Vis mer

Mercedes E 63 AMG prøvekjørt

E 63 AMG som stasjonsvogn er både enn drømmebil for Autobahn og en usedvanlig potent lastehest.

WIESBADEN/FRANKFURT (DinSide Motor): Et virilt brøl lyder med det samme vi starter opp beistet. Det gir en godfølelse langt inn i beinmargen for en sann bil-elsker. Vi har hørt den før, men det er som en ny opplevelse hver gang - og vi synes godlyden er blitt ytterligere foredlet siden forrige generasjon.

Hva vi snakker om? Jo, om den nyeste versting-bilen fra Mercedes-AMG, E 63 AMG Estate - eller stasjonsvogn på godt norsk - og spesielt om dens juvel av en motor.

Edel maskin

Og førsteinntrykket stemmer. Maskineriet er blitt foredlet. I forhold til forgjengeren har nye generasjon E63 fått et (beskjedent) tilskudd av effekt - nå måles det 525 hestekrefter. Men samtidig har forbruket gått noe ned og, og som nevnt innledningsvis, lydbildet er blitt enda noen hakk forbedret, synes vi. Og lyd er viktig med denne typen bil.

BMW-killer

Mercedes understreker for øvrig at denne bilen har klassens laveste forbruk og det største bagasjerommet. "Klassen" betyr da formodentlig sportsbiler av flere typer, men som har til felles mye krefter og akselerasjon på under fem sekunder fra 0 til 100. Mest direkte konkurrent er nok BMW M5 Touring som riktig nok har mindre bagasjerom og betydelig høyere bensinforbruk - samtidig som den er ørlite grann tregere. Når det gjelder stasjonsvogn-utgaven av E-klasse er dette et eget tema som vi kommer tilbake til i en egen artikkel.


Fornøyelig

Vi skal ikke påstå at vi har testet bilen, men vi fikk ratte den en del kilometer på Autobahn hvorav noen med rett, fin og temmelig åpen motorvei. Og prøvekjøringen ble like fornøyelig som vi forventet. Det er ikke hver dag man kan tråkke gassen i bånn på en så voldsomt kraftig bil uten å være engstelig for hva onkel politi kan finne på å gjøre med det. Dermed fikk vi også bekreftet at Mercedes ikke lyver når det gjelder ytelser - eller i det minste inntrykket av sådanne. Da speedometeret nådde det som er den elektronisk begrensede toppfarten på 250 km/t kjente vi at det fortsatt var godt med ressurser og draget var fortsatt kraftfullt!

Stabil

Også akselerasjonen er egnet til å imponere. Fra 0 til 100 går unna på 4,6 sekunder, men det er kanskje det kontinuerlige, voldsomme skyvet til langt over det dobbelte av høyeste lovlige hastighet i Norge, som gjør sterkt inntrykk. Det avtar ikke før ved nesten 7.000 omdreininger i minuttet. Og det hele foregår med en stabilitet og retningssikkerhet som viser hvilken fantastisk jobb ingeniørene har gjort ved utviklingen av den nye generasjon E 63 AMG. Når det kommer til de rene ytelsene er det imidlertid kombinasjonen flott motor/flott girkasse som gjør jobben.

Motoren

Vis mer


AMG-folkene har altså ytterligere forbedret V8-motoren med 6.208 kubikkcentimeter slagvolum. Den er fortsatt selvpustende - uten hjelp fra turbo eller kompressor - og presenterer en kraftfull og fyldig karakteristikk. Maks effekt på 525 hestekrefter opptrer ved 6.800 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 630 newtonmeter, og mer enn 500 av de er tilgjengelige hele veien fra 2.000 til 7.000 omdreininger. 0 til 100 tar 4,6 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, men hvis man bestiller AMG Driver's Package- inklusive kjørekurs hos AMG- får man hevet toppfarten til 280 km/t.

Bensinforbruket er selvsagt høyt, men Mercedes har rett i at det er bra i forhold til kategorien; 1,28 liter per mil ved blandet kjøring er ikke totalt avskrekkende og muliggjør CO2-utslipp rett under 300-gramsgrensen, nemlig 299 gram per kilometer.


Girkasse: Tommelen opp

For å utnytte fullt ut potensialet fra en slik motor og omdanne det til kjøreglede trengs en solid og effektiv transmisjon. Her har også AMG-ingeniørene greid å klekke ut litt av et kunststykke, nemlig AMG Speedshift MCT-7. Som navnet tilsier er det en 7-trinns automatisert girkasse. Den er basert på en flerplatekløtsj i oljebad som erstatter den klassiske momentomformeren. En rund knapp på midtkonsollen, kalt AMG Drive Unit, muliggjør valg mellom fire forskjellige transmisjonsprogrammer (modi). Under vår kjøretur kunne vi konstatere at dette er effektivt - og lynraskt. Programmene er C for Controlled Efficiency, S for Sport, S+ for - ja, nettopp, Sport Pluss - og M for manuell. I de raskeste programmene tar ikke girskiftene mer enn et tidels sekund. I Controlled Efficiency utnyttes dreiemomentet fullt ut og muliggjør avslappet krusing med lavest mulig forbruk. Her gires det automatisk opp tidligst mulig - allerede i 60 km/t er sjette gir lagt inn uten at fremdriften hemmes.

Dreiehjulet tillater også valg av Race Start, som er Mercedes' versjon av Launch Control. Denne gir den raskest mulige starten for best mulig akselerasjon.

Gjennomarbeidet chassis

Vi nevnte hvor stabilt og betryggende bilen oppfører seg selv i svært høye hastigheter, og også her er det lagt inn et solid stykke arbeide. Selve styringen er en god del mer direkte enn forgjengerens var samtidig som retningsendringene er forutsigbare og så progressive som det er ønskelig på en slik bil. AMGen er breddet i front og det er ikke bare for utseendets skyld; en nyutviklet frontaksel for denne bilen gir nesten to centimeter økt sporvidde for bedre stabilitet. Standard dekkutstyr er følgende: 255/40-18 foran og 285/35-18 bak. Lavere profil med 19-tommere er tilgjengelig, og selvsagt er felgene karakteristiske femekers AMG-lettmetallfelger.

Mercedes E 63 AMG stasjonsvogn blir å få kjøpt i Norge i mars 2010. Prisen vil sannsynligvis ligge på rundt 2.100.000 kroner i utgangspunktet.