<b>ULTRA-KLASSISK:</b> Ingen vil bli overrasket over at den helt nye kjernemodellen til Mercedes, flunkende nye E-klasse, ligner på den forrige.  Foto: DAIMLER
ULTRA-KLASSISK: Ingen vil bli overrasket over at den helt nye kjernemodellen til Mercedes, flunkende nye E-klasse, ligner på den forrige. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes E-klasse - bildene har lekket ut

Vi har tidligere kunnet vise bilen nesten umaskert - her er de offisielle bildene.

Bildene ble lekket av den tyske nettsiden auto-presse.de som tydeligvis har fjernet dem igjen i skrivende stund - men «skaden» var allerede skjedd og flere store nettsteder har publisert dem.

Bildene bekrefter det vi forventet da vi publiserte spionbilder av den kommende E-klasse helt nylig: Modellen som erstatter dagens Mercedes-mellomklassebil er designmessig en relativt forsiktig videreutvikling av formspråket vi kjenner fra før.

Mer premium inni

Da forholder det seg annerledes i interiøret, som vi har hatt anledning til å vise og beskrive for dere for ikke lenge siden. Det oppleves som nok et klart løft og klart mer luksuriøst enn tidligere.

OSER PREMIUM: Det er ingen ting å si på den opplevde kvalitetsfølelsen. Foto: DAIMLER Vis mer


Siden dagens S-klasse kom på markedet, fulgt opp av fjorårets C-klasse og - fra ganske nylig - den imponerende SUV-en og BMW X3-konkurrenten GLC, var nemlig ikke interiøret i E-klasse helt på høyden lenger. Mercedes har nemlig lagt lista en del høyere på de nevnte modellene når det kommer til luksusfølelse og opplevd kvalitet.

Men utvendig er ikke løftet like påtakelig, om vi skal dømme utfra bildene. I motsetning til kundegruppene til biler som A-klasse og avleggerne CLA og GLA, forventer kjøperne i denne kategoriene tilbakeholden og nøktern design. Og det er altså det de får.

Bilen blir noe større enn forgjengeren samtidig som det antas at den blir betydelig lettere, og at den får bedre bakseteplass.

MER S-AKTIG: I likhet med interiøret, er også det ytre utseendet blitt mer likt storebror S-klasse. Foto: DAIMLER Vis mer


Modulær arkitektur

Våre spioner har tidligere observert nykommeren under et falskt C-klasse-karosseri, men slektskapet mellom den kommende E-klassen og den relativt nye C-klassen går dypere enn som så. Nye E blir nemlig den første modellen i den «øvre mellomklassen» til Mercedes som blir basert på den nye MRA-plattformen, en modulerbar arkitektur for bakhjulsdrevne modeller («overklassen» hos Mercedes-Benz er begrepet som er forbeholdt modeller som S-klasse og den kommende GLS).

Denne typen arkitektur blir stadig mer utbredt i bilindustrien da den gjør det mulig å effektivisere produksjonen med større grad av gjenbruk og deling av komponenter. Volvo er forøvrig blant dem som har gjort noe tilsvarende..

NØKTERNT ELEGANT: E-klasse er erke-Mercedes og det bærer den nye modellen også preg av. Foto: DAIMLER Vis mer


Motorer som byggesett

Den nye modellen vil antakelig bli offisiell sent i år eller tidlig neste år, vil også få oppdatert motorisering. Det snakkes om både 3- 4- og 6-sylindrede motorer av ny generasjon. En ladbar hybrid ligger også i kortene. Ryktene vil dessuten ha det til at dagens V6-blokk erstattes av en rekkesekser.

Dette gjøres i så fall for å kunne bruke tilsvarende byggesettmetode under utviklingen av motorer, slik BMW har gjort. I praksis vil det si at en rekkesekser vil være to 3-sylindrede blokker satt sammen, på samme måte som AMGs nyeste tvillingturbo V8-motor på fire liter i dag er satt sammen av to AMG-rekkefirere på to liter hver.

Nevnte AMG V8-er vil for øvrig dukke opp i neste E 63 AMG - som vil hete Mercedes-AMG E 63. Den vil nok en gang bli tilbudt med firehjulsdrift og som en enda heftigere S-modell.

Vår forrige kjøretur med E 63 AMG S-model kan du lese om her.