CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-BenzVis mer

Mercedes CLS 63 AMG: Et elegant råskinn

Toppen på kransekaka hva angår nye CLS-rekken: 63 AMG er nå klar - i to varianter.

Mercedes CLS ble nylig lansert og den har ikke funnet veien til butikkene enda. Andre generasjon av dette designmessige vågestykket - den kupé-lignende luksussedanen, som posisjonerer seg mellom E- og S-klassene - hadde i første omgang som toppmotorisering CLS 500 med 4,6-liters V8-motor på 408 hestekrefter og med et dreiemoment på 600 newtonmeter.

Du kan lese om vår testkjøring av den her.

Massive krefter

Nå er det bilutstilling i Los Angeles, og der viser Mercedes frem toppmodellen i CLS-familien. Som vanlig er det AMG som står for motoriseringen, som har fått navnet CLS 63 AMG. Dette til tross for at motoren ikke lenger er 6,2-literen som ble brukt i forrige generasjon AMG-biler med benevnelsen "63". Den oppgraderte AMG-maskinen er mer effektiv enn den forrige; den er nedjustert til 5,5liter i slagvolum men har, i standardutførelse, en maksimal effekt på 525 hestekrefter. Dreiemomentet er på heftige 700 newtonmeter som er tilgjengelige hele veien fra 1.750 til 5.250 omdreininger per minutt. Det betyr massiv trekkraft over et svært bredt arbeidsregister.

4,4 sekunder - standard

Som nevnt er motoren mer effektiv, og det har ikke bare med forholdet krefter/slagvolum å gjøre, men også med energiutnyttelse. Her hjelper også den AMG-utviklede automatgirkassen MCT-7 med lamellkløtsj i stedet for momentomformer og, som navnet tilsier, syv trinn. Forbruket er redusert til 0,99 liter per mil ifølge Mercedes og dette tilsvarer svært moderate 232 gram CO2 per kilometer. Det betyr en reduksjon på over 30 % sammenlignet med forrige generasjon av denne drivlinjen. Dette til tross for meget spenstige ytelser - fra 0 til 100 km/t bruker ikke denne luksussedanen mer enn 4,4 sekunder. Standardversjonen har en elektronisk sperre for toppfarten på 250 km/t, som er det vanlige i tysk bilindustri med unntak av Porsche.

Den spesielle automatiske girkassen har fire forskjellige innstillingsmuligheter: C som står for Controlled Efficiency, som betyr best mulig energiutnyttelse, S som står for mer sportslig fremdrift, S+ som forsterker sportsligheten ytterligere, og tilslutt M som muliggjør manuell giring med ratthendlene.

Super-AMG-pakke

For de som virkelig satser på aktiv kjøring og rask fremdrift, tilbyr Mercedes den spesielle AMG-pakken som inkluderer bedre ytelser, høyere toppfart og profesjonell kjøreopplæring. I denne utgaven produserer Mercedes CLS 63 AMG 557 hestekrefter og dreiemomentet blir hele 800 newtonmeter. 0-100-sprinten tar bare 4,3 sekunder (her snakker vi Porsche 911 Carrera S eller Corvette C6).

Mer fart og kjørekurs

Med denne pakken får man muligheten til å heve toppfartsperren fra 250 til 300 km/t, da med profesjonell kjøreopplæring i regi av AMG Driving Academy. Her kan for øvrig også du delta enten du er eier av en AMG eller ikke. Les vår artikkel om det her!

Mercedes CLS 63 AMG kommer på markedet i løpet av 2011.

Ola Källenius, Geschäftsführer der Mercedes-AMG GmbH und Gabriele del Torchio, Präsident und CEO der Ducati Motor Holding S.p.A präsentieren den neuen Mercedes-Benz CLS 63 AMG und die Ducati DiavelOla Källenius, CEO of Mercedes-AMG GmbH and Gabriele del Torchio, President and CEO of Ducati Motor Holding S.p.A.,are presenting the new Mercedes-Benz CLS63 AMG and the new Ducati Diavel Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz at the Los Angeles Auto Show 2010,Ola Källenius, Geschäftsführer der Mercedes-AMG GmbH mit dem neuen Mercedes-Benz CLS 63 AMGOla Källenius, CEO of Mercedes-AMG GmbH is presenting the new Mercedes-Benz CLS 63 AMG. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz at the Los Angeles Auto Show 2010, Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
Ola Källenius, Geschäftsführer der Mercedes-AMG GmbHOla Källenius, CEO of Mercedes-AMG GmbH Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz_Evening Reception at the Los Angeles Auto Show 2010,Ola Källenius, Geschäftsführer der Mercedes-AMG GmbH und Gabriele del Torchio, Präsident und CEO der Ducati Motor Holding S.p.A prä¤sentieren den neuen Mercedes-Benz CLS 63 AMG und die neue Ducati Diavel beim Vorabend Event der Los Angeles Auto Show 2010 Ola Källenius, CEO of Mercedes-AMG GmbH and Gabriele del Torchio, President and CEO of Ducati Motor Holding S.p.A.,are presenting the new Mercedes-Benz CLS63 AMG and the new Ducati Diavel at the Evening Reception of the 2010 Los Angeles Auto Show Foto: Mercedes-Benz