CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-BenzVis mer

Mercedes CLS 63 AMG er her

Nye Mercedes CLS manglet et AMG-flaggskip. Nå er det på plass. Imponerende.

Voldsom kraftutfoldelse i kombinasjon med elegant fremtoning, ypperlig komfort samt plass til fire pluss bagasje, det er hva CLS 63 AMG dreier seg om. Mercedes presenterer den nå... igjen. I forhold til visningen under Los Angeles-bilutstillingen i fjor høst er imidlertid nå mer kjent om bilen. Og den er klar for levering til kundene.

Annen generasjon

Mercedes CLS kom som helt ny modell i fjor, og det trengtes nok, for det ble ikke registrert noen nye eksemplarer i løpet av året. Vi testkjørte bilen i fjor høst og ble forført. Det kan du lese mer om her.

Det var på bilutstillingen i Frankfurt i 2003 Mercedes første gang viste frem noe så originalt som en sedan med kupé-utseende. Det var en tidlig visning av første CLS, Mercedes gikk til og med så langt som til å kalle den en "firedørs kupé", noe som etter vår mening er en selvmotsigelse, så vi velger å fortsette å kalle det en kupélignende sedan.

Vi kjørte bilen første gang i Roma cirka et år senere. (Det kan du lese om her)

For øvrig vil det etterhvert komme til familieforøkelse, da Mercedes har bestemt seg for å sette stasjonsvogn-utgaven i produksjon. Det kan du lese mer om her.

Nytt CLS-flaggskip

Under vår prøvekjøring av CLS i høst fikk vi kjøre CLS 500, som er en imponerende bil med en kraftig forbedret V8-maskin under panseret. Det har vært toppmodellen til nå, men her er altså toppen på kransekaken, eller rosinen i pølsa om man foretrekker: CLS 63 AMG. Og om det var forvirrende med "63"-betegnelsen da motorens slagvolum var 6,2 liter, er det enda mer forvirrende nå, når slagvolumet er blitt redusert til 5,5 liter. Men Mercedes syntes vel ikke det ville se så bra ut å "gå ned" i betegnelse til 55 AMG, særlig i og med at ytelsene er forbedret.

CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz


V8 biturbo

Motoren er altså den relativt nyutviklede 5,5-liters V8 biturbo-kraftpakken som anvender aktuell teknologi for å effektivisere driften. Den har direkte bensininnsprøytning med piezoinjektorer, veivhus i aluminium, stopp/start-funksjon... Og selv om effekten har steget til 525 hestekrefter fra 514 i forgjengeren, er forbruket gått ned med solide 32 % i forhold til forrige CLS 63 AMG. Motoren er koblet til sportsgirkassen som er eksklusiv for AMG og går under navnet AMG speedshift MCT, med syv trinn og såkalt multikløtsjteknologi. Vi har gode erfaringer med denne transmisjonen, som gir sømløs overføring og lynraske girskift. Man kan velge program (etter ønsket kjørestil - som kan kombineres med ønsket oppsett på det adaptive understellet om man så ønsker (se lenger ned).

Vi kjørte forrige CLS 63 AMG - og fikk dengang 200 kroner i bot. Les om det her!

Slår Porscher

I standard utførelse byr denne motoren altså på 525 hestekrefter, og dreiemomentet på 700 newtonmeter er tilgjengelig over et meget bredt register - mellom 1.750 og 5.000 omdreininger. 0 til 100 km/t skal bilen klare på 4,4 sekunder - det er et tall det står respekt av, og raskere enn en Porsche 911 Carrera S PDK.

Samtidig oppgis forbruket til 0,99 liter per mil ved blandet kjøring og CO2-utslippet til 231 gram per kilometer. dette er adskillig mer moderate tall enn tilsvarende doninger kunne vise til for bare få år siden.

Performance-pakke

Velger man denne, som er et tilvalg, får man en trimmet utgave av motoren. Den yter da 557 hestekrefter. Dreiemomenttoppen når 800 newtonmeter, men kurven blir noe mindre fyldig; de 800 er tilgjengelige fra 2.000 til 4.000 omdreininger. Denne versjonen skaver av en tidel på 0-100-tiden som etablerer seg på 4,3 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen. Med sperren fjernet ville man kunne nå 300 med god margin.

Mercedes CLS 63 AMG har selvfølgelig et eget AMG adaptivt sportsunderstell ("Ride Control"), som automatisk tilpasser seg kjørestil og -forhold og hvor man kan velge komfort-orientert, sportslig eller svært sportslig oppsett.

Prisen i Norge er ikke kjent ennå. Vi vil imidlertid komme tilbake med mer om denne bilen - og særlig om hvordan den er å kjøre, så snart vi har fått anledning.

CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Merecedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz
CLS 63 AMG (C 218) 2010 Foto: Mercedes-Benz