<b>SKAL TA BMW X6:</b> Mercedes kunne ikke lenger sitte og se på at BMW fikk alle SUV-kupé-kundene. Derfor nye GLE Coupé, som har temmelig nøyaktig samme profil som X6. BMWs modell kom i helt ny utførelse tidligere i år. Foto: DAIMLER
SKAL TA BMW X6: Mercedes kunne ikke lenger sitte og se på at BMW fikk alle SUV-kupé-kundene. Derfor nye GLE Coupé, som har temmelig nøyaktig samme profil som X6. BMWs modell kom i helt ny utførelse tidligere i år. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes GLE i strupen på BMW X6

Nå har også Mercedes-Benz sin Coupé-SUV på plass.

Gode nyheter til alle som lurte på hvordan de skulle komme seg til Hemsedal eller Geilo i vinter uten å måtte henfalle til tidligere brukte og dermed avdankede modeller som Audi Q7, Porsche Cayenne, Range Rover Sport – og ikke minst selve kongen av vulgært (ifølge onde tunger): BMW X6!

Kupésuv for å kontre BMW

Mercedes-Benz løser problemet ved å lansere nettopp en direkte konkurrent til BMWs «SUV-kupé». Denne ble jo nylig lansert i annen generasjon og Mercedes hadde forberedt seg: Denne gangen skulle ikke den Bayerske erkerivalen få rå grunnen alene. Så her er Mercedes-Benz GLE Coupé.

I april viste vi bilder av en konseptbil ved navn Concept Coupe SUV. De som husker den vil nikke gjenkjennende ved synet av GLE Coupe - og som vi skrev den gangen, er produksjonsbilen svært lik konseptet.

LES OGSÅ: Selvkjørende Mercedes testet


En svær bil!

Siden den gang har Mercedes-Benz-moderkonsernet Daimler besluttet å legge om navngivnings-reglene sine og dermed heter den GLE Coupé. Det er altså en kupé-versjon av en GLE som ikke finnes per i dag – det dreier seg om selvsagt om dagens ML.

Mercedes fortsetter altså med sin strategi som går ut på å lage kupé-lignende biler som egentlig ikke er kupéer, slik de har gjort med både CLS og CLA.

Men GLE er en svær bil - større enn ML som den er basert på. Den er 490 centimeter lang, hele to meter bred og 173 centimeter høy. Den har en akselavstand på rett over 290 centimeter.

GLE Coupé har firehjulsdrift (4Matic-systemet til Mercedes), samt ni-trinns automatgirkasse, som standard på alle versjoner. Bilen lanseres med et utvalg motorer som i startfasen er begrenset til tre.

Bjørnesterk diesel

Dieselversjonen GLE 350d. er utstyrt med 3-liters V6-motor på 258 hestekrefter. Dreiemomentet er hele 620 Newtonmeter. Med bensinmotor presenteres det en GLE 400. Den har en V6 biturbo på 333 hestekrefter og et dreiemoment på 480 Newtonmeter.

SUV ELLER KUPE?: Ja takk, begge deler. Foto: DAIMLER Vis mer


Pseudo-AMG

Gromversjonen, mens vi venter på en 63 AMG, er GLE 450 AMG. Den innvier en ny variant av AMG-modeller, på samme måte som BMW har introdusert sine M-sport-utgaver ved siden av de rene M-modellene M3, M5 og M6. (Eksempel BMW M550d).

Det dreier seg altså mer om høy-ytelsesversjoner av standardmodellen med mer sportslig utstyr, understell og dekor. 450 AMG har en V6 biturbomotor som yter 367 hestekrefter og 520 newtonmeter. Det er altså ikke helt AMG-råskap slik som vi kjenner fra for eksempel vår nylige test av Mercedes-AMG GT S...

GLE Coupé leveres med forskjellige kjøreprogrammer som man kan velge med dreiebryteren som betjener Dynamic Select-systemet til Mercedes. Det innbefatter adaptivt understell og variabel innstilling av styring, girutveksling og gassrespons. Man kan velge mellom Comfort, Sport, Sport + og et program som symboliseres med en blomst –som vel er selvforklarende.

GJENKJENNELIG: De som kjenner Mercedes ML av i dag vil dra kjensel på interiøret. Vis mer


Masse utstyr

Selvsagt er Mercedes’ omfattende sikkerhetsutstyr på plass, som for eksempel adaptiv fartsholder, autobrems, og avanserte, adaptive LED-hovedlys. Skal man leve opp til luksusstilen som hører med en slik bil, kan man velge fra en velspekket utstyrsliste hvor man finner avansert informasjons- og underholdningssystem og lydanlegg fra selveste Bang&Olufsen.

Bagasjerommet er naturlig nok mindre enn i en standard ML, men da kan det være en trøst å vite at man kan trekke tilhenger på opptil 3,5 tonn.

Og når kommer denne mastodonten på markedet? Vi regner med å få se den på bilutstillingen i Detroit i januar, og så kommer den på markedet utover i 2015. I tide til påskefjellturen? Vi får se...