TIDLØS ELEGANSE: Nye E-Klasse Coupé er basert på E-Klasse sedan og har vokst betydelig sammenliknet med forrige generasjon. Foto: Daimler
TIDLØS ELEGANSE: Nye E-Klasse Coupé er basert på E-Klasse sedan og har vokst betydelig sammenliknet med forrige generasjon. Foto: DaimlerVis mer

Mercedes-Benz E-klasse Coupé:

Mercedes E er en hel familie

Enda en ny Mercedes-modell gjør at Mercedes både har en E-familie og en Coupé-familie i stallen. 

En av de aller beste bilene som ble lansert i år var utvilsomt nye Mercedes-Benz E-klasse, som vi kjørte først som sedan i mars i år.

Utgave nummer to - stasjonsvognen - kom deretter ganske raskt, etterfulgt av en bil av en type som er ny for merket: E-klasse All Terrain - en konkurrent til Audi A6 allroad.

Mer ekte E-kupé

Fjerde familiemedlem står nå på trappene - det er en helt ny E-klasse Coupé. I motsetning til forrige generasjon, er dette en «ekte» E-klasse. Mens 2009-modellen var basert på forrige C-klasse, har den kommende kupéen ny E-klasse-arkitektur. Vi snakker dermed seriøs oppgradering!

TIDLØST ELEGANT: Coupé-versjonene av Mercedes' modellrekker har attraktiv design - men de blir veldig like hverandre, både C, E og S. Foto: Daimler Vis mer

Økt størrelse kombineres med typisk sportslige proporsjoner og mer markant design som inkluderer en lavt posisjonert «sportsgrill» med sentralt plassert stjerne, et langt panser med «powerdomes» og et muskuløst hekkparti. I den nye generasjon modeller fra merket er dette blitt typiske kjennetegn på en coupé fra Mercedes-Benz.

LED-velkomsthilsen

Det dynamiske utseendet understrekes videre av fire rammeløse sidevinduer og fravær av B-stolpe. En artig gimmick: I nye E-Klasse Coupé debuterer også en helt ny velkomstfunksjon der LED baklyktene lyser opp suksessivt fra midten, og tilsvarende motsatt når bilen låses.

MERCEDES-SIGNATUR: Denne hekken er svært gjenkjennbar på Mercedes-Benz' kupé-modeller og baklykt designen går gjen både på C, E, S og GLC-modellene. Foto: Daimler Vis mer

Mercedes forsikrer at interiøret er av samme luksuriøse klasse som i de øvrige versjonene, med et sportslig tilsnitt. Riktignok er også i E Coupé det flotte digitaldisplayet i to deler - såkalt widescreen cockpit - tilvalg, men bilen kommer med relativt omfattende standardutstyr der vi blant annet finner pakken Avantgarde line, såkalt Direct Control-fjæring som er senket 1,5 centimeter sammenliknet med E-Klasse sedan, 9G-Tronic automatgir og aktiv bremseassistent.

Mer om bilen ved lansering - da vil vi også ha informasjon om prisene.

Basisdata

E 220 d E 200 E 300 E 400 4Matic
Motor: R4 diesel R4 bensin R4 bensin V6 bensin
Volum (ccm): 1950 1991 1991 2996
Effekt (hk ved o/min.) 194 ved 3800 184 ved 5500 245 ved 5500 333 ved 5250-6000
Dreiemoment (Nm ved o/min.): 400 ved 1600-2800 300 ved 1200-4000 370 ved 1400 - 44000 480 ved 1600 – 4000
Blandet forbruk (l/mil): 0,4 0,6 0,64 0,81
Blandet utslipp av CO2 (g/km): 106 136 147 183
Akselerasjon 0-100 km/t (sek): 7,4 7,8 6,4 5,3
Toppfart (km/t): 242 240 250 250

Les også: