. Til sammen yter denne pakken maksimalt 224 hestekrefter og 560 newtonmeter.

Skyv, start og lading

De isolerte tallene oppgir Mercedes ikke, men vi regner med at dieselmotoren yter 204 hester og at elektromotoren tar seg av resten, slik tilfellet er i BMW X5. Elektromotoren yter opptil 160 newtonmeter og hjelper til under akselerasjon for å avlaste forbrenningsmotoren. I tillegg fungerer den som startmotor og dynamo. Dermed er både automatisk start-stopp-funksjon og regenerering av bremsekraft på plass.

0,59

Vis mer


Formålet er selvsagt å oppnå gode forbrukstall. Og det har man i stor grad lykkes med. Mercedes oppgir at blandet kjøring skal gå unna på 0,59 liter per mil. Det gir 157 gram CO2 per kilometer. Likevel er ytelsene også imponerende. 0-100 går på 7,3 sekunder og toppfarten ligger på 215 kilometer i timen.

Bluetec

Konseptbilen bærer også navnet Bluetec og hos Mercedes-Benz betyr det avansert rensning av avgassene slik at blant annet de skadelige NOx-utslippene reduseres betraktelig. Mercedes hevder at dieselmotoren er blant verdens reneste og innfrir strenge standarder som BIN5 og EU6.

Trolig i produksjon

Vis mer


Når det gjelder fremtidsutsikter, vurderer vi det som svært sannsynlig at denne versjonen kommer i produksjon. Men trolig ikke før en stund etter de vanlige modellene. Først ut er GLK 350 og 320 CDI. Disse skal være i Norge i oktober. De firesylindrede versjonene må vi vente ytterligere et snaut år på. Da kommer modellen som etter alt å dømme får navnet 220 CDI og som også har den nye dieselmotoren. Ytelsene blir imidlertid noe svakere, trolig med 170 hestekrefter.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder