Mercedes E 63 AMG

Vi ventet på den - og nå er den her alt. Nei, ikke stasjonsvognutgaven ennå, men sports-E. Selvsagt med AMG-logo.

Da vi prøvekjørte Mercedes E-klasse i mars, og konkluderte med at det utvilsomt var den beste så langt, var toppversjonen E 500 med sin V8-motor på 388 hestekrefter. Med den bilen går det utvilsomt unna på Autobahn, men vi hadde en mer enn snikende følelse av at noe heftigere var i gjære.

Flott motor

Forgjengeren eksisterte jo i en AMG-versjon som vi var så heldige å få kjøre da den ble lansert våren 2006 - samtidig med at forrige E-klasse fikk sin midtlivs-ansiktsløftning. Det var den utvilsomt sportligste E-klasse til da, og dens juvel av en motor, V8eren på 6,2 liter med sine 514 råtasser av noen hester, ga valuta for pengene. (I hvertfall for ganske mange av dem...)

Fler hester; mindre CO2

Og nå har altså den splitternye E-klassen fått si AMG-kroning, og det dreier seg helt klart om en oppgradering. Mercedes snakker om overføring av teknologi fra roadsteren SL 63 AMG, og det dreier seg om at E-klassen får samme drivlinje - selvpustende V8-motor og 7-trinns "Speedshift MCT"-girkasse med våtkløtsj som erstatter momentomformeren i en klassisk automat.


Motoren yter nå 525 hestekrefter og dreiemomentet kommer opp i 630 newtonmeter. Akselerasjonstiden fra 0 til 100 er fortsatt 4,5 sekunder, men forbruk og utslipp er redusert med 12% i forhold til forgjengeren. (Det forhindrer dem ikke - med 1,26 liter per mil i snitt - i å være langt hinsides alt som kan anses "politisk korrekt" i dag...)

300 km/t

Og à propos politisk korrekt: Den korrekt begrensede toppfarten på 250 kilometer i timen kan oppheves hvis man velger å betale ekstra for AMGs Performance-pakke. Da leveres bilen fra AMG Performance Studio, og da med toppfart 300 km/t - om man ønsker det. (Les mer om AMG Performance Studio og om AMG generelt her - DinSide har naturligvis vært der).

En ting er klart: Nå har Mercedes parkert BMW med sin M5 i dette segmentet.

Sportslig...

I forhold til de "vanlige" E-klasseversjonene har E 63 AMG naturligvis understell og bremseutstyr på høyde med de økte ytelsene. Man kan også oppgradere til keramikk-komposittbremser. Standard er AMG Ride Control sportsunderstell med elektronisk regulert demping. Foran er hjulene 255/40-18 og bak 285/35-18.

...eller enda mer sportslig.

Vi nevnte tilvalget "Performance-pakke"-ovenfor. Den gjør det ikke bare mulig å kjøre i 300 km/t, men man får også et ytterligere oppstivet understell samt differensialbrems med opp til 40% virkning på bakakselen. Hjulene får dimensjonene 255/35-19 foran og 285/30-19 bak. Vi mistenker at bilen i denne utførelsen vil være konge i kurvene, men at den må se langt etter komfort-kronen E-klasse ofte forbindes med.

Og så var det Autobahn neste...

Toppversjonen av nye E-klasse heter E63 AMG
Foto: Daimler AG


  • Vi har kjørt SL 63 AMG med samme drivlinje. Les om det her!
  • Les vår prøvekjøring av den foregående E 63 AMG her.
  • Les vår første test på norsk jord av nye E-klasse - den rimeligste versjonen - her.
  • Les om vår prøvekjøring av nye E-klasse her.