Den fantastiske CLK-GTR gateversjonen fra 1998 - solgt i 25 eksemplarer tilsammen, coupé og roadster. Foto: Knut Moberg
Den fantastiske CLK-GTR gateversjonen fra 1998 - solgt i 25 eksemplarer tilsammen, coupé og roadster. Foto: Knut MobergVis mer

Mercedes-festen

På messen Essen Motor Show fikk vi innblikk i Mercedes Benz' mest sportslige historikk.

ESSEN (DinSide Motor): Som en reise i tiden presenterte Mercedes sin stolte sportsbilhistorie i Essen, som i år generelt hadde en sportsligere vri enn tidligere. Generelt lite miljø-greier her, altså.

En rød tråd gjennom over 100 år

En del milepæler markerer denne historien, og bilene som sto utstilt i Essen illustrerte på diverse måter fasene mellom dem, fra den tidens supersportsbil Mercedes-Benz SSK og dens 20 år eldre Mercedes-forgjenger (se forklaring lenger ned), til den nyeste i rekken - Mercedes-Benz SLS AMG med sine måkevingedører som et ekko fra 1955 og det årets store sportbilstjerne og senere legende, SL 300. Denne sto selvfølgelig også på utstillingen. Det gjorde også en del mindre alment kjente, men likefullt imponerende, supersportsbiler - serieproduserte eller prototyper - fra merket med den unike stjernen.

En ukjent berømthet

Blant dem den lite kjente gateversjonen av CLK-GTR-raceren, en superbil som plasserte Mercedes blant de aller råeste lenge før SLR McLaren kom på banen. Vi snakker om... CLK GTR, lansert i 1998 med sine 612 hester og sin toppfart på 320 km/t. Les her hva vi skrev om den fantastiske bilen.

Svært få kjenner for øvrig til de viktige prototypene C111 (med Wankel-motor), og C112, veldig forskjellige, men nødvendige byggeklosser i det som er Mercedes-konstruksjonen av i dag.

I bildespesialen nedenfor kan vi se over 100 år supersportsbilhistorie fra Mercedes - med de originale aktørene. Vi har også lagt inn noen kuriositeter vi kom over - fortsatt på Essen-utstillingen - deriblant den spektakulære Mercedes-Benz 500K Erdmann & Rossi Spezial Roadster fra 1938, utlånt av muséet Speyer nær Heidelberg i Tyskland (som alle med interesse for slikt burde avlegge et besøk).

