<B>PRESTISJE-DUELL: </B>Mercedes tar opp kampen i den populære klassen for små SUV-er. BMW X1 er et kjent syn, og vi tipper at Mercedes GLA blir en ny storselger.  Foto: Kasper Van Wallinga / Autofil
PRESTISJE-DUELL: Mercedes tar opp kampen i den populære klassen for små SUV-er. BMW X1 er et kjent syn, og vi tipper at Mercedes GLA blir en ny storselger. Foto: Kasper Van Wallinga / AutofilVis mer

Mercedes GLA mot BMW X1

Hvilken skal du velge?

Det norske folk elsker små SUV-er, og nå er det endelig konkurranse i premium-klassen. Vi har testet nykommeren fra Mercedes mot populære BMW X1.

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4-Matic

Mercedes-Benz fosser i framgang for tida, og den nye og lille SUV-en GLA kommer garantert til å løfte salget enda mer.

GLA er et friskt pust med klare trekk fra A-klassen, men GLA er forlenget med 12,5 centimeter i forhold til lillebror. Innvendig ser man også slektskapet.

LES OGSÅ: Her er verstingen Mercedes-Benz GLA 45 AMG

Nyest er best?

Det er relativt ryddig og funksjonelt, med infoskjermen høyt plassert. Den frigjør plass innvendig, og har en superflott oppløsning. Ryggekameraet er knivskarpt, og alt av kontroller, knapper og brytere er lette å finne ut av.

Forsetene er gode å sitte i, og det er enkelt å finne riktig sittestilling. Men i baksetet er det ikke like hyggelig.

Det blir litt for trangt for voksne personer, og nakkestøtten bak kan ikke reguleres i forhold til en voksen person.

Men det er kanskje ikke så mange GLA-eiere som har planer om å dra på tur med fire fullvoksne personer, så problemet er neppe det største.

Selve bagasjeplassen er på størrelse med en VW Golf - 421 liter.

TEST: Nye Mercedes-Benz C-klasse

NESTEN SUV: Bakkeklaringen er på 14 centimeter. Men du kan oppgradere til offroadpakke og da øker den til 18 centimeter. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer


IKKE STORT: 421 liter er hva du får plass til bagasjen på GLA. Vis mer
SNAUT FOR VOKSNE: Bakseteplassene er det største ankepunktet mot GLA. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer



Mercedes sin 7-trinns automatkasse er fin og behagelig, men kanskje litt treg til å reagere akkurat når man skifter fra R til D, eller motsatt.

Under full gass går girskiftene hurtig, godt hjulpet av suverent mest krefter i denne testen.

Dieselmotoren på 2143 ccm har 170 hk og 350 Nm tilgjengelig fra 1400-3400 omdreininger. Den er kvikkest i alle situasjoner, og 0-100 går unna på 8,3 sekunder. Den er også mest moderne med et CO2-utslipp på 129 gram/km.

Men alt er ikke rosenrødt. Ved kaldstart gir den fra seg nokså mye kakling og risting.

Trekk på alle fire

Selve firehjulstrekksystemet regulerer krafttilførselen til bakhjulene, og gjør bilen til en forhjulstrekker med trekk på alle fire under behov.

Manuelt gir blir kun å finne i modeller med forhjulstrekk, og minste innstegsmodell er GLA 200 med en 1,6-liters bensinmotor som yter 156 hk. Da er prisen fra 384.900 kroner ferdig levert.

Liker humpete grusveier

RØFF: Hekken er lett skrånende, og med offroadpakke blir GLA en liten barsking på veien. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer


GLA har faktisk hele 8 centimeter mer bakkeklaring enn A-klassen, og med firehjulstrekk blir den en fin vinterbil til vanlig bruk. Nå har A-klassen et flott understell i utgangspuktet, og med lengre fjærbein og dempere i GLA er bilen ypperlig tilpasset humpete grusveier.

GLA oppleves som agil og er enkel å håndtere i trange bysituasjoner grunnet det korte rattutslaget. I det hele tatt føles GLA som en personbil, og aldri som en SUV.

ENKEL Å BETJENE: Mercedes-interiøret kjenner vi igjen fra A- og B-klasse - med en tydelig infoskjerm i midten. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer


Vår testbil - en 220 CDI 4-Matic - har en startpris på 495.900 kroner. Da får du 7-trinns automatkasse, LED-kjørelys, regnsensor, ryggekamera, parkeringsassistent og belyste innstegslister inkludert. Den har i tillegg AMG line (AMG 18-tommere, alu-takrails, sportsseter), panorama soltak og diverse annet utstyr slik at sluttprisen er 560.500 kroner sånn som den står. Da har du i grunnen alt du ønsker.

BMW X1 xDrive 18d

KJENT SYN: BMW X1 har vært med noen år. Men den holder fortsatt koken. Vis mer


BMW tilbyr som alltid mye kjøreglede, og X1 er selvsagt intet unntak.

