<B>RÅSKINN:</B> Tror det eller ei, men dett er en "snill utgave" E43 AMG 4Matic får 401 hester. Det bør holde for de fleste... Foto: MERCEDES-BENZ
RÅSKINN: Tror det eller ei, men dett er en "snill utgave" E43 AMG 4Matic får 401 hester. Det bør holde for de fleste... Foto: MERCEDES-BENZVis mer

Mercedes E43 AMG 4MATIC - den «snille» verstingen

Mercedes-AMG gjør som Audi og lanserer en snillere versting-utgave. Med 401 hester bør den være sint nok.

Mens vi venter på den nye Mercedes-Benz E-Klasse, som vi i DinSide skal teste i Lisboa til uka, slipper Mercedes-AMG info på sin første høytelsesutgave av bilen.

E43 AMG 4Matic med en 3,0-liters V6 biturbo-motor om bord vil bli den mektigste varianten når den kommer i september 2016. Foreløpig... For det vil etter all sannsynlighet komme en E63 AMG etter hvert.

Dermed kjører Mercedes inn i samme spor som Audi, som har både S og RS-modeller av sine biler.

DUELL: Mercedes-Benz A45 AMG vs Audi S3

401 hk / 520 Nm

Den nye Mercedes E43 AMG 4Matic får en oppgradert sekssylindret motor hvor effekten er økt med 34 hester. Det betyr at den yter 401 hester ved hjelp av to store turboladere. Maks dreiemoment er 520 Nm, som er tilgjengelig allerede fra 2500 runder.

0-100 km/t skuffes unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Den får 9G-Tronic automatgir som standard og et 4Matic-system med en foran/bak-splitt på 31-69 prosent.

AMG-ingeniørene har tilpasset sportsunderstellet, og med Adaptive Damping system vil du kunne velge tre moduser: Comfort, Sport og Sport Plus.

LES OGSÅ: Vi har testet S65 AMG

Modifisert kasse

9G-Tronic-kassa er også modifisert av AMG ingeniører og har et eget program som gir reduserte skiftetider. Føreren kan velge mellom fire trinn: Eco, Comfort, Sport og Sport Plus. En egen manuell modus kan velges ved hjelp av en egen knapp i midtkonsollen. I tillegg finnes det en egen Individuell-innstilling, der føreren kan skreddersy egenskapene til motor, girkasse, hjuloppheng og styring individuelt.

SPORTY: Små AMG-detaljer finnes over alt. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer


Inni bilen har også AMG-folket lagt inn karakteristiske trekk: Sportsseter kledd i kunstskinn Artico / Dinamica mikrofiber i svart (nappa skinn er valgfritt) med røde sømmer.

Innsiden av dørene og dashbordet er også kledd i kunstskinn med røde stikninger.
Eksklusive pedaler, svart taktrekk og røde setebelter gir et ytterligere sporty uttrykk.

DROSJEBAKSETE: Røde setebelter er tøft. Punktum. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer
BAK: Hekken blir utstyrt med en spoiler. De kraftige enderørene levner heller ingen tvil om at denne skapningen vil bite fra seg. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer



I fronten er det tre store åpninger i spoileren som vil sikre en optimal flyt av luft til kjølerne. Grillen får forkrommede pins og hele skuta er skodd med høyglanspolerte 19-tommers AMG fem-eikers lettmetallfelger som er lakkert i høyglanset sort. Bakenden er forsynt med to forkrommede quad-flow enderør i tillegg til en hekkspoiler i bilens farge.

MERCEDES-AMG C63S: Denne er kanskje for tøff for mange...

Million-bil?

Bilen vil komme både som sedan og stasjonsvogn når den slippes en gang utpå høsten.

- Vi gleder oss veldig til denne, sier kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Bertel O. Steen.

- Dette er den nye «trinn to»-delen til AMG. Det betyr at man skal kunne tilby kunder en mellomting mellom en sterk og sivil bil og en fullblods AMG til en langt lavere pris.

Prisen på bilen er ikke klar. Men tar vi utgangspunkt i C450 AMG til 900.200 kroner - og legger på rundt 100.000 kroner, som er den omtrentlige differansen mellom C- og E-modellen - lander vi på ganske nøyaktig millionen.

LES OGSÅ: Slik er Audi RS3 Sportback