<b>HELT NY:</b> 2016-modellen av Mercedes E-klasse er større enn forgjengeren og får en tvers gjennom ny og mindre firesylindret dieselmotor. E 220 d tilbyr dermed ifølge produsenten ikke bare redusert utslipp og mer behagelig gange, men også økt effekt - fra 170 til 194 hestekrefter. Foto: DAIMLER
HELT NY: 2016-modellen av Mercedes E-klasse er større enn forgjengeren og får en tvers gjennom ny og mindre firesylindret dieselmotor. E 220 d tilbyr dermed ifølge produsenten ikke bare redusert utslipp og mer behagelig gange, men også økt effekt - fra 170 til 194 hestekrefter. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes E-klasse legger listen høyt

Det er ikke bare flere autopilot-funksjoner og et innovativt interiør Mercedes E-klasse vil imponere med.

Man skulle ikke tro det når man ser den, men nye Mercedes E-klasse gjør et kjempesprang i forhold til forgjengeren, skal vi tro informasjonen vi har mottatt fra produsenten.

Vi har allerede kunnet ved selvsyn la oss imponere over alle de nye mulighetene Mercedes gir i interiøret. Vi visste også hvordan bilen ser ut, i og med at vi for kort tid siden kunne vise dere bilder av den som hadde lekket ut på nettet.

Omsider vist for publikum

Men nå har vi fått flere, bedre bilder og teknisk informasjon fra produsenten selv: Med andre ord er nye Mercedes E-klasse «offisielt offisiell»! Den kan beskues i disse dager på bilutstillingen i Detroit. Ingen er blitt overrasket over utvendig design - det er en videreføring av kjent formspråk og linjeføring - og heller ikke over innvendig design, som gjenspeiler den moderne luksusfølelsen som ble innført med S-klasse og deretter også dagens C-klasse. Vi må presisere at vi foreløpig bare har informasjon om sedanen. Stasjonsvognen, som nok vil bli mer etterspurt her i landet, kommer senere.

EKSKLUSIVT: Exclusive-versjonen ses her med et interiør i sadel-brunt og macchiato skinn. Foto: DAIMLER Vis mer


Av offisielle data kan vi nevne størrelsen på bilen: Nye E-klasse har vokst en del i forhold til forgjengeren - særlig akselavstanden. Denne har økt med 6,5 centimeter, fra 287,4 til 293,9 centimeter. Overhengene er blitt en smule redusert slik at total lengde nå er 492,3 centimeter mot 488 tidligere.

Les også: Derfor får nye Mercedes-Benz GLC terningkast 6

Få motorer fra start

«...langt på vei selvkjørende»


I første omgang vil nye E-Klasse bare komme med to motoralternativer - bensinversjonen E 200 og dieselversjonen E 220 d, mens det etterhvert vil komme et bredere utvalg av motoralternativer.

MER KLASSISK: Her ser vi utgaven Exclusive av E 350 e, med stjernen på panseret for de mer konservative blant kundene. Foto: DAIMLER Vis mer


Som allerede nevnt: Den vi bet oss særlig merke i er den helt nye dieselmotoren i E 220 d. Den har en helt ny firesylindret dieselmotor, som ifølge produsenten tilbyr redusert forbruk, oppgitt til lave 0,39 liter per mil. Motoren er den første av en helt ny modulbasert motorfamilie som er på trappene hos Mercedes. I forhold til forgjengeren er slagvolumet redusert fra 2.134 til 1.950 kubikkcentimeter. Samtidig er effekten økt fra 170 til 194 hestekrefter. Det oppgitte CO2-utslippet på 102 gram per kilometer er oppsiktsvekkende lavt for en storbil.

På listen finner vi ellers blant annet E 350 d og den ladbare hybridversjonen E 350 e, som gjenbruker drivlinjen vi kjenner fra den utrolig prisgunstige C 350 e med sine 279 hestekrefter (Les vår test av den ladbare C-klasse her). E-versjonen skilter med forbruk på lave 0,21 liter per mil - CO2-utslipp: 49 gram.
Alle nye motoralternativer har Eco start/stopp-funksjon og 9G Tronic ni-trinns automatgirkasse som standard.

Tekniske data - nye E-klasse
ModellSylinder-HkNm0-100 km/tforbrukCO2
 volum i ccm  i sek.l/milg/km
E 20019911843007,70,59132
       
E 220 d19501954007,30,39102
       
E 350 d29872586205,90,51133
       
E 350 e19912796006,20,2149
(System-ytelse) (205+82)(350+360)   


HELT NY: Med den fallende taklinjen har Mercedes villet gi E-klassen en lett coupé-aktig fasong. Foto: DAIMLER Vis mer


Vil skaffe nye kunder

- Vi tror nye E-Klasse vil appellere til både gamle og nye Mercedes-kunder, slik vi så ved lanseringene av nyeste generasjon C- og A-Klasse. Etter at interiørbildene bli sluppet i desember har forhandlerne merket en helt ny interesse for E-Klasse, sier konstituert direktør i Mercedes-Benz Personbil, Reidar Holtedahl i en pressemelding fra importøren, Bertel O. Steen.

