Mercedes leter etter kursen.
Mercedes leter etter kursen.Vis mer

Mercedes endrer kurs?

I følge bransjebladet Automotive News kjører Mercedes etter alt å dømme straks i gang en global kampanje for et nytt og skarpere image. Tilbake til kjerneverdiene!

Mercedes hadde en gang image som kaksete gubbebiler. Det sitter fortsatt pannebrasken hos mange bilkjøpere. Men de siste 10-15 årene har merket leflet med langt mer sportsligere egenskaper. Blant annet. Merket har også opplevd perioder som har tæret hardt på kvalitetsryktet. For ikke å snakke om at Mercedes-organisasjonen har slitt med sitt også her på nasjonalt plan. Resultat er vel det man best kan beskrives som et litt uklart image.

Sport ut, kvalitet inn

Dr. Dieter Zetsche bestemmer. Vis mer
Dette vil han antagelig bort fra. Vis mer
Og kanskje får vi mer av dette? Vis mer


Nå i høst snur derfor Mercedes antagelig på flisa igjen. I følge Automotive News har toppsjef Dieter Zetsche beordret å finne tilbake til de tradisjonelle kjerneverdiene; Komfort, sikkerhet og premiumfølelse. Hensikten med kampanjen er å bygge opp igjen allmennhetens bilde av Mercedes. Og da blir sportslighet nedtonet som egenskap man skal forbinde merket med. Men det betyr heldigvis ikke at de skal tilbake til kaksegubber og andre gamle synder.

Premiumfølelsen tilbake

”Poenget for oss å få fram de verdiene som har vært der hele tiden” sier avisas kilde. Og det betyr at Mercedes-kunder virkelig skal føle at de får valuta for pengene, ikke minst på kvalitetssiden. Zetsches klare mål er at Mercedes skal befinne seg på toppen også når bilmerkene rangeres etter hvilket kvalitetsrykte de har hos forbrukerne. I diverse undersøkelser ligger ikke Mercedes i dag særlig høyere på ”opplevd kvalitet” enn gjennomsnittet for bilmerker i de store europeiske markedene.

Kontinuerlig imagearbeid

Markedsdirektør Johnny Kristian Danielsen hos Mercedes-importør Bertel O. Steen as vil ikke direkte bekrefte image-dreiningen, men sier følgende: "Mercedes-Benz Car Group arbeider kontinuerlig med å utvikle og styrke en av verdens sterkeste merkevarer; Mercedes-Benz. Det neste steget i dette arbeidet vil trolig være klart i løpet av siste halvår av 2006. Først når dette arbeidet er ferdigstilt vil vi kunne si mer om hvilke kjerneverdier den reviderte merkevareplattformen bygges rundt".

Mercedes-sport

Dette har vi hatt. Vis mer
Mens den kommende C-klassens sportslighet kamufleres? (Manipulert). Vis mer


Sportslig Mercedes? spør du. Å ja da. Både før og nå. Ta historiens lekreste, ”Sølvpilen” med måkevingedørene. Ellers dagens SLR McLaren. Eller AMG. Eller Formel 1… Det bobler av sportslighet i Mercedes farvann. Nye R-klasse er sportslig i stilen. Og senest da vi for et halvt år tilbake viste spionbilder av neste større modelloppdatering fra Mercedes, C-klassen som ventes til Norge ca. mars neste år, var overskriften ”…mer sportslig”. Det kan nye C-klassen fortsatt bli, men det er altså langt fra sikkert at Mercedes markedsfører den som det.