Minstemann i X-familien er en kjøreglad bil, og den oppleves som rimelig sporty. Oppsettet er både dynamisk, nøytralt og forutsigbart på samme tid.

X1 er en noe mer høyreist bil enn Mercedes GLA, men den føles ikke slik. Kombinert med en fin og presis styrefølelse, er X1 super til all slags kjøring og all slags vei.

Ikke like kraftig

Motoren i vår X3 er en 1995-kubikks diesel på 136 hk og 320 Nm/1750 omdreininger. Det betyr at den ikke klarer å holde følge med GLA, selv om 8-trinns-automaten gjør sitt beste for å bøte på dette.

0-100 går unna på 10,5 sekunder. Motoren avslører alderen med et CO2-utslipp på 143 gram/km og 0,54 l/mil.

LES OGSÅ: Nye BMW X1 får forhjulstrekk!

MØRK COCKPIT: Inne i X1 er det mørkt og nesten på grensen til sterilt. Men funksjonene er enkle å betjene. Foto: Kasper van Wallinga / Autofil Vis mer


Èn ting som krever litt tilvenning, er girspaken og dens knapp som må trykkes inn.

Det er lett å ikke velge R eller D som du hadde tenkt deg, men her går det nok mest på vane.

Man sitter godt i BMW.en, og interiøret er også her funksjonelt og oversiktlig, dog med med et noe mer spartansk uttrykk. Kommandohjulet som styrer alt på infoskjermen er blitt forbilledlig enkel i bruk. Den ligger også der den burde med tanke på plassering av høyrehånden.

Kanskje det er derfor BMW ikke har klart å få plass til to koppholdere på midtkonsollen?

1800 kilo

I baksetet har man større plass enn i Mercedesen, men bagasjeplassen er lik med sine 420 liter. Tillatt hengervekt er som på Mercedesen 1800 kilo.

Liker du rene bukser, bør du alltid gå bredbent ut av bilen. For det er ekstremt lett å berøre den skitne karosserikanten med baksiden av bukseleggen under døren idet du stiger ut.

LES OGSÅ: Nå kommer BMW med flerbruksbil

Hvor mye utstyr?

BMWs kandidat starter på 445.200 kroner, men her er det fabrikkmontert ekstrautstyr for 130 000 kroner, slik at den endelige prisen er 610.110 kroner. Men en del av dette utstyret er vel verdt pengene.

Sportspakken til 20.000 kroner inneholder blant annet sportsseter og et herlig sportratt. Ellers er godiser som regnsensor, dynamisk cruise control, lyspakke, navigasjonspakke (16. 500 kroner), ryggekamera og panoramasoltak i glass noe av det som utgjør prislappen.

Interessant nok kaller BMW sin X1 for SAV, altså Sports Activity Vehicle, selv om den passer langt bedre inn under SUV-paraplyen enn GLA.

LES OGSÅ: Storebror X3 klommer som spesialmodell for Norge

Konklusjon:

VISER ANSIKT: Mercedes har jobbet med designet, og fronten er vesentlig mye tøffere enn hos BMW'en. Foto: Kasper Van Wallinga / Autofil Vis mer


Dette er biler som nordmenn elsker: SUV med 2-liters diesel, automat og firehjulstrekk, her supplert med status og topp ingeniørkvalitet.
En BMW X1 med 136 hester til 610 000 kroner, er ikke et bilkjøp som kan forsvares utfra fornuft og finansielle hensyn. Da finnes det andre alternativer til en rimeligere pris.
For de fleste vil det være litt hipp som happ, hvilken man velger. Ingen av bilene har spesielt bedre komfort, kjøreegenskaper, motor, eller interiørkvalitet. Dermed går det på små detaljer, som kan vippe kjøpet ditt den ene eller andre veien. Men Mercedes-Benz GLA har nyhetsverdien på sin side. Den har et friskt design, samtidig som den leveres med en noe mer hyggelig prislapp.

At den nyeste bilen med den klart sprekeste motoren også har den laveste prislappen i en slik duell, er det som sikrer seieren.

LES OGSÅ: Lyst på lekker coupé med 4x4? Sjekk denne!

 MB GLA 220 CDI 4MaticBMW X1 18dA xDrive
Pris:495 900 kr445 200 kr
Pris testbil:560 500 kr610 110 kr
Motor:R4, 2,1-liter dieselR4, 2-liter diesel
Effekt:170 hk136 hk
Moment:350 Nm fra 1400 omdr.320 Nm fra 1750 omdr.
Forbruk:0,44 l/mil0,54 l/mil
CO2:129 g/km143 g/km
0-100 km/t:8,3 sek.10,5 sek.
Toppfart:215 km/t192 km/t
L/B/H:441/180/149 cm447/179/154 cm
Vekt:1520 kg1575 kg
Bagasje:421 liter420 liter