Mer luksus

«...oppvarmede armlener i dørene og i midtkonsollen...»



Kommunikasjons- og underholdningssystemer, såkalt infotainment, er av en helt ny generasjon og utstyrt med Comand Online. Som vi kunne fortelle etter selvsyn inkluderer høydepunktene to skjermer, hver på 12,3 tommer som fusjonerer visuelt og danner en svært innbydende wide-screen cockpit for fører og passasjer. Meningen er at man intuitivt skal kunne betjene bilens funksjoner med berøringsfølsomme knapper på rattet, som reagerer på sveipebevegelser som en smarttelefon, og med berøringsfeltet («touchpad»-en) i midtkonsollen.

Ellers hevder Mercedes at de har satset i enda større grad på utsøkte materialer og enda høyere komfortnivå - noe som blant annet inkluderer oppvarmede armlener i dørene og midtkonsollen. Og selvsagt kan nå smarttelefonen lades trådløst.

KLASSEREISE: Her bak, i versjonen Exclusive i sadelbrunt og macchiato skinn, oser det luksusfølelse allerede av bildene. Foto: DAIMLER Vis mer


Den nye E-Klasse er full av intelligente kjøreassistanse- og sikkerhetssystemer. Active Brake Assist, som kan advare føreren mot uventede situasjoner og bremse dersom det er nødvendig, er inkludert som standard. Det samme er Attention Assist, som kan advare føreren mot sløvhet og tretthet, samt Crosswind Assist som skal sørge for at bilen ikke trekkes ut av kjørebanen ved plutselig voldsomme kast av sidevind, for eksempel.

Les også: Assistenten som gjør parkering med tilhenger til en lek

ALTERNATIVT: I Avantgarde-versjonen, som vi ser her i sort/macchiato, har interiøret et «kjøligere» preg og instrumentpanelet foran føreren er av den analoge typen. Foto: DAIMLER Vis mer


Langt på vei selvkjørende

Nye E-Klasse introduserer en rekke såkalt intelligente kjøreassistansesystemer som blant annet Drive Pilot, som er Mercedes-Benz sitt neste skritt på veien mot autonom kjøring - altså at bilen skal kunne kjøre selv. Takket være systemer som registrerer omgivelsene rundt bilen enda bedre, kan nye E-Klasse ifølge Mercedes kjøre selv i tett trafikk.

I tillegg til å holde en korrekt avstand til bilen foran kan man med «Distance Pilot Distronic» nå også følge bilen foran automatisk i hastigheter i opptil 210 kilometer i timen. I inntil 130 kilometer i timen reguleres avstand og styring automatisk, også på veier uten veioppmerking.

Les om vår tur i en Volvo på autopilot

AMG-STYLING: Stjerna i grillen og den sportslige nedre del av fronten er en del av AMG-line-pakken som denne E 400 4Matic er utstyrt med. Foto: DAIMLER Vis mer


Parker med telefonen

Ved hjelp av Active Lane Change-assist (aktiv filskiftassistent), kan bilen selv bytte fil når du kjører på motorveien. Remote Park Pilot gjør at du nå kan parkere bilen med din egen smarttelefonen. Ved hjelp av Remote Park-assistenten styrer du parkeringsprosessen med en app, og E-Klasse kjører automatisk inn i parkeringsluken.

Og listen fortsetter. Mercedes skryter videre av at E-Klasse får sikkerhets- og komfortnivå av nye dimensjoner - den er således utstyrt med nye og videreutviklede «intelligente» sikkerhetssystemer som Pre Safe 360° som skal hjelpe, avlaste og beskytte fører og passasjerer. Ved en sidekollisjon skyver Pre Safe sideimpuls fører og forsetepassasjer vekk fra det farlige området, og ikke nok med det: En tilleggsfunksjon ved navn Pre Safe Sound beskytter ørene mot lydtrykket ved en kollisjon.

MER VOKSEN: Nykommeren er vel fire centimeter lengre enn modellen den erstatter. (492 mot 488 centimeter). Foto: DAIMLER Vis mer


Første produksjonsbil med «Car-to-X»

Mercedes-Benz hevder å ha vært den første bilprodusenten som introduserte «bil-til-bil»-nettverk i form av en ettermonteringsløsning i 2013. Neste logiske skritt var å lansere det første fullintegrerte systemet for toveis kommunikasjon mellom bilen og omgivelsene, såkalt «Car-to-X»-teknologi, i en produksjonsmodell.

Dette systemet skal hjelpe sjåføren å forutse hendelser ved at biler gir hverandre beskjed om forholdene på veien - dersom det er is eller hindringer i kjørebanen eller en bil parkert langs veikanten, for eksempel.

Nye E-Klasse kommer til Norge på våren. Norske priser er ikke klare.

Les mer: Slik blir fremtidens biler

INGEN REVOLUSJON: Dette er den utgående E-klassen - eksisterende eiere behøver ikke være bekymret for at bilen deres skal se helt avleggs ut. Foto: DAIMLER Vis mer