Bildespesial: Spektakulære Mercedeser i over hundre år

Mercedes-Benz 500K Erdmann & Rossi Spezial Roadster fra 1938, utlånt av muséet Speyer Foto: Knut Moberg
Mercedes-Benz F800 Style. Hybridbil presentert med batteri- og brenselcelle-alternativ som energikilde for elektromotoren. Bensinmotoren er en V6-motor på 300 hester. Total effekt: 409 hestekrefter. Rekkevidde bare på strøm: 30 km. Prototype. Foto: Knut Moberg
Mercedes-Benz 500K Erdmann & Rossi Spezial Roadster fra 1938, utlånt av muséet Speyer Foto: Knut Moberg
Mercedes-Benz 500K Erdmann & Rossi Spezial Roadster fra 1938, utlånt av muséet Speyer Foto: Knut Moberg
FORFAREN: Mercedes 75 PS, 1906. tiliters rekkesekser, 75 hk, 95 km/t. Voldsomme ytelser på den tiden! Foto: Knut Moberg
FORFAREN: Mercedes 75 PS, 1906. tiliters rekkesekser, 75 hk, 95 km/t. Voldsomme ytelser på den tiden! Foto: Knut Moberg
Supersportsbil fra 1928. Mercedes-Benz SSK (Super Sport Kurtz). Rekkesekser på syv liter, standardytelse 170 hk, 192 km/t. Foto: Knut Moberg
Supersportsbil fra 1928. Mercedes-Benz SSK (Super Sport Kurtz). Rekkesekser på syv liter, standardytelse 170 hk, 192 km/t. Foto: Knut Moberg
Mercedes-Benz C111. Den ble presentert i Frankfurt i 1969. Med en Wankelmotor på 1.800 ccm produserte den 280 hestekrefter og greide 260 km/t. 0-100: 5 sekunder. Mange ville kjøpe den, men den var og er en prototype. Foto: KNUT MOBERG
Mercedes-Benz C111. Den ble presentert i Frankfurt i 1969. Med en Wankelmotor på 1.800 ccm produserte den 280 hestekrefter og greide 260 km/t. 0-100: 5 sekunder. Mange ville kjøpe den, men den var og er en prototype. Foto: Knut Moberg
C112 har bare til felles med C112 å være en prototype. Den 22 år yngre supersportsbilen har konvensjonell motor. Den har en seksliters V12-motor på 408 hester og greier 310 km/t. Bilen ble bestilt i 700 eksemplarer, men forble et forskningskjøretøy. Foto: Knut Moberg
C112 har bare til felles med C112 å være en prototype. Den 22 år yngre supersportsbilen har konvensjonell motor. Den har en seksliters V12-motor på 408 hester og greier 310 km/t. Bilen ble bestilt i 700 eksemplarer, men forble et forskningskjøretøy. Foto: Knut Moberg
Mercedes-Benz F800 Style. Hybridbil presentert med batteri- og brenselcelle-alternativ som energikilde for elektromotoren. Bensinmotoren er en V6-motor på 300 hester. Total effekt: 409 hestekrefter. Rekkevidde bare på strøm: 30 km. Prototype. Foto: Knut Moberg
Mercedes-Benz F800 Style. Hybridbil presentert med batteri- og brenselcelle-alternativ som energikilde for elektromotoren. Bensinmotoren er en V6-motor på 300 hester. Total effekt: 409 hestekrefter. Rekkevidde bare på strøm: 30 km. Prototype. Foto: Knut Moberg
Den fantastiske CLK-GTR gateversjonen fra 1998 - solgt i 25 eksemplarer tilsammen, coupé og roadster. Foto: Knut Moberg
Den fantastiske CLK-GTR gateversjonen fra 1998 - solgt i 25 eksemplarer tilsammen, coupé og roadster. Foto: Knut Moberg
Nei, det er ikke SLR McLaren. Det er Mercedes-Benz Vision SLR fra 1999 - konseptbilen som viste vei. V8 på 557 hk. Foto: Knut Moberg
McLaren SLR - 2010. Heller ikke en Mercedes SLR McLaren. Eneste bil her sammen med Carlsson C25 som ikke er en Mercedes... Foto: Knut Moberg
Til venstre: SLS AMG, til høyre: Vision SLR fra 1999. Foto: Knut Moberg
Carlsson C25. Inspirert av SL AMG men med elementer av andre Mercedeser. Seksliters biturbo V12 og MASSE krefter... Foto: Knut Moberg
Brabus bygger super-Mercedeser. Denne har 800 hester og er verdens raskeste kontor - langt over 300 km/t. Foto: Knut Moberg


Klassisk stjerne 1

Nå forenkler vi gjerne i våre dager og kaller Mercedes-Benz bare Mercedes. Men det gjør oss på en måte litt historieløse, noe vi ble minnet på da vi beskuet disse klenodiene i Essen. Den første Mercedes-Benz dukket opp på markedet i 1926, men merket Mercedes hadde eksistert siden lenge før det. I Essen var den eldste sportsbilen av det merket over hundre år gammel. Det dreier seg om Mercedes 75 PS fra 1906 og, som navnet indikerer, den utviklet formidable 75 hestekrefter - riktignok med en sekssylindret motor med et slagvolum på ti liter (!). Det var i sannhet imponerende på den tiden. Toppfarten var hele 95 kilometer i timen - en vanvittig fart i 1906.

Klassisk stjerne 2

Mercedes var pioneren Gottlieb Daimlers' merke og Carl Benz hadde holdt på med biler enda hakket lenger. De to slo seg sammen i 1926 og merket Mercedes-Benz ble født. Bil nummer to på denne utstillingen - i kronologisk rekkefølge - er den første supersportsbilen med det kombinerte merkenavnet: Mercedes-Benz SSK, som vi nevnte ovenfor. Det lå gedigen kraft bak merkevaren fra start. Denne bilen, som gjorde det svært bra i Mille Miglia og andre løp på den tiden, hadde en sekssylindret syvliters motor ladet med Roots-kompressorer opp til 300 hestekrefter hvilket ga en toppfart på dengang uhørte - og livsfarlige - 235 km/t.

Resten av historien ligger mellom bildene i bildespesialen, og vår erfaring med den siste i rekken - allerede nevnte SLS AMG, kan du lese om her.

NB: Ingen av de to SLR-ene i bildespesialen er SLR McLaren! Den eldste er ingen McLaren; den nyeste ingen Mercedes... (Du kan lese mer om den her).