Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Mercedes E-klasse stasjonsvogn testkjørt

FRANKFURT/WIESBADEN (DinSide Motor): Nye T-modell har mange smarte løsninger, masse plass - og er den hittil mest velkjørende.

Nye E-klasse stasjonsvogn er det vi tradisjonelt kaller en fin bil. Designen er noe omdiskutert men føyer seg fint inn i merkets fornyede stil som også går igjen i C-klasse, GLK og til og med roadsteren SL. Men bilen er umiskjennelig Mercedes også som stasjonsvogn og vi synes den preges av en viss grad av luksuriøs autoritet.

Lastehest

Og så er den stor. Med sine 490 lengdecentimeter går den utenpå det meste i øvre mellomklasse mens bredden på 185 og høyden på 151 centimeter henholdsvis, er mer "normale". Uansett, og det er jo tross alt det vesentlige med en stasjonsvogn, bagasjerommet er gedigent - utvilsomt klasseledende. Med baksetet på plass oppgis volumet til nesten 700 liter og med setene nedfelt er det nesten to kubikkmeter lastevolum som blir tilgjengelig. Ved selvsyn kunne vi uansett konstatere at det er ekstremt god plass til bagasjen i denne bilen.

Gunstig pris

Foto: Knut Moberg Vis mer


Mye bil for pengene er kanskje et vel drøyt uttrykk å bruke om denne bilen som tross alt starter på en halv million, men at det er mye Mercedes for pengene er det ingen tvil om. Dette er den hittil rimeligste E-klasse stasjonsvogn både i forhold til ytelser og i forhold til konkurrentene. Og etter å ha kjørt den og undersøkt nærmere interiøret i stasjonsvognen må vi si oss imponert over arbeidet Mercedes har lagt ned, og over at prisen ikke har blitt høyere.

Eksempelvis vil volummodellen E 220 T CDI med automat koste 65.000 kroner mindre enn forgjengeren. Med en innstegspris på 500.000 kroner vil nye E-klasse T-modell prismessig bli et langt mer interessant alternativ til erkerivalene Audi A6 og BMW 5-serie, som begge nærmer seg slutten på sine respektive livssykluser. Rimeligste A6 Avant - 2.0 TDIe (136 hk) - koster 455.000 kroner, mens innstegsvarianten BMW 520d (163 hk) koster 490.000 kroner.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Det betyr at den splitter nye og bedre utstyrte E-klasse bare koster 45.000 kroner mer enn Audien og 10.000 kroner mer enn BMWen. Årsaken til at vi skriver "bare", er at E-klasse så lenge vi kan huske har vært betydelig dyrere enn de to viktigste rivalene her i landet.

Her er en forgjenger fra 1968: Mercedes 200 D stasjonsvogn. Foto: Knut Moberg Vis mer


Den norske Mercedes-importøren forklarer de offensive prisene med vellykkede forhandlinger med fabrikken, samt reduserte CO2-utslipp - noe som gir lettelser i engangsavgiften. Eksempelvis har den råsterke E 250 T CDI med 204 hestekrefter og 500 newtonmeter, et blandet forbruk på 0,57 liter per mil. Dette resulterer i et utslipp på svært gode 150 gram CO2 per kilometer.

Smart som standard

Vi har nevnt at bagasjerommet er stort, men det preges også av noen smarte løsninger, hvorav noen viktige er standardutstyr. Fellesbetegnelsen på konseptet er Easy-Pack. Eksempelvis er elektrisk åpning og lukking av bagasjeluken standardutstyr. Dette kan gjøres ved å trykke på knappen på luken eller på bilnøkkelen. Når luken har nådd den posisjonen man ønsker, trykker man en gang til for å stoppe den - eksempelvis i parkeringshus med lavt tak. Standard er også det praktiske Quickfold-systemet som gjør at man kan felle ned bakseteryggene (separat 1/3-2/3), ved å trykke på en knapp enten bak, i bagasjerommet eller fra siden, på C-stolpen.

Se interiørbildene her:

E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 500 mit AMG-Sportpaket (S212) 2009
E 500 mit AMG-Sportpaket (S212) 2009



Bagasjeromsgulvet er foldbart og under det finner man et ekstra oppbevaringsrom på cirka 130 liter, med mindre man velger å ha et reservehjul der. Det ekstra lasterommet kan brukes på forskjellige måter ved å brette opp gulvet. Slik får man ekstra lastehøyde hvis det behøves. Bagasjedekselet følger automatisk med opp når bakluken åpnes - og ned igjen når den lukkes.

Det tilbys som ekstrautstyr ytterligere flere hjelpemidler til å sikre og holde på plass last; blant annet et system med aluminiumskinner og teleskopstag som tillater en mer modulær utnyttelse av plassen. Systemet inkluderer en uttrekkbar matte som beskytter ytre del av gulvet og støtfangeren.

Det er også mulig å få E-klasse stasjonsvogn levert som syvseter med bakovervendte ekstraseter som kan felles ned i bagasjerommet, som tidligere.

God kjøreopplevelse

Når det gjelder kjøreopplevelsen bød den ikke på noen overraskelser i forhold til vår kjøring av E-klasse sedan. Man kan velge forskjellige typer innstillinger som passer til de flestes smak og for dem som nøler mellom Mercedes og BMW er nå forskjellene ytterligere redusert når det kommer til kjøreglede på de sportslig innstilte utgavene. For øvrig tilbyr bilen selvsagt gode, stabile og forutsigbare kjøreegenskaper assosiert med det komfortnivået man forventer fra Mercedes. Det er standard med selvregulerende luftfjæring på bakakselen, altså automatisk nivåregulering, noe som er nyttig med mye last bak.

Ellers som sedanen

Motorene blir de samme som vi har omtalt tidligere i forbindelse med sedanen og endringene når det gjelder ytelser er minimale. Når det gjelder utstyr, systemer for førerassistanse og sikkerhet er stasjonsvognen på nivå med sedanen.

Les mer om nye E-klasse her!

E-Klasse stasjonsvogn - priser
VersjonStandard girkasseTilgjengelig frahestekrefterForbruk - l/milCO2 - g/kmPris
E 200 T CDIMan 6feb 20101360,57150500.000 kr
E 220 T CDIMan 6nov 20091700,57150550.000 kr
E 250 T CDIMan 6nov 20092040,57150661.000 kr
E 250 T CDI 4Matic 4x4Aut 7sept 2010204kommerKommerKommer
E 350 T CDI 4Matic 4x4Aut 7jan 20102310,70185854.000 kr
       
E 200 T CGIMan 6feb 20101830,77179570.000 kr
E 350 T 4Matic 4x4Aut 7jan 20102721,02238996.000 kr
E 63 T AMGAMG Speedshift MCTmars 20105251,28299Kommer


Lansering av nye E-klasse stasjonsvogn starter i Norge den 13. november med versjonene E 220 T CDI og E 250 T CDI. Importøren regner med å selge cirka 800-900 eksemplarer i løpet av 